• جمعه ۹ دی ماه، ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9010-9114-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد:
چالش‌هاي مختلفي در آموزش و پرورش تيزهوشان مطرح است

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: چالش‌هاي مختلفي در آموزش و پرورش تيزهوشان مطرح است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، دكتر محسن اصغري نكاح در همايش "تاملي بر آموزش تيزهوشان در ايران" كه روز گذشته در آمفي تئاتر دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: رويكردهاي آموزشي، مفهوم شناسي، تشخيص و آزمون‌گري، سيطر‌ه‌ برنامه‌هاي غيررسمي، نيروي انساني مسائل تربيتي و فرهنگي چالش‌هاي آموزش و پرورش تيزهوشان است.

وي ادامه داد: آموزش يك فرآيند چند بعدي و محصول نهايي آموزش نيز چند بعدي است، در گذشته تيزهوش كسي بود كه بهره هوشي فرد بالاي 120 باشد اما بعد از آن فردي تيزهوش است که داراي استعدادهاي ديگري از جمله خلاقيت و... باشد، در حالي که فرد تيزهوش نيز نيازمند تدابير آموزش ويژه و تربيت شخصي است.

اصغري نکاح در خصوص چالش اصلي آموزش و پروش تيزهوشان ابراز داشت: پرورش شخصيت، چالش اصلي آموزش و پرورش تيزهوشان است، امروزه تعريف تيزهوش و شناساندن آن تغيير كرده است، در گذشته تيزهوشي معادل هوش بالا و خصيصه‌هاي مربوط به هوش ثابت و غيرقابل تغيير بوده است و پيش پرده مدارس تيزهوشان هم همين ديدگاه تلقي مي‌شده است اما در ديدگاه جديد تيزهوشي يك فرآيند رشدي و چند بعدي است.

وي خاطرنشان كرد: در كشور ايران شناسايي، متمركز بر آزمون است اما متاسفانه در اين آزمون‌ها برخي افراد شناسايي نمي‌شوند، در رويكرد جديد به بافت و فرهنگ نيز اهميت داده مي‌شود و خانواده در سطوح مختلف شناسايي و آموزش داده مي‌شود، رويكرد جديد زمينه محور است و به تنوع هوش اهميت مي‌دهد و مفهوم جديدي از هوش و تيزهوشي ارائه کرده است.

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد اظهار داشت: انتخاب افراد با آزمون‌ها، خانواده‌ها را در جهت خاصي قرار داده است؛ خانواده‌ها سعي مي‌كنند فرزندان خود را به صورت همه جانبه پرورش دهند اما اگر آموزش تيزهوش را معادل آمدن به مدرسه تيزهوشان بدانيم اين امر سبب مي‌شود خانواده‌ها براي آمدن به مدراس تيزهوشان رقابت كنند و تب قبولي در تيزهوشان رايج شود .

وي در خصوص آسيب‌هاي تيزهوشان تصريح كرد: برخي از مدارس براي بالا بردن تعداد قبولي شان در تيزهوشان، علاوه بر بالا بردن هزينه والدين، برنامه‌هاي حاشيه‌اي را وارد و كتاب‌هاي درسي را به حاشيه مي‌برند و در يك پروسه زماني كوتاه تدريس مي‌کنند و به جاي پرداختن به مسائل تربيتي، كتاب‌هاي كمك درسي را كار مي‌كنند که بچه‌ها براي شرکت در تيزهوشان تست بزنند در حالي که اين مساله باعث مي‌شود شخصيت كودك شناخته نشود و بچه‌ها به جاي ياد گرفتن با هم زيستن، مهارت‌هاي زندگي، كاوش و جستجو كردن، به سراغ تست زني صرف بروند.

استاد روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد ادامه داد: رويكرد فعلي تعليم و تربيت كيفي است البته در آموزش تيزهوشان و قبل از آن كمي‌نگر، استرس‌زا و فردنگر است و البته ذات برنامه‌هاي فشرده استرس‌زا بودن است. تست زدن باعث خلاقيت كشي است به اين دليل كه خلاقيت با تفكر واگرا پيوند خورده است؛ اگر فرد تيزهوش نباشد و با تست زني وارد مدارس تيزهوشان شود دچار آسيب‌هاي بهداشت رواني و انزجار از تحصيل مي‌شود و در موارد بسيار اندكي به بيماري‌هاي رواني دچار مي‌شود.

اصغري نکاح تصريح کرد: بحث نمره در تيزهوشان بسيار مهم است و با وجود آمدن رقابت انگيزي در دانش‌آموزان آن‌ها نمي‌توانند ايده‌هاي خود را دراختيار ديگران قرار‌دهند يا اينکه فرد به سوي پژوهشگري رو نمي‌آورد و به جاي افزايش پژوهش‌سرا، مدراس سمپاد افزايش مي‌يابند، ذاتا آموزش و پروش تيزهوشان مبتني بر جداسازي مدرسه‌اي است و براي بسياري كتاب‌هاي تستي تجارت آموزشي اتفاق افتاده كه بسيار پر سود است.

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد در خصوص راهكارهاي كلان براي آموزش تيزهوشان گفت: رويكرد در جوامع علمي، پرورش استعداد در جريان آموزش عمومي، تغيير سبك شناسايي تيزهوشان و تغيير رويكرد آموزشي افراد با استعداد است و راهکار بعدي اطلاع‌رساني عمومي است که متاسفانه در اطلاع‌رساني عمومي هم موفق نيستند و يكي از بسته‌ترين محيط‌ها در زمينه پژوهش، تيزهوشان هستند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: