• چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه، ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9012-8187-5
  • خبرنگار : 15043
  • منبع خبر : ----

تنها سينماي كاشمر بعد از گذشت6 سال هنوز تعطيل است!

"سينما ايران" به عنوان تنها سينماي شهرستان كاشمر كه در اختيار جمعيت هلال احمر اين شهرستان بوده، از سال 84 تعطيل شده و هنوز هم بازگشايي نشده است!

محمدرضاخباز نماينده مردم کاشمر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)_منطقه خراسان،‌ در اين خصوص با بيان اينكه هيچ‌کدام از رايزني‌هاي صورت گرفته با مسوولان فرهنگي در خصوص وضعيت سالن‌هاي سينما در حوزه انتخابيه‌اش به نتيجه نرسيده است، اظهارداشت: مسوولان هيچ توجهي به وضعيت سينماي موجود ندارند.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه يکي از دلايلي که امروز فرهنگ غني اسلام مظلوم واقع شده است،‌عدم توجه به اينگونه امور است، افزود: سه شهر حوزه انتخابيه من از نعمت سينما بي‌بهره هستند؛ کاشمر يک سالن غيراستاندارد داشت که به دليل مخروبه و نامناسب بودن به بخش ديگري اختصاص يافت و سينماي بردسکن نيز تحت کاربري ديگري قرار گرفت و خليل‌آباد هم هيچ‌وقت سينما نداشته است.

همچنين جواد روشندل رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشمر در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا_منطقه خراسان، در اين خصوص اظهارداشت: پس از حاکم شدن يك دوره ركود بر سينماها، مسوولان حوزه فرهنگ به فكر افتادند كه چاره انديشي كنند؛ عده‌اي موضوع توان اقتصادي مردم را مطرح كردند و راهكار بليت نيمه بها را ارائه دادند و عده‌اي نيز معتقد بودند تعدد مراكز و فروشگاه‌هاي عرضه محصولات فرهنگي و لوح فشرده باعث ركود سينماها شده است.

وي ادامه داد: حال آنکه يكي از مشكلات اصلي اين بود كه اكثر فيلم‌هايي كه تازه اكران مي شد سريع در شهر پخش مي شد و به نظر من مهمترين مشكل همين تكثير غيرمجاز بود چون هر محصولي در ابتداي عرضه شدن ارزش و جذابيت دارد و مخاطب دوست دارد فيلمي را در سينما ببيند كه به داخل خانه نيامده و اكران اول باشد.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشمر با بيان اينكه نيمي از عوايد فروش فيلم متعلق به صاحب فيلم است، اظهارداشت: با توجه به اينكه عوايد فروش فيلم در شهرهاي بزرگ بيشتر است معمولا صاحبان فيلم مايلند كه فيلمشان ابتدا در شهرهاي بزرگ اكران شود.

وي گفت: اين امر باعث مي شود كه فيلم با تاخير به شهرهاي كوچك برسد، لذا رغبت چنداني براي مردم شهرهاي كوچك باقي نمي ماند چرا كه يا تعريف فيلم را در اين مدت مي شنوند و يا خود فيلم به خانه‌ها وارد مي شود و به عبارتي بعضي فيلم‌ها تا زمانيكه به شهرستان مي رسيد از دايره مخاطب خارج شده بود.

روشندل افزود: براي رفع اين مشكل نيز چاره انديشي و در نتيجه دفتر حمايت از سينماهاي مناطق محروم در مراكز استان‌ها با هدف حمايت از سينماهاي شهرستان‌ها تشكيل شد و تلاش اين دفتر اين بود كه اگر به عنوان مثال فيلمي دو روز در شهرهاي بزرگ اكران شود روز سوم در يكي از سينماهاي شهرستان‌ها هم اكران شود تا تازگي فيلم حفظ شود و به اين ترتيب اين دفتر، فيلم‌هاي حمايتي در اختيار سينماها قرار مي داد و از طرفي از صاحب فيلم هم حمايت مي كرد.

روشندل تصريح كرد: مدتي هم سينماهاي شهرستان‌ها با اين تمهيدات به فعاليت خود ادامه دادند اما متاسفانه در نهايت مشكلات و عوامل متعدد منجر به تعطيلي سينماهاي برخي شهرستان‌ها از جمله كاشمر شد. البته اوايل در اوقات فراغت، سينما بازگشايي مي شد و اكران‌ها به سمت اكران‌هاي گروهي براي مدارس، كانون‌ها و يا پايگاه‌هاي بسيج پيش مي رفت، اما مدت زيادي است سينماي كاشمر به طور كلي تعطيل شده است.

وي در ادامه به راهكار وزارت ارشاد براي حمايت از بازگشايي سينماها اشاره كرد و ابرازداشت: پس از تعطيلي سينماهاي تعدادي از شهرستان‌ها، راهكار ديگري مبني بر اينكه اگر سينمايي بخواهد مجددا بازگشايي شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ميزان 50 درصد در خريد تجهيزات و راه‌اندازي سينما مشاركت مي كند ارائه شد.

روشندل ادامه داد: در همين راستا جلساتي با رئيس هلال احمر شهرستان به عنوان مدير سينما و شهرداري به عنوان مالك و با حضور نماينده فرماندار برگزار كرديم كه متاسفانه مديريت سينما چندان موافق بازگشايي سينما نيست و شهرداري كاشمر هم اعلام كرده اگر تمايلي براي راه اندازي مجدد سينما وجود ندارد ساختمانش را تحويل گرفته و اجاره معوق آن هم پرداخته شود.

روشندل با انتقاد از كم توجهي به اين مقوله اظهارداشت: نظر اداره ارشاد اين است كه مي شود با در نظر گرفتن تمهيداتي مثلا اكران فيلم فقط در روزهاي جمعه، دوباره راه پاي مردم را به سينما باز كرد و همان طور كه سينما به تدريج تعطيل شد، به تدريج هم بازگشايي شود.

البته بايد گفت كه دلايل تعطيلي سينماي كاشمر فقط موارد گفته شده نيست هرچند اين مسائل در كاهش مخاطب موثر است ولي به نظر مي رسد اشكال اصلي اينجاست كه مديريت سينما هم منفعل شده است چراكه مالك شخص حقوقي بوده و انگيزه چنداني براي ادامه كار نداشته و بارها اعلام كرده است كه تمايلي براي ادامه كار ندارد و طبيعي است كه در حوزه فرهنگ اگر مديريت فرهنگي عقب نشيني كند به تدريج مخاطب خود را از دست مي دهد!

مهدي شرافتي رئيس جمعيت هلال احمر كاشمر در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا_منطقه خراسان، با بيان اينکه تلاش براي كاهش مخاطبان سينما از برنامه‌هاي شبيخون فرهنگي است، افزود: اين جمعيت از سال 62 تا سال 84 به مدت 22 سال سينماي كاشمر را اداره كرده است اگرچه اداره سينما جزو وظايف ذاتي هلال احمر نيست اما با توجه به زمينه‌اي كه در هلال احمر براي پرداختن به مسائل مربوط به جوانان وجود داشت ما پيش قدم شديم و مسووليت اداره سينماي كاشمر را بر عهده گرفتيم.

وي استقبال نكردن مردم را عامل تعطيلي سينما عنوان كرد و افزود: اواخر فعاليت سينما با اينكه سعي ما براين بود فيلم‌هاي روز و حتي هم‌زمان با تهران تهيه كنيم اما گاهي در هر نوبت پخش مراجعه كنندگان به يك يا دو نفر رسيد و گاه حتي هيچ تماشاچي حضور نداشت.

رئيس جمعيت هلال احمر كاشمر ادامه داد: افت تعداد تماشاچي هم فقط مربوط به سينماي كاشمر نبود و اين موجي بود كه در سراسر كشور ايجاد شد، اگر اين موضوع منحصر در كاشمر بود بايد نتيجه مي گرفتيم كه مديريت سينماي كاشمر ضعيف بوده يا مثلا ساختمان سينما مشكل دارد.

شرافتي برخلاف نظر رئيس اداره ارشاد، مديريت سينما توسط مالك حقوقي را به نفع سينماي كاشمر دانست و گفت: در حالي كه در سراسر كشور بسياري از سينماها باتعطيلي مواجه شدند اتفاقا سينماي كاشمر چون نفع شخصي در آن مطرح نبود تا مدت‌ها به كار خود ادامه داد و حتي مدت زمان بيشتري از شهرستان‌هايي همچون تربت جام، گناباد و قائن فعاليت داشت.

رئيس جمعيت هلال احمر كاشمر تلاش براي كاهش جذابيت سينماهاي كشور را توطئه‌اي از جانب دشمنان فرهنگي كشور دانست و ابرازداشت: اين كار يك توطئه ظريف، پنهان و آرام از جانب دشمنان كشور و در راستاي شبيخون فرهنگي آنها بود چراكه بين تعداد متقاضيان سينماي يك كشور و مخاطبان تلويزيون آن كشور به عنوان رسانه ملي يك ارتباط مستقيم وجود دارد و هرچه تعداد تماشاچيان و علاقه مندان به سينما در يك كشور بيشتر باشد مطمئن باشيد گرايش مردم نسبت به استفاده از برنامه‌هاي تلويزيون بيشتر است و در واقع ركودي كه بر سينماهاي كشور حاكم شد توطئه اي بود از جانب دشمنان فرهنگي كه به طرق مختلف سينماهاي كشور را خالي از جذابيت و مشتري كنند و اين باعث مي شد رسانه ملي هم مخاطبان خود را از دست بدهد و وقتي اين دو، جايگاه خود را از دست دادند مردم به رسانه‌هاي بيگانه روي مي آورند و اين يكي از اهداف تهاجم فرهنگي دشمنان است.

وي ادامه داد: در يك كشور عامل اصلي براي جذب مخاطب به سينما، وجود هنرمندان و بازيگران سرشناس است و به اصطلاح سينماداران، ستاره لازم است تا مردم جذب شوند در حالي كه به عناوين مختلفي در كشور به گونه‌اي رفتار شد كه در سينما ستاره‌اي باقي نماند و اين يكي از عوامل كاهش رغبت به سينماست.

شرافتي نبود فيلم‌هاي جذاب را هم عامل موثر ديگري در كاهش مخاطبان سينما دانست و گفت: مساله‌اي كه هيچ‌گاه نبايد فراموش كرد اين است كه در كشور ما شايد هر سال و يا حتي هر چند سال يك فيلم خوب ساخته مي شود مثلا چند سال است كه فيلمي مثل "اخراجي ها" ساخته نشده و به طور خوشبينانه مي شود گفت هر سال يك فيلم مثل اخراجي ها ساخته مي شود اما آيا اين ميزان براي رونق سينماها كافي است؟

وي افزود: ممكن است در تهران يك فيلم بين يك تا سه ماه در حال اكران باشد ولي در شهرهاي كوچكي مثل كاشمر هيچ وقت فيلمي بيشتر از 11 روز يا دو هفته سابقه اكران ندارد، به عبارتي اگر شما يك فيلم خيلي خوب و گيشه دار تهيه كنيد نهايتا دو هفته مشتري جذب مي كند و شما هر ماه دو فيلم نياز داريد و در طي يك سال بايد 24 فيلم خوب ساخته شود تا نياز سينماي كشور را برطرف كند كه در حال حاضر اين ميزان فيلم خوب و جذاب در كشور توليد نمي شود.

شرافتي فاصله بين پخش فيلم را در شهرهاي بزرگ مثل تهران و شهرهاي كوچك هم از ديگر عوامل كاهش مخاطبان سينما دانست و ابرازداشت: در سال 87 مكاتباتي با موسسه سينما شهر از موسسات وابسته به وزارت ارشاد انجام شد و كارشناسان آنها پس از بازديد و تهيه گزارش اعلام كردند كه حاضرند نيمي از هزينه بازسازي را كه 120 ميليون تومان برآورد شده بود بپردازند و از طرفي با توجه به اينكه سينما ملك شهرداري كاشمر است با شوراي شهر و شهرداري به عنوان موجر مشورت و پيشنهاد شد كه نصف هزينه‌هاي بازسازي را از محل اعتبارات محلي بپردازند اما شورا و شهرداري پاسخي به اين پيشنهاد ندادند و لذا موضوع مسكوت ماند و بعد از آنهم ما برنامه اي براي ادامه كار سينما نداشته ايم.

وي ادامه داد: در حال حاضر نيز با توجه به اينكه اين كار جزو وظايف ذاتي هلال احمر نيست علاقه‌اي به اداره سينما نداريم ولي سينما را به عنوان يك ابزار فرهنگي كه مي تواند در ارتقاي فرهنگ عمومي نقش بسيار ارزنده اي داشته باشد مي شناسيم و براي آن اهميت قائليم.

شرافتي با بيان اينكه خيلي ها معتقدند سينما توجيه اقتصادي ندارد، تصريح کرد: اين حرف براي كساني كه به دنبال درآمدند، درست است ولي براي ارشاد، شهرداري و سازمان هايي كه مسوول ارتقاي فرهنگ عمومي يك شهر مي باشند، سينما درآمد بسيار بالايي دارد و درآمد آن پنهاني است چون هنگامي كه سطح فرهنگ عمومي يك شهر ارتقاء پيدا كرد بالطبع خيلي از هزينه‌هاي شهر همچون هزينه‌هاي شهرداري، آمار جرايم، تصادفات و... كاهش پيدا خواهد كرد و اينها باعث مي شود سطح رفاه و آسايش مردم ارتقاء پيدا كند و اين نتيجه فعاليت مراكز فرهنگي همچون سينماست.

وي ادامه داد: در مدت 22 سال كه سينماي كاشمر را اداره كرده‌ايم نزديك به 15 ميليون تومان غرامت دستمزد كارگران را پرداخت كرده ايم و البته هزينه‌هاي زياد ديگري هم براي ما داشته است يعني هيچ نفع مادي متوجه هلال احمر نبوده و فقط به خاطر جوانان و مردم شهرستان و اينكه علاقه‌مند بوده‌ايم فضايي فراهم كنيم كه بتواند اوقات فراغت جوانان را پركند اين مسووليت را پذيرفته‌ايم و از انجام آن هم خوشحال و خرسنديم كه توانسته ايم در مدت 22 سال خدمتي را به شهر ارائه كنيم.

شرافتي با استقبال از ورود بخش خصوصي در اداره سينما گفت: اگر واقعا در بخش خصوصي كسي علاقه‌مند باشد ما حاضريم پس از طي تشريفات اداري، تجهيزات سينما را در اختيار قرار بدهيم تا بتواند فعاليت كند.

اين در حالي است که پس از سالها تعطيلي سينماي کاشمر با احداث بزرگترين پارک منطقه و تصميم به احداث فرهنگسرا در آن اميدي در دل اهالي فرهنگ و علاقمندان به هنرهفتم ايجاد شده که با راه اندازي اين فرهنگسرا شاهد اکران فيلم‌هاي سينما در اين فضا باشند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: