• جمعه ۲۹ بهمن ماه، ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 9511-10091-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

یک استاد دانشگاه:

بالاترین نرخ تفاوت تصویر ذهنی گردشگران قبل و بعد از سفر به ایران تعلق دارد

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: بالاترین نرخ تفاوت تصویر ذهنی گردشگران قبل و بعد از مسافرت با ۹۴ درصد به ایران تعلق دارد که این موضوع تاثیر منفی تبلیغات ضد ایران را نشان می‌دهد. 

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر رحیم حیدری چیانه در همایش گردشگری آسان در مشهد در خصوص آسیب شناسی حوزه گردشگری در ایران اظهار کرد: با بررسی سلسله‌ علت‌ها و معلول‌ها درمی‌یابیم که مهم‌ترین چالش‌های گردشگری ایران عبارتند از فقدان چارچوب مفهومی و منطقی از گردشگری در جامعه میزبان که شامل مردم و نیز مسوولان و برنامه‌ریزان می‌شود و این امر از حافظه‌ تاریخی مردم از گردشگران خارجی و وجود نگرش منفی نسبت به آنها نشات می‌گیرد. 

وی از تصویر منفی گردشگران خارجی از ایران به عنوان  آسیب دیگر حوزه گردشگری کشور یاد و خاطرنشان کرد‌: به دلیل ارایه‌ تصاویر منفی از ایران توسط کشورهای غربی و قدرت‌های جهانی، بالاترین نرخ تفاوت تصویر ذهنی قبل و بعد از مسافرت با ۹۴ درصد به ایران تعلق دارد که این موضوع تاثیر منفی تبلیغات ضد ایران را نشان می‌دهد. 

حیدری چیانه فصلی بودن گردشگری در ایران را آسیب بعدی حوزه گردشگری، به ویژه در بخش گردشگری داخلی دانست و عنوان کرد: گرچه اکوتوریسم یا گردشگری طبیعت به عنوان یکی از انواع گردشگری فصلی است اما عواملی نظیر فرزندمحوری باعث تشدید این موضوع شده است که این امر باعث نتایجی منفی از قبیل فصلی شدن درآمدها، بیکاری فصلی و آسیب به اقتصاد شده است و راه‌حلی که معمولا برای این چالش پیشنهاد می‌شود متناسب‌سازی تعطیلات با شرایط اقلیمی، تاریخی و فرهنگی است. 


وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد مشهد به عنوان دومین مقصد گردشگری در کشور بیان کرد: با توجه به جاذبه‌های مذهبی در مشهد، نرخ ترجیح یا تعداد دفعات تمایل یک گردشگر برای سفر به یک نقطه‌ خاص گردشگری در مشهد به طور میانگین برای هر ایرانی ۳ بار در سال است که این رقم در مقایسه با انواع دیگر گردشگری بسیار قابل توجه و نشان‌دهنده عدم فصلی بودن گردشگری در مشهد است. 


دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز گفت: علی‌رغم اینکه ایران از لحاظ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا، از نظر تنوع جغرافیایی جزو ۵ کشور برتر و به لحاظ ظرفیت‌های صنایع دستی یکی از ۳ کشور دنیا است، اما از حدود یک ملیارد و ۲۵۰ ملیون سفر بین مرزی سالانه تنها ۷۰۰ هزار نفر به ایران سفر می‌کنند، این درحالی است که اکنون کشورهای همسایه ما نظیر ترکیه با تکیه بر صنعت گردشگری، درآمدهای گردشگری این کشورها از مجموع در آمدهای نفتی پیشی گرفته است. 


حیدری چیانه با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود امتیاز تاسیس مجمع جهانی گردشگری حلال و مذهبی از سوی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد به مشهد اعطا شود، گفت: در صورت تاسیس وزارت‌خانه گردشگری به عنوان نهادی که دارای قدرت تاثیرگذاری در تصمیم‌های سیاسی کشور است، بهترین فرصت در جهت ارتقای سطح گردشگری مشهد و حتی کشور فراهم خواهد شد و می‌توان ادعا کرد جایگزین مناسبی برای صنعت نفت یافته‌ایم.

انتهای پیام