• چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 966-11687-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

مدیر انتشارات مرندیز مشهد:

ثبات در بازار کتاب وجود ندارد

مدیر انتشارات مرندیز مشهد گفت: ثبات در بازار کتاب وجود ندارد و ما دائما در نوسان هستیم.

مهدی نصیرزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا - منطقه خراسان، در خصوص ثبات در بازار کتاب و نحوه فعالیت انتشارات مرندیز از بدو تاسیس تاکنون اظهار کرد: ما از سال ۷۲ فعالیتمان را در عرصه چاپ کتاب آغاز کردیم و میزان چاپ کتاب‌های ما بسته به سال‌های مختلف متفاوت بوده و با توجه به تغییرات بازار، عناوین و تیراژ کتاب‌ها نیز تغییر می‌کند. 

وی ادامه داد: اگر بازار رونق داشته باشد، عناوین و تیراژ کتاب‌ها بالا می‌رود و واقعیت امر این‌است که متاسفانه در بازار کتاب، ثبات وجود ندارد. گاهی رکود و گاهی رونق است و در کل بازار کتاب چه از نظر تیراژ و چه از نظر تولید نشر زیاد روبه‌جلو نبوده است.

مدیریت انتشارات مرندیز مشهد در خصوص حمایت از انتشارات تصریح کرد: بعد از قطع یارانه کاغذ در سال ۸۶، حمایت آن‌چنانی نداشتیم البته گاهی خرید برخی عناوین بوده ولی آن هم آنچنان قابل اعتنا نبوده که بتوانیم بگوییم حمایتی صورت گرفته است.

نصیرزاده با اشاره به این‌که کتاب در جامعه ما جزو نیازهای ثانویه است، خاطرنشان کرد: به‌طور کل، وضعیت ما خیلی رضایت‌بخش نیست و دلیل آن هم این‌است که کتاب در سبد کالای خانوارهای ایرانی نیست و وقتی با مسائل و مشکلات اقتصادی هم مواجه می‌شویم، این وضعیت در حوزه نشر به‌مراتب بدتر می‌شود وباعث ضربه به نشر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که تاکنون بالغ‌ بر ۱۰۰۰عنوان کتاب در حوزه‌های ادبیات، علوم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... چاپ کرده‌ایم، افزود: یکی از راه‌حل‌ها برای ارتقا و بهبود نشر این‌است که از طریق رسانه ملی، رسانه نوشتاری و...هر کاری که از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا نیاز به کتاب را در مردم ایجاد نماییم و هم‌چنین از طریق آموزش‌و‌پرورش هم می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

این ناشر اضافه کرد: قانون‌گذاری در این زمینه خیلی راهگشا نیست چون که ما نمی‌توانیم با تصویب یک قانون مردم را وادار به کتاب‌خوانی کنیم و این‌گونه نیست که بگوییم یک بخش باید این مسئولیت را قبول و اجرا کند.

نصیرزاده با اشاره به نیاز به کتاب‌خوانی عنوان کرد: این نیاز یک عزم عمومی را می‌طلبد که شامل همه حوزه‌ها می‌شود. رسانه یک بخش از آن است و از طریق نظام آموزشی، آموزش‌و‌پرورش و نظام دانشگاهی نیز بخش دیگری از این نیاز می‌تواند رفع شود. همه این‌ها با همکاری هم می‌توانند تحرک در بازار چاپ کتاب را بوجود آورند.

وی با تاکید بر این‌که بعد از تهران و قم، مشهد بیشترین عناوین نشر و تعداد ناشر را دارد، ادامه داد: همه شهرها به نسبت گرفتار این مشکلات در حوزه نشر هستند ولی نسبت آن در شهرهای مختلف متفاوت است؛ البته در تهران تقریبا وضعیت بهتر است.

مدیر انتشارات مرندیز مشهد پیرامون چاپ کتاب مطابق با علاقه روز جامعه تصریح کرد: هر دورانی نیازهای خاص خودش را دارد و این‌که این نسبت چقدر خودش را با نیازهای روز مطابق کند، بستگی به موفقیت ناشر دارد و این‌گونه نیست که همان کتابی را که ۲۰ سال پیش چاپ کردیم، اکنون هم چاپ کنیم. سلیقه‌ها و نگرش‌ها فرق می‌کند و همه این عوامل در چاپ تاثیرگذار است.

انتهای پیام