• سه شنبه ۲۳ آبان ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 968-10687-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی مطرح کرد؛

مسئولیت‌ آموزش‌و‌پرورش در توجه به فرهنگ فضای مجازی و کتاب‌خوانی

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی گفت: زمانی که فرهنگ استفاده از فضای مجازی، تکنولوژی و ابزار جدید در جامعه نهادینه شود، کتاب مجددا جایگاه خود را در جامعه به دست خواهد آورد.

به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، علیرضا کاظمی ظهر امروز 23آبان‌ماه در مراسم نکوداشت هفته کتاب که در دبیرستان مصلی‌نژاد برگزار شد، ضمن تسلیت ایام دهه آخر صفر و زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: برگزاری این جلسه نمادین در چنین فضایی قابل تقدیر است و پیام‌های ارزشمندی دارد.

وی افزود: اگر امروز ما می‌خواهیم فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه خود بسط و نشر دهیم باید به کتاب‌خوانی در آموزش‌و‌پرورش و نیز توسعه کتاب‌خوان‌ها و فضای کتاب‌خانه‌ها در مدارس توجه کنیم. این پیامی است که امروز می‌توان به جامعه داد. 

  مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی گفت: بزرگ‌ترین آسیبی که امروز در جامعه وجود دارد این است که سرانه مطالعه و خرید کتاب، سرانه مناسب و قابل تقدیری در بین مردم و همکاران نیست در حالی که توجه به کتاب‌خوانی و نقشی که در به روز ماندن انسان دارد، ممتاز و بی‌بدیل است.

کاظمی با بیان اینکه آسیب فضای مجازی و تکنولوژی در جامعه دورانی گذرا است، عنوان کرد: پس از اینکه فرهنگ استفاده از فضای مجازی، تکنولوژی و ابزار جدید در جامعه نهادینه شود، کتاب مجددا جایگاه خود را در جامعه به دست خواهد آورد. یکی از مسئولیت‌های آموزش‌و‌پرورش نیز توجه به فرهنگ استفاده از فضای مجازی و فرهنگ کتاب‌خوانی است. 

وی افزود: آموزش‌و‌پرورش به سهم خود در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی سرمایه‌گذاری کرده اما کافی نیست. با وجود اینکه بیش از 5میلیون و 500هزار کتاب یعنی به ازای هر دانش‌آموز 1/5 کتاب در فضای آموزش‌و‌پرورش وجود دارد اما سرانه مطالعه پایین است و سرانه فضای کتاب‌خانه‌ای در فضای آموزش‌و‌پرورش مناسب نیست. 

  مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه آموزش‌و‌پرورش به سمت کتاب‌خانه‌های کلاسی حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: آموزش‌و‌پرورش توانسته است با ایجاد حدود 26هزار کتاب‌خانه کلاسی سرانه کتاب‌خوانی را بالا ببرد. امسال به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی 1000 نمایشگاه در 1000 مدرسه برنامه‌ریزی شده و اکنون نیز در حال اجرا است. 

کاظمی گفت: از تمام نهادها و دستگاه‌هایی که می‌توانند آموزش‌و‌پرورش را یاری دهند به ویژه اداره کل ارشاد، اداره کل کتاب‌خانه‌ها و نیز شورای شهر می‌خواهیم که ظرفیت‌های جدیدی را در این حوزه به آموزش‌و‌پرورش اضافه کنند. 

استفاده از شیوه تقویت الگوهای مغایر برای حل مسائل فرهنگی 

در بخش دیگری از این مراسم مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در دنیا برای حل مسائل فرهنگی از شیوه تقویت الگوهای مغایر و اثرگذار یعنی الگوهای فرهنگی استفاده می‌کنند.

کمال حسینی اظهار کرد: در شیوه تقویت الگوهای مغایر برای اینکه رفتار نامطلوبی رخ ندهد، رفتارهای مطلوب و پسندیده و فعالیت فرهنگی شایسته و مناسب را تقویت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها همچون ما در حوزه‌های مختلف کنترل ندارند و آسیب‌های آن‌ها نیز کمتر است، عنوان کرد: این کشورها الگوهای فرهنگی غالب چون ورزش، هنر، موسیقی و مطالعه را جایگزین می‌کنند. با تغییر شرایط و غلبه اینگونه رفتارها می‌توان زندگی خوب و پرنشاطی را در جامعه اسلامی فراهم کرد. 

انتهای پیام