• پنجشنبه ۱۶ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-12286-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی:

آموزش کسب‌ و کار و حمایت از کارآفرینی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها است

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها را آموزش کسب و کار و همت برای حمایت از کارآفرینی دانست.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان،  دکتر سید حسن علم الهدائی صبح امروز در نشست همکاری‌های بین رشته‌ای و چند ملیتی برای تجاری‌سازی دانش و ایده‌ها در حاشیه جشنواره کارآفرین شو که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد  برگزار شد، اظهار کرد: کارآفرین دانشگاهی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و پیشدان اقتصاد دانشی و توسعه است.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید از تولید علم به خلق ثروت دست یابند، گفت: کارآفرین دانشگاهی کسی است که دارای شایستگی و صلاحیت علمی کسب و کار باشد و در شرایط مخاطره آمیز کار کند و مانند سایر کارآفرینان ریسک پذیر باشد. ریسک پذیری شرط بسیار مهمی در کارآفرینی است و کارآفرین باید علم را به عنوان کسب و کار در نظر بگیرد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: درصد اساتیدی که در یک فضای ریسک پذیر فرصت طلبانه به خوبی کارآفرینی کنند و دانشجویان را دور یکدیگر جمع کنند و یک شرکت دانش بنیان، فناور و کارآفرین را به وجود آورند که بتوان اشتغال نیروی تحصیل کرده را افزایش دهند، اندک است.

علم الهدائی تصریح کرد: اگر چه آموزش به تنهایی زمینه ساز توسعه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار موثر نیست، اما به مثابه جزئی از پیشگامی کارآفرینی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که در آمریکا، اروپا و کشورهای جنوب شرق آسیا مانند کره و چین، زمانی‌که آموزش‌های کارآفرینی در کنار سایر اقدامات ترغیب کننده و تسهیل گر قرار می‌گیرد، اثر بخشی قابل توجه‌ای دارند، بنابراین از جمله وظایف مهم دانشگاه ها آموزش کسب و کار، همت برای حمایت از کارآفرینی است. یعنی اگر در دانشگاهی کارآفرینی به نحو مطلوب صورت نگیرد، مسلما کار نقص دارد که این اقدام باید توسط اساتیدی صورت گیرد که خود آنان قهرمانان کسب و کار هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی عنوان کرد: پیش از دهه 90 افراد گمان می کردند که کارآفرینی تنها مبتنی بر منابع مادی است، یعنی هرکس پول داشته باشد، می‌تواند کارآفرینی کند. بسیاری از افراد پول داشتند و وارد کارآفرینی شدند، اما چون فرمول کارآفرین بودن و شاخصه های کارآفرینی را نداشتند، شکست خورده اند.

علم الهدائی یادآور شد: از اویل دهه 90 میلادی نوآوری مبتنی بر دانش و کارآفرینی مبتنی بر دانش که محصول آن اقتصاد دانش بنیان است، در تعامل با یکدیگر رشد می‌کنند، یعنی اگر کارآفرین نوآور و دانش بنیان نباشد، مسلما پیشرفت نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با آموزش کارآفرینی در دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری می‌توان کارآفرین تربیت کرد و با پژوهش و فناوری می‌توان کارآفرینی کرد، بیان کرد: بنگاه علمی اقتصادی مشتق از دانشگاه، بنگاهی است که مبنای فعالیت آن کار کردن در دانشگاه و آموزش‌ کارآفرینی در دانشگاه است که تنش‌های تجاری سازی را کاهش می‌دهد و مکانیسیمی را برای حرکت منافع اقتصادی دانش و فناوری در سطح ملی و منطقه ای فراهم می‌کند. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: در یک سیستم کارآفرینی دانشگاهی ورودی‌ها عبارتند از استاد و دانشجو، آموزش علمی و مهارتی، آموزش‌های کارآفرینی بوده و اما خروجی آن فارغ التحصیل در رشته موردنظر و کسب و کار های ایجاد شده و دانش پیشرفته حاصل از تعامل این عوامل با هم است.

علم الهدائی افزود: ضعف ما در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش این است که ایده پردازی، کارآفرینی و کسب و کار را به شاگردان آموزش داده نمی شود؛ لذا این مسئله باعث شده که این افراد به دنبال کار باشند و نرخ بیکاری تحصیل کرده‌های ما افزایش یابد.
 
وی گفت: کارآفرین نقش مدیریت دانشی یک تیم را برعهده دارد که شامل ایده پرداز، فناور، سرمایه گذار ریسک پذیر، بازاریاب، پشتیبانی اجتماعی، روانشناسان، هدایت دانش، مدیریت و سرمایه انسانی به عنوان عنصر اصلی این مجموعه است. نوآوری در فرایندها، رقابت، برند سازی در بازارهای داخلی و بین المللی و شناسایی فرصت‌هاعواملی است که کارآفرین باید در تمام ایده‌های خود به همراه داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی: واژه کارآفرینی که طی سال‌های اخیر در ایران، چه در دانشگاه و چه در پارک علم و فناوری مطرح است، واژه جدیدی بوده که از سه دهه گذشته وارد ادبیات توسعه و پیشرفت کشورها شده است. 

علم الهدائی یادآور شد: اگر برای اقتصاد یادگیری، اقتصاد دانشی و مقاوم، یک موتور محرکه نیاز باشد کارآفرینی موتور محرکه این اقتصاد است. اقتصاد دارای فرصت های رو زمینی و زیر زمینی است یعنی پنهان و آشکار. آن کسی می‌تواند در عرصه های اقتصادی پیشگام و پیشرو باشد که این فرصت ها را بشناسد.

انتهای پیام