• پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 973-8587-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

/23 لیله القدر/

اهمیت توجه ویژه به امام زمان (عج) در شب بیست‌وسوم رمضان

یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهم‌ترین اعمال در شب بیست‌وسوم ماه رمضان، توجه ویژه به امام‌ زمان (عج) است که حجت خدا در این زمان هستند؛ بر همین اساس در آداب امشب نوشته شده که مردم دعای فرج را بسیار بخوانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص آداب و اعمال شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان و اهمیت این شب اظهار کرد: شب بیست و سوم از بین شب‌های قدر از امتیاز بیشتری برخوردار است؛ چون طبق یکی از روایات، مقدرات در شب نوزدهم نوشته، در شب بیست‌ویکم تجدیدنظر و در شب بیست‌وسوم امضا می‌شو. لذا امشب اهمیت بیشتری دارد که مردم به در خانه‌ خداوند بروند و تقاضا کنند که بهترین سرنوشت برایشان مقدر شود؛ به همین جهت آداب خاصی بیان شده که یکی از آن‌ها غسل است و ضمن غسلی که به نیت شب بیست‌وسوم انجام می‌شود، انسان می‌تواند نیت غسل توبه هم داشته باشد.

وی ادامه داد: از دیگر آداب امشب، خواندن دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد، ۷ مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود و بعد از سلام نماز، هفتاد مرتبه استغفار «اَستغفِرالله و اَتوب اِلیه » گفته می‌شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: از جمله آداب امشب زیارت امام حسین(ع)، تلاوت قرآن و مراسم قرآن به سر گرفتن است که معمولا به صورت جمعی انجام می‌دهند تا در سایه قرآن قرار گیرند، از خداوند طلب نجات از آتش جهنم کنند و بعد از آن خداوند را به چهارده معصوم قسم و آن‌ها را واسطه قرار می‌دهند که جزو رستگاران امشب باشند. اما بین اعمال مختلفی که در این شب گفته شده، یکی از مهم‌ترین اعمال توجه ویژه به امام‌ زمان (عج) است که حجت خدا در این زمان هستند و ملائکه نیز در این زمان نازل می‌شوند. بر همین اساس در آداب امشب نوشته شده که دعای فرج را بخوانند تا عرض ارادت بیشتری نسبت به امام زمان (عج) داشته باشند.

عدالتیان افزود: به طور کلی در شب‌های قدر توصیه به خواندن سوره‌های قرآن هم شده است. در شب بیست‌وسوم خواندن سوره عنکبوت و روم توصیه شده و در روایات داریم که امام صادق(ع) قسم یاد فرمودند کسی که این دو سوره را در این شب بخواند، از اهل بهشت است. یعنی مورد لطف خدا قرار گرفته و از اهل بهشت خواهد بود. همچنین سوره دخان هم در این شب توصیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: روایاتی داریم که در آن‌ها شب بیست‌وسوم برترین شب‌های قدر است و یکی از آن روایات، حدیثی به نام «لَیَلةُ‌الجهنی» است. جهنی نام شخصی است که در زمان پیامبر اکرم(ص)، شترچران و در بیابان بوده و از مسجد مدینه فاصله داشته است. مردم که شب‌ها به مسجد می‌رفتند، از پیامبر(ص) می‌پرسیدند که کدام شب، شب قدر است؟ حضرت در پاسخ می‌گفتند که هرچه شب‌های بیشتری به در خانه خدا برویم بهتر است و گاهی بین شب بیست‌ویکم و بیست‌وسوم می‌فرمودند که سخت نیست دو شب را عبادت کنید.  اصحاب نیز کنجکاو بودند که بدانند کدام شب، شب قدر نهایی است و سرنوشت‌ها نهایی می‌شود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: جهنی یک روز به مسجد می‌آید و به پیامبر (ص) می‌گوید، چون من در بیابان شترچران هستم و از مسجد مدینه فاصله دارم، شما فقط یک شب از ماه رمضان را مشخص کنید و من همان یک شب را می‌توانم به مسجد آمده و تا سحر عبادت کنم. حضرت نیز به جهنی آهسته می‌گویند که چه شبی بیاید. اصحاب هم که کنجکاو بودند که بدانند کدام شب مقدرات، قطعی و نهایی می‌شود، منتظر بودند که ببیند جهنی کدام شب به مسجد می‌آید و می‌بینند که او شب بیست‌وسوم به مسجد آمده و تا سحرگاه مشغول عبادت می‌شود. پس متوجه می‌شوند که این شب برتری‌ای نسبت به شب‌های دیگر دارد و به همین دلیل است که در روایات برای هر شب نقشی تعیین شده و گفته می‌شود که در شب نوزدهم، مقدرات نوشته، در شب بیست‌ویکم تجدیدنظر و در شب بیست‌وسوم امضا می‌شود و این روایت و روایت جهنی اطمینان قوی‌ای برای مردم ایجاد می‌کند که شب بیست‌وسوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عدالتیان عنوان کرد: گفته شده که شب بیست‌وهفتم ماه رمضان هم، هم‌تراز با شب‌های قدر است؛ اما با توجه به روایات متوجه می‌شویم که شب قدر یکی است و شب‌های دیگر به قوی‌تر شدن سعادت ما و اجابت دعاهایمان کمک می‌کند. لذا با توجه به روایات متوجه می‌شویم شبی که مشهور به «لیلةُ‌القدرِ خیرُ مِن اَلف شَهر» است، شب بیست‌وسوم است اما شب بیست‌وهفتم هم همان پاداش شب قدر را دارد و ملحق به شب قدر است؛ منتها شب قدر قطعی همان شب بیست‌وسوم است

انتهای پیام