• پنجشنبه ۲۱ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 974-11814-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

چگونه از طریق افکار به وزن ایده‌آل برسیم؟

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد که برای داشتن شرایط بدنی و وزن ایده‌آل بهتر است همزمان با تمرینات جسمانی، بر روی تقویت ذهن نیز متمرکز شویم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از سایکولوژی تودی، باور به کسب موفقیت در رویارویی با مشکلات زندگی در علم روانشناسی با مفهوم خودکارایی یا self efiicacy شناخته می‌شود.

در واقع با برخورداری از سطح بالای خودکارایی، اعتماد به نفس فرد برای مواجه با مشکلات افزایش یافته و از آنجایی‌که شخص با این روحیه به توانایی‌های خود اعتماد دارد، بنابراین نتیجه کار نیز طبق انتظار، مطلوب خواهد شد.

اگرچه مفهوم خودکارایی در برداشت اول یک توانایی ذهنی محسوب می‌شود، اما مطالعات محققان ثابت کرد که با داشتن روحیه خود باوری در انجام کارهای دشوار مثل کاهش وزن، نتیجه کار رضایت‌بخش‌تر خواهد شد.

محققان با بررسی افکار و عقاید گروهی از داوطلبان در حوزه خودکارایی عام و خودکارایی مختص وضعیت بدنی، موفق به پیش‌بینی تاثیر فاکتور HRQOL به معنای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شدند.

فاکتور HRQOL اندیشه انسان در مورد وضعیت سلامت عمومی، فیزکی، ذهنی و عملکرد اجتماعی است. ارتقاء کیفیت این فاکتور در بیماران قلبی‌وعروقی، معمولا به درمان بهتر منجر می‌شود.

روانشناسان معتقدند که فاکتور HRQOL به زبان ساده بیانگر آن است که اگر هر کس به این باور برسد که می‌تواند بر روی سلامت بدنش تاثیرگذار باشد بنابراین احساس بهتری در مورد وضعیت سلامتش کسب خواهد کرد.

برای اینکه از وضعیت فاکتور HRQOL خود‌آگاه شوید بهتر است  در این جملات تفکر کنید:

1. من همیشه می‌توانم مشکلات سخت را مدیریت کنم، حتی اگر بیش از حد دشوار باشند.
2. اگر کسی با من مخالف باشد، می‌توانم از راه منطقی به خواسته‌ام دست یابم.
3. برای من بسیار راحت است که اهدافم را دنبال کنم و به خواسته نهایی‌ام برسم.
4. برای مدیریت رویدادهای غیرمنتظره به خودم اعتماد دارم.
5. با آمادگی که از قبل کسب کرده‌ام، می‌دانم که می‌توانم در شرایط سخت دوام بیاورم.
6. اگر تلاش کافی داشته باشم، می‌توانم بیشتر مشکلاتم را به تنهایی حل کنم.
7. همیشه در برابر مشکلات و سختی‌ها آرام هستم، چرا که به قابلیت پذیرش مشکلات اعتماد دارم.
8.وقتی که با مشکلی مواجه می‌شوم، به دنبال چندین راه‌حل می‌گردم.
9. اگر به دردسر افتادم، در اولین اقدام به فکر راه‌حل هستم.
10. می‌توانم هرچیزی که سر راهم قرار می‌گیرد را مدیریت کنم.

با تکرار جملاتی از این دست، می‌توان ناخودآگاه خود را برای مواجه با حقیقت زندگی آماده کرد. در واقع احساس خوشبینی و کنترل بر اوضاع زندگی بهترین روش برای کسب سلامت روح و روان است که مهمترین تاثیر آن در  سلامت جسمانی انسان مشاهده می‌شود.


انتهای پیام