• پنجشنبه ۲۰ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9710-10587-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

یک کارگردان مطرح کرد؛

اهمیت نشان دادن قهرمان‌سازی‌های منطقی و بدون روتوش شخصیت‌ها

یک نویسنده و کارگردان فیلم گفت: برای من نشان دادن روایت‌های منطقی و قهرمان‌سازی‌های منطقی بدون روتوش شخصیت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و در فیلم آخرم این ویژگی بارز است.

محمدصادق رمضانی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با حضور در دفتر این خبرگزاری در خصوص فیلم‌هایی که تاکنون ساخته و جوایزی که در جشنواره‌های مختلف کسب کرده، اظهار کرد: بنده آثار مختلفی در حوزه مستند و داستانی تولید کردم که «یک روز، یک زندگی» و«پسرم» جزو آن‌هاست و جایزه جشنواره سینما حقیقیت و بین‌المللی مقاومت را نیز گرفته است.

وی ادامه داد: آثار دیگری هم در حوزه داستانی در جشنواره‌های دیگر دارم که هم پذیرفته شده و هم جوایزی را کسب کرده است؛ مانند جایزه بهترین تدوین جشنواره آیات، جشنواره پاسارگارد، بهترین بازیگری؛ هم‌چنین در جشنواره رضوی هم حضور داشتم و در مجموعه‌ای از جشنواره‌های دیگر هم شرکت کردم. در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی کوتاه و بلند یک‌سری کارها را داشتم. فیلم‌نامه بلند «لیست شنبه»، فانوس بهترین جشنواره فیلم بلند عمار را گرفت و فیلم‌نامه‌های کوتاه هم با عناوین مختلف به صورت مجموعه تیزر بیرون آمده است.

این کارگردان تصریح کرد: اولین فیلم من با نام «روایت یک راوی» سال 1390 در حوزه اردوهای جهادی ساخته شد و در آن فیلم سعی کردم یک ارتباط متفاوتی را رقم بزنم و توانستم یک نگاه متفاوت به روستا، نوجوان روستایی و نگرش روستایی‌ها داشته باشم.

|

رمضانی‌مقدم با بیان این که قهرمان خیلی برایم اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: فیلم «یک روز، یک زندگی» را در سال 1394 کار کردم که یک کار فرمی بود و تندیس جشنواره بین‌المللی مقاومت را هم از آن خود  کرد و کاری بود که دیده شد. در حوزه کارهای داستانی، تعدادی کار کوتاه چهار یا پنج دقیقه‌ای انجام دادم و آخرین کار کوتاهی که انجام دادم، «بدون لک» بود که در حوزه حکمت الهی است. بخش زیادی از این کار در بیمارستان امام رضا (ع) رخ می‌دهد و از زیبایی‌های بیمارستان امام رضا (ع) استفاده کردیم؛ برای این کار سعی کردیم به نقاط کمتر دیده شده و نقاطی مانند میدان‌بار ابتدای جاده سرخس که فیلم‌برداری کمی سخت است، برویم.


وی افزود: سعی کردیم مردم را محدود نکنیم و بازیگرهایمان را در دل مردم جای بدهیم و از این ظرفیت استفاده کنیم؛ چون معمولا فیلم کوتاه را باید با هزینه‌های خیلی اندک ساخت و نمی‌توان کارهایی مانند فیلم بلند در آن انجام داد که این کار را سخت می‌کند و تعداد برداشت‌ها را بالا می‌برد اما فکر می‌کنم نتیجه کار جذاب است؛ چون اتمسفر خیلی خوبی را از بیمارستان امام رضا (ع) ارائه داده است. این کار در جشنواره آپادانا و اختران جایزه بهترین بازیگری را گرفت، هم‌چنین در حوزه تدوین در جشنواره آیات و اختران بهترین تدوین را گرفت.

امید داریم که فیلم «لیست شنبه» ساخته شود

عضو باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان خانه سینما با اشاره به کارهای انجام شده‌اش در زمینه نویسندگی عنوان کرد: «لیست شنبه»، به عنوان فیلمنامه بلند جشنواره عمار بهترین جایزه را گرفته و امید داریم که ساخته شود و حمایت شود، چون فیلم خوبی است و به حوادث سال‌های 56 مشهد می‌پردازد و دوستانی که فیلم‌نامه را خواندند، می‌گویند فیلم‌نامه بدیعی است. یک سریال و یک کار سینمایی از این کار بیرون آمده که نام فیلم سینمایی آن «لیست شنبه» است که جایزه فانوس بهترین فیلم‌نامه را هم گرفته است.

|

رمضانی‌مقدم با بیان این که فیلم آخرش در مورد عقبه فاطمیون است، اظهار کرد: کار آخر ما عقبه‌ای در حوزه تولیدات دارد. من توفیق داشتم در مجموعه‌ای از مستندهای فاطمیون شرکت کردم  که عناوین مختلفی مانند «پسرم»، «چشم به راه» و... داشته و کارهایی هستند که در جشنواره سینما حقیقت، زاینده‌رود و رویش جایزه بردند و دیده شدند. این کار یک مجموعه 10 قسمتی بود که به واسطه این مجموعه 10 قسمتی ما توانستیم با جامعه مهاجرین افغانستانی ارتباط برقرار کنیم. دانش این مجموعه با من همراه شد تا پیشنهاد پروژه ساخت این فیلم در مورد شهید سید حسن حسینی، فرمانده اطلاعات و شناسایی تیپ ابوالفضل لشگر فاطمیون به من داده شد. ایشان یکی از نحبگان اطلاعاتی بودند که عقبه‌ای دارند و به این ترتیب من وارد این پروژه شدم.

وی افزود: همه افغانستانی‌ها در دوره اول فاطمیون، رگ وریشه‌ای در یک اتفاقی به نام سپاه حضرت محمد رسول‌الله دارند که در دوره تاریخی دهه 70 به جنگ طالبان رفتند و ما آن‌ها را تجهیز و سازماندهی دادیم که این‌ها مقابل طالبان ایستادند، به دلایلی این فضا رها می‌شود و سال‌ها فاصله می‌افتد و خیلی از این جماعت به ایران مهاجرت می‌کنند و در ایران سکونت می‌کنند و اوایل سال 92 گروهی تقریبا 25 نفره تشکیل می‌دهند و به مرور این 25 نفر به یک لشگر چندهزار نفره رسیدند و جذ نیرو می کنند. در این فرایند اتفاقات عجیبی هست و ما سعی کردیم در این پروژه در کنار روایت شخصیت شهید حکیم، یک روایت و شناسنامه مصوری از اتفاقاتی که بر آن‌ها گذشته هم داشته باشیم و سعی کردیم برای جوانان آن‌ها یک قهرمان‌سازی تامل‌برانگیز کنیم و کار احساسی نباشد. در این فرایند نشان دادن روایت‌های منطقی و قهرمان‌سازی‌های منطقی بدون روتوش شخصیت‌ها مهم است.

|

این فیلم حاصل تصاویر موبایلی و تصاویر گروه رسانه‌ای فاطمیون است


این کارگردان اظهار کرد: فکر می‌کنم در حوزه محتوا، این کار جزو معدود کارهایی است که در طی 84 دقیقه علاوه بر این که یک تاریخچه و شناسنامه را می‌گوید، سعی می‌کند قهرمان و قهرمانان دست‌یافتنی را نشان دهد.

رمضانی‌مقدم بیان کرد: در حوزه فرم هم کار متفاوت ما این بود که 84 دقیقه بدون این که مصاحبه رو به دوربین داشته باشیم، مصاحبه‌ داشتیم که این البته برای بچه‌های فیلم‌ساز خیلی کار سختی است که 84 دقیقه مصاحبه داشته باشیم و مخاطب از خودش نپرسد که چرا تصویر این‌ها را نمی‌بیند، چرا کاراکترها را نمی‌بیند و روی پرده نیستند و فقط فیلم‌های آرشیوی می‌بیند.

وی ادامه داد: ما تصاویر بازسازی نداریم و آرشیو داریم و تماما فیلم ما بر اساس آرشیو به دست آمده است. فیلم ما حاصل تصاویر موبایلی و تصاویر گروه رسانه‌ای فاطمیون است.

عضو باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان خانه سینما اظهار کرد: بنده دوماه و نیم پژوهش کردم و آرشیوها را نگاه کردم و از جاهای مختلف بخشی از آرشیوها را جمع کردم و یک فرایند مصاحبه‌ای را آغاز کردم که  البته مصاحبه ها به خاطر ویژگی امنیتی و اطلاعاتی سوژه‌ها کار سختی بود، مصاحبه‌ها طولانی و عمیق بود. در نهایت اطلاعات زیادی جمع شد، بعد از آن من تمام مصاحبه‌ها را در نرم‌افزار تدوین پیاده‌سازی کردم و بر اساس آن فیلم‌نامه‌ای نگارش شد و من خودم اطلاعات را کنار هم گذاشتم و یک خط داستانی ساختم و آن را که حاصل مصاحبه‌ها بود، به تدوین‌گر دادم و او شروع کرد تا برای این خط داستانی تصاویر مناسب را پیدا کند.

|

رمضانی‌مقدم گفت: این فیلم تازه رونمایی شده است و خوشبختانه بازخوردها هم خوب بوده و در فضای مجازی و جمع‌های دوستانه فیلم‌سازی که ما با دوستان داریم، بازخوردها مثبت بوده و این که کیفیات فنی فیلم فهمیده شده و نتیجه دیده شده، بسیار خوب است؛ هم‌چنین این که مخاطب فیلم‌ساز از این 84 دقیقه و دیدن آرشیو و فیلم مستند لذت برده، بسیار مطلوب است.

وی با بیان این که روایت فتح، حامی و تهیه‌کننده کار است، افزود: نوع نگاه من به فیلم به جهت محتوایی این بود که برای جامعه افغانستانی قهرمان بسازم؛ قهرمان دست‌یافتنی بدون روتوش. ما خیلی از اتفاقات را سعی کردیم در دل مشکلات ببینیم و سعی کردیم در فرایند کاری شکست کاراکترها و علت شکست‌ها دیده شود و اگر پیروز شدیم، علت پیروزی هم دیده شود و به این صورت نبوده که یک تصویر کاریکاتوری از جماعت مقابل و گروه مخالفین نشان دهیم، سعی کردیم تصویر واقعی را نشان دهیم و سعی کردیم اثری نباشد که مخاطب صرفا بعد از سال ها به خاطر آواها و موسیقی‌ها آن را بپسندد.

این کارگردان با بیان این که فیلم ما صرفا آرشیو است، اضافه کرد: بنده برای مصاحبه‌ها غیر از مشهد، تهران، قم و کرج و مناطق حاشیه‌ای آن‌ها را هم رفتم و مصاحبه‌ها را تصویری ضبط کردم ولی فقط صوت‌ها را باقی گذاشتیم و  یافتن آرشیو متفاوت و مرتبط را داشتیم که کار سخت‌تری است.

رمضانی‌مقدم با اشاره به این که این پروژه یک سال و نیم به طول انجامید، بیان کرد: من به این دلیل این شیوه را انتخاب کردم، چون مطمئن هستم که تاثیر این فیلم در 10 و 15 سال آینده دیده می‌شود و به‌خاطر آیندگان این کار را کردم، ما سعی کردیم جواب سوال‌های فرزندان شهیدان را بدهیم که چرا یک بخشی از جامعه رفته‌اند و عمر و زندگی‌شان را در جایی دیگر فدا کرده‌اند و علت تاکید ما روحیه واقع‌نگری از پرداخت‌های غیرواقعی است و ما یک روایت رسمی از اتفاقات در. کشورمان ساختیم که از روایت واقعی بعضا فاصله دارد.

انتهای پیام