• پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه، ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 9511-7791-5
  • خبرنگار : 15245
  • منبع خبر : ----

استاد دانشگاه فردوسی مشهد:

مشهد با کمبود مراکز اوقات فراغت مواجه است

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به کمبود مراکز اوقات فراغت در مشهد گفت: در یکی از تحقیقات صورت گرفته مشخص شد 70 درصد مراجعات گردشگران در مشهد به طرقبه و شاندیز منجر به صرف غذا می‌شود، این موضوع نشان دهنده عدم تناسب عرضه و تقاضا در گذران اوقات فراغت در مشهد است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر غلامرضا صدیق اورعی در سمینار آینده گردشگری در مشهد با اشاره به گونه‌های مختلف گردشگری در مشهد، اظهار کرد: آینده گردشگری در مشهد از جهت پیش‌بینی نوع گردشگران در 10 سال آینده و ترسیم ظرفیت گردشگری در مشهد، قابل بررسی است که این دو مقوله متمایز از یکدیگر هستند.

وی یادآور شد: وضعیت گردشگری این شهر تحت تاثیر گردشگران مشهد و ترجیح آنها نیست، بلکه بیشتر تحت تاثیر برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی است که برای جذب گردشگران صورت می‌گیرد، است لذا با مطالعه بر روی سرمایه‌گذاران گذشته و فعلی می‌توانیم به پیش‌بینی درستی از جنبه‌های گردشگری آینده مشهد دست یابیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آینده گردشگری مشهد تابع تاسیسات، تسهیلات و جاذبه‌های موجود در این شهر است، عنوان کرد: علی‌رغم برخی تصورات عمومی اکنون بازار هدف تاسیسات گردشگری لزوما قشر جوان نیستند زیرا گردشگری، تابع سن افراد نیست و مشهد، بسته به نوع تاسیسات می‌تواند مقصدی تفریحی، گردشگری و یا اقتصادی نیز محسوب شود.

صدیق اورعی بیان کرد: پیش‌بینی رفتار گردشگران و زائران خارجی تابع عواملی همچون اوضاع کشور مبدا و یا مراودات سیاسی این کشورها با ایران است و رفتار گردشگران داخلی عمدتا براساس نظام ترجیحات آنها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه قصد برخی از گردشگران لزوما زیارت نیست، خاطرنشان کرد: یکی از انواع مهم گردشگری مشهد، گردشگری سلامت است و این گروه از گردشگران ممکن است باهدف زیارت به مشهد سفر نکنند. 

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه طبق بعضی‌ مطالعات صورت گرفته میانگین زمان حضور زائران در حرم مطهر رضوی حدود 40 دقیقه است، افزود: این موضوع می‌تواند ناشی از این مطلب باشد که اغلب زائران به صورت مستقل و خارج از برنامه‌های تورهای زیارتی به مشهد سفر می‌کنند و برنامه‌ریزی سفر طبق سلیقه، تجربه و تصمیم‌گیری تمامی افراد خانواده صورت می‌گیرد که این موضوع منجر به آمیختگی گردشگری با زیارت در مشهد می‌شود.

صدیق اورعی خاطرنشان کرد: در علم گردشگری، شهر زیارتی به عنوان محدوده‌ای که شامل یک نقطه زیارتی است و مراکز اسکان، سوغات، حمل و نقل و درمان اطراف آن قرار گرفتند، تعریف می‌شود اما عواملی نظیر نیازهای فراغتی جمعیت سه میلیونی مشهد، باعث شده تا این شهر یک شهر زیارتی متفاوت، محسوب شود.

وی با اشاره به کمبود مراکز اوقات فراغت در مشهد خاطرنشان کرد: در یکی از تحقیقات صورت گرفته مشخص شد 70 درصد مراجعات گردشگران در مشهد به طرقبه و شاندیز منجر به صرف غذا می‌شود، این موضوع نشان دهنده عدم تناسب عرضه و تقاضا در گذران اوقات فراغت در مشهد است.

این استاد دانشگاه درباره پیش‌بینی خود از آینده صنعت گردشگری مشهد عنوان کرد: صنعت گردشگری مشهد در درجه اول تحت تاثیر الگوی مصرف، تقاضای مردم مقیم مشهد و سپس جمعیت استان و در نهایت تحت تاثیر تقاضای مردم سایر نقاط کشور است.

انتهای پیام
ارسال خبر به دوستان
* گیرنده(ها):
آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: