• جمعه ۲۵ فروردین ماه، ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۲
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 961-11590-5
  • خبرنگار : 15100
  • منبع خبر : ----

/روز ملي عطار/

نگاه بي‌تعصب عطار، انسان تشنه را به چشمه‌هاي ناب مي‌كشاند

امروز در عصر بداخلاقی‌ها و تعصب‌های فرقه‌ای و مذهبی نگاه بی‌تعصب و کل‌نگر عطار ما را به سوی قدم گذاشتن در راهی که انتهایش سعادت، شادی، سلامت فکر، جسم، روح و قلب انسانی است؛ رهنمون می‌شود و آثار عطار و اهميت انسان و انسان‌سازي در آن ما را به آبشخوري متصل مي‌كند كه به هر گندابي راضي نشويم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، 25 فروردين‌ماه روز ملي عطار است؛ به همين مناسبت گفت‌وگويي با مهری امینی‌ثانی دکترای ادبیات فارسی داشتيم، او درباره آثار عطار پژوهش‌هايي داشته است؛ پرسش ما از او اين بود كه اهميت خوانش آثار عطار در عصر حاضر چيست و انسان امروز چرا بايد آثار عطار را بخواند؟ آثار عطار چه نيازي از انسان امروز را مي‌تواند پاسخ دهد؟

مهري اميني‌ثاني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در پاسخ به اين پرسش عنوان كرد: تشنگی، انسان را به سوی آب می‌خواند و هرچه تشنه‌تر، جستجو بیش‌تر و مداوم تر مي‌شود. عطش‌های درونی و فکری و نیاز به دانستن نیز انسان را به سوی چشمه‌های ناب می‌کشاند.

وي ادامه داد: آبشخورهای ادبی و علمی ما آب‌های زلال و گوارا برای تشنگان گرمای تابستان است. گاهی با عدم آگاهی به سراغ نوشته‌هایی می‌رویم که ما را به بیماری و دردسر اتلاف وقت دچار می‌کنند و گاه تا مدت‌ها دچار سوء هاضمه عدم خوانش درست می‌گردیم اما یک راهنمای درست و دوست وفادار و یا کتاب‌شناس خوب چشمه‌های گوارای نوشیدن معرفت و بینش و دانش و نگرش این سرزمین را به ما معرفی می‌کند تا همیشه ظرفی زلال و خنک را در اختیار داشته باشیم.

این پژوهشگر ادبیات‌فارسی گفت: آثار عطار با چشمه‌های جوشان معرفتی خود و درس‌های زندگی و اهمیت به  انسان و انسان‌سازی‌اش ما را به آبشخوری متصل می‌سازد که دیگر راضی به هر گندابی نشویم. امروز در عصر بداخلاقی‌ها و تعصب‌های فرقه‌ای و مذهبی نگاه بی‌تعصب و کل‌نگر عطار ما را به سوی قدم گذاشتن در راهی رهنمون می‌شود که با پیمودن آن مطمئن خواهیم شد، انتهایش سعادت و شادی و سلامت فکر و جسم و روح و قلب انسانی است که عطارِ طبیب با آن روحِ لطیف و خاصیت انسان دوستانه‌اش ما را به آن می‌خواند.

وي افزود: اندیشه‌هایی که تا دنیا دنیاست نه کهنه می‌شوند و نه نابود می‌شوند آن‌ها آمده‌اند تا با در نظر گرفتن ملاک‌ها و معیارهای اصلی آرامش و آزادی، انسان را از بند نفس و آز و دنیا طلبی برهانند و بندهاي اسارات را از دست و پای ما باز کنند و ما را به رهایی حقیقی برسانند و آثار عطار از بهترین نمونه‌های رهایی انسان به اسارت مادیات گرفتار شده این روزگار است که می توان با خوانش آن‌ها  به لذتی درونی و نشاطی روحی و آرامشی بی‌پایان دست یافت و اگر توفیق داشته باشیم به درد بهترین و اصلی ترین پیام درونی و هدیه الهی عطار دست یابیم: « قدسیان را عشق هست و درد نیست / درد را جز آدمی در خورد نیست»

در ادامه اين گفت‌وگو از وي درباره علت تمركزش بر چهار مثنوي عطار پرسيديم، او در اين باره اظهار كرد: عنوان پژوهش بنده «جلوه‌های اساطیری چهارمثنوی عطار با روی کرد به شاهنامه » بود؛ تمام اوقاتی که با خرد‌ورزی‌های شاهنامه راه را از بی‌راه می‌شناختم و در حماسه‌های وی درس زندگی دوره می‌کردم و اسطوره‌های به حماسه تبدیل شده‌ي این حکیم شهیر جهانی مرا به اولین‌های هویتی‌ام بر‌می‌گرداند، در کوچه‌باغ‌های نیشابور گام بر‌مي‌داشتم و آرامگاه عطار به  من آرامشی می‌داد که راز آن را  در نمی‌یافتم؛ نام عطار در من غوغایی به پا می‌کرد و هر از گاهی باغش مرا به آرامشی دعوت می‌کرد که در هیچ کجای دیگر تجربه نکرده بودم.

این پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: سال‌ها گذشت و مطالعات بنده در زمینه‌های مختلف و پراکنده مرا تشنه‌تر از همیشه به تداوم خواندن و خواندن کشاند تا این که دوره دکتری دغدغه‌های بی‌پایان، یک بار دیگر مرا به آن آرامشکده کشاند و سؤالی ذهن مرا درگیر ساخت؛  من برای همشهری‌ام عطار چه کرده‌ام؟ فردوسی و علاقه خالصانه به وی مرا رها نمی‌کرد، اما ناگهان هفت وادی و هفت خوان جرقه‌ای را در ذهن من روشن ساخت. رازی نهفته است در مثنوی‌های عطار که بی‌ارتباط به فردوسی هم نخواهد بود، و بدین سان مثنوی‌های عطار بر من چهره گشودند و آن‌گاه دریچه‌هایی باز شد.

اميني‌ثاني افزود: جامعه  آلوده به تعصب و هویت از دست داده عطار او را بر آن داشته بود تا این بار با تکیه بر هویت اسلامی و دینی و پیوند آن با هویت ملی راهی پیش پای انسان از خود گم شده قرن ششم و اوایل  قرن هفتم بگذارد و بیش‌تر از همه پیش پای هرانسان هویت از دست داده‌ای در هرزمان؛ و اين رازی بود كه بر من آشکار شد.

وي ادامه داد: دریافت این پیوند و این که هر چهار مثنوی عطار اگرچه به ظاهر مستقل است ولی در اصل کتاب‌هایی است در پیوند یکدیگر و کامل کننده هم و شرح سفری دقیق و مو به مو که راهگشای هر انسان قدم به راه گذاشته‌ای است مرا بر آن داشت که در این گنجینه‌ها عمیق‌تر شوم و اگرچه بارِ ندانسته‌هایم سنگین‌تر می‌شد، اما لذت دانستن و دریافتن، حمل این بار را بر من آسان‌تر ساخت. دریافت این پیوند و این هویت مرا بر آن داشت تا در جست ‌و‌جوی اسطوره‌های مشترک بین چهار مثنوی عطار و شاهنامه فردوسی راهی سخت اما دلنشین را آغاز کنم.

اميني‌ثاني عنوان كرد: سفر در متونی ژرف که مرا با خود به کهکشان متن‌ها می‌برد و رازهای پنهان را آشکار می نمود و از تبدیل اسطوره به حماسه در شاهنامه و دگردیسی حماسه به حماسه عرفانی پرده بر می‌داشت.کاری که عطار با شیواترین شکل به آن پرداخت یعنی آفرینش حماسه عرفانی و تبدیل مثنوی‌هایش به حماسه‌هایی سترگ و برونی کردن وانفسی کردن نبردهای آفاقی و بیرونی و در راستای اثرپذیری‌اش از شاهنامه هم از تفکر فردوسی تأثیر گرفت و هم از شخصیت‌های اساطیری و تاریخی وی؛ البته لازم به یادآوری است که در این زمینه‌ها تنها منبع وی یقینا شاهنامه نبوده اما در بخش حماسی قطعاً کتاب اصلی شاهنامه فردوسی است.

این پژوهشگر ادبیات فارسی درباره تلميحات و اشارات نيز بيان كرد: بخش تلمیحات، بخش دراز دامنی است و در آثار عطار جلوه‌های گوناگون دارد و خود مبحثی دیگر است؛ چرا که این تلميحات یا درحوزه‌های اساطیری می‌گنجد یا تاریخی یا قرآنی و یا دینی که به اطلاعات جامع عطار در هر یک از این حوزه‌ها نیز اشاره دارد و سخن گفتن از آن به صورت مفصل، مجال ديگري مي‌طلبد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: