• شنبه ۲۶ فروردین ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 961-13614-5
  • خبرنگار : 15058
  • منبع خبر : ----

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد خبر داد

کمبود اتوبوس در مشهد نداریم/ 1500 ایستگاه اتوبوس در مشهد فاقد سایه‌بان است

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: هیچ مشکلی در خصوص کمبود اتوبوس در مشهد نداریم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علی‌اصغر نیشابوری امروز 26 فروردین ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در مشهد مشکلی در خصوص کمبود اتوبوس نداریم، اظهار کرد: از نیمه دوم فروردین ماه نیز 112 دستگاه اتوبوس جدید به خطوط اعزام شدند و اتوبوس‌های با عمر بالای 10 سال را خارج کرده‌ایم. 

وی افزود: در 6 ماهه اول سال ساعت خدمات‌رسانی اتوبوسرانی از 6 صبح تا 21:30 و در 6 ماهه دوم سال از 6 صبح تا 20:30 است، اما در مسیرهایی که تقاضای سفر وجود دارد خطوط به صورت شبانه نیز فعالیت دارند.

نیشابوری خاطرنشان کرد: در بعضی از مسیرهای فرعی عملا ایجاد امکان خط بعد از شیفت معمول وجود ندارد، اما اگر در نقطه‌ای تقاضای سفر وجود داشته باشد و به حد استاندارد باشد می‌توان خط ایجاد کرد. 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد عنوان کرد: در خصوص وضعیت کلی ناوگان اتوبوسرانی مشهد نظرسنجی صورت گرفته که 57 درصد پاسخگویان در خصوص وضعیت کلی این ناوگان نظرشان مثبت بوده و اعلام رضایت داشتند در خصوص نحوه برخورد اتوبوسرانان 58 درصد نظر مثبت داشتند.

اعلام نارضایتی 10 درصد از شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی

وی با بیان اینکه حدود 10 درصد از مردم از ناوگان اتوبوسرانی اعلام نارضایتی کردند، گفت: برای مسافران خاص مانند معلولان باید اقدامات ویژه‌ای در حوزه حمل و نقل عمومی صورت بگیرد که در این راستا در نیمه دوم 95 قراردادی از طریق مدیریت پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری مشهد با یک شرکت دانش‌بنیان صورت گرفت و قرار بر مناسب‌سازی اتوبوس‌ها شد.

نیشابوری تصریح کرد: قرار است که 20 دستگاه از اتوبوس‌های موجود مجهز به بالابر و سایر موارد مناسب‌سازی شود و آزمایش آن‌ها نیز صورت بگیرد و در صورت رفع ایرادات وارد ناوگان شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص خرید اتوبوس‌ها، اظهار کرد: خرید اتوبوس‌های کف‌کوتاه یکی از اولویت‌های این سازمان است زیرا این اتوبوس‌ها قابلیت نصب رمپ را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم طبق نظرسنجی در خصوص برخی اقدامات سازمان از جمله اعلام برنامه زمان‌بندی حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها، نیازهای مسافران خاص، رسیدن اتوبوس در موعد مقرر و ... اعلام نارضایتی کردند. 

نیشابوری اظهار کرد: در خط یک بی.آر.تی به دلیل اینکه مسیر ایزوله است در هر زمان از روز که مسافران مراجعه کنند اتوبوس راس موعد مقرر در ایستگاه قرار دارد، اما به دلیل اینکه در سایر مکان‌ها مسیر ایزوله نداریم و جریان ترافیکی نیز وجود دارد سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها رعایت نمی‌شود.

وی افزود: سرفاصله معمول اتوبوس‌ها بین هفت تا هشت دقیقه در کل خطوط شهری است، اما زمانی که این سرفاصله به یک تاخیر غیر قابل قبول مانند 12 دقیقه برسد مسافران مشاهده می‌کنند که دو اتوبوس با هم به ایستگاه می‌آیند و این امر به دلیل وجود ترافیک در مسیر بوده است البته این امر یکی از انتظارات به حق شهروندان است و یکی از راهکارهای حل این موضوع افزایش خطوط ویژه در سطح شهر است. 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اضافه کرد: در حال حاضر 222 کیلومتر مجموع خطوط شهری در مشهد است، اما خطوط ویژه حدود 16 کیلومتر بوده که این امر نشانه غفلت در این زمینه است.

نیشابوری با اشاره به اینکه بیشترین مشکل در خطوص زمان رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه در هسته مرکزی شهر وجود دارد، گفت: امیدواریم با همکاری مسئولان مربوطه، شورای شهر و شهروندان بتوانیم انتظار مردم را برآورده کنیم. 

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی مشهد در خصوص سیستم اعلام ایستگاه‌ها داخل اتوبوس‌ها، خاطرنشان کرد: بعضا در برخی از اتوبوس‌ها صدای اعلام ضعیف است که این امر یا به دلیل نقص فنی اتوبوس بوده یا سیستم توسط راننده غیر فعال شده است که باید کنترل جدی‌تری داشته و از این موضوع جلوگیری کنیم. 

وی با اشاره به اینکه 3000 ایستگاه اتوبوس در سطح مشهد وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد 150 ایستگاه تابلوهای اعلام زمان حضور اتوبوس را نشان می‌دهند، اما حدود 50 درصد ایستگاه‌های سطح شهر که تعداد 1500 ایستگاه را شامل می‌شود فاقد سایه‌بان است و عملا امکان نصب تابلو را ندارد.

نیشابوری ادامه داد: همچنین نصب تابلوها هزینه بالایی در بردارد که سازمان ترجیح می‌دهد اگر این بودجه را در اختیار گیرد کارهای بهتری انجام دهد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد افزود: برای حل این موضوع به سمت ساخت نرم‌افزار حرکت کرده‌ایم به صورتی که این نرم‌افزار پس از نصب روی تلفن همراه با استفاده از کد ایستگاه قابلیت این را دارد که زمان دقیق رسیدن اتوبوس را به مسافر اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین انتظار شهروندان افزایش تعداد اتوبوس‌ها در برخی از خطوط است، عنوان کرد: گاها شهروندان به ما مراجعه کرده یا از طریق سامانه 137 اعلام می‌کنند که در بعضی از مسیرها نیاز به افزایش تعداد اتوبوس است، اما پس از بررسی‌هایی که توسط سازمان صورت می‌گیرد متوجه می‌شویم که نیازی به افزایش تعداد اتوبوس نیست و مشکل دیر رسیدن اتوبوس‌ها به دلیل این است که مسیر ایزوله وجود ندارد و این امر موجب معطلی مسافران می‌شود.

نیشابوری گفت: طی سه سال گذشته 400 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شده و 400 دستگاه اتوبوس فرسوده نیز از ناوگان خارج شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد خاطرنشان کرد: در سال گذشته قرارداد 733 دستگاه اتوبوس جدید را منعقد کرده‌ایم که 400 دستگاه از این تعداد گازسوز هستند و امیدواریم با تحقق وعده دولت به انجام برسد.

وی اظهار کرد: در خصوص نحوه برخورد مناسب‌اتوبوسرانان با شهروندان اهتمام جدی داریم و دوره‌های آموزشی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده، برای رانندگان به خصوص اتوبوسرانان بخش خصوصی که بیشترین اعتراضات مردم به آنان اختصاص دارد، برگزار می‌کنیم. 

نیشابوری با بیان اینکه در کنار نوسازی اتوبوس‌ها بحث بازسازی آن‌ها را در دستور کار داریم، افزود:  اتوبوس‌هایی که دودزا بودند و وضعیت نامناسبی داشتند ایرادات آن‌ها رفع شده و بیش از 70 درصد از ناوگان اتوبوسرانی مجهز به سیستم سرمایشی است. 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد تصریح کرد: طبق نظرسنجی که اخیرا انجام شده 92.9 درصد از پاسخگویان از وضعیت خدمات اتوبوسرانی مشهد رضایت بالا یا متوسط داشتند. 

دکتر حسین اکبری، عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست عنوان کرد: در واقع این نظرسنجی به ارزیابی کیفیت خدمات اتوبوسرانی مشهد در رابطه با نحوه ارائه خدمات اتوبوسرانی پرداخته است.

وی افزود: این نمونه‌گیری با کمک 1500 نفر از شهروندان و 500 نفر از زائران شهر مشهد و با استفاده از سیستم آنلاین داده‌ها صورت گرفته که 53 درصد از پاسخگویان زن و 46 درصد مرد بودند.

اکبری گفت: طبق مطالعات گذشته 85 درصد از شهروندان در مشهد از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که سهم اتوبوس از سایر وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر است. 

عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: حدود 60 درصد از زائران از مشهد از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند؛ 95 درصد از افراد نیز حداقل هفته‌ای یک بار از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. 

وی گفت: حدود 90 درصد از نرم‌افزار اتوبوسرانی استفاده نمی‌کنند که عمدتا دلیل آن عدم اطلاع‌رسانی صحیح است.

اکبری عنوان کرد: با توجه به این الگوها می‌توان اولویت‌های برنامه‌ریزی در سازمان را بهتر مشخص کرد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: