• سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 962-6287-5
  • خبرنگار : 15219
  • منبع خبر : ----

/روی خط تئاتر/

کارگردان تئاتر«اسب‌های سفید»:
برای اولین بار نمایش‌نامه‌ای از ایپسن در مشهد اجرا می‌شود

کارگردان تئاتر«اسب‌های سفید» گفت: تا جایی که خبر دارم در تاریخ تئاتر مشهد آثار ایپسن تاکنون کار نشده و خوشبختانه گروه «سلول» اولین گروهی است که یکی از نمایش‌نامه‌های این نویسنده بزرگ را اجرا می‌کند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سیامک دورانی در نشست خبری «اسب‌های سفید» که در دفتر این خبرگزاری برگزار شد، در خصوص موضوع نمایش، اظهار کرد: نمایش‌نامه در منطقه‌ای به نام  روسمرهولم اتفاق می‌افتد که اسم اصلی این نمایش‌نامه نیز همین بوده است. 

وی افزود: برای اجرای این نمایش تصور کردیم که اسم روسمرهولم برای مخاطب گنگ و نامفهوم باشد برای همین عنوان «اسب‌های سفید» را انتخاب کردیم؛ داستان این نمایشنامه اینگونه است که در منطقه مذکور کشیشی زندگی می‌کند که به خاطر اتفاقات اجتماعی، کار خود را کنار گذاشته و شخصیت دیگر این نمایش‌نامه «ربکا» نام دارد که وارد جریان می‌شود و اتفاقاتی را شکل می‌دهد.

دورانی در خصوص فضای نمایش‌نامه «اسب‌های سفید»، تصریح کرد: اگر فضای نمایش‌نامه را اجتماعی خانوادگی در نظر بگیریم، این عقیده وجود دارد که بحث روان‌شناسی در نمایش‌نامه بسیار مورد تاکید قرار گرفته و در زمانی که توسط ایپسن نوشته شده این وجه داستان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

متن نمایش‌نامه با جامعه همخوانی دارد

وی ادامه داد: درست است که این متن برای دوره خودش به رشته تحریر درآمده اما زمانی که نمایش‌نامه را می‌خوانید متوجه می‌شوید که بسیار با جامعه و شرایط ما نزدیک است و برای همین این نمایش‌نامه را انتخاب کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف خاصی را در اجرای نمایش‌ها دنبال می‌کنید، گفت: در هیچ زمانی نگاه ما جشنواره‌ای نبوده، در تئاتر مشهد اگر نگاه جشنواره‌ای نباشد و برای عموم اجرا شود، بسیار دست کارگردان را برای انتخاب کردن نمایش‌نامه باز می‌کند و از ابتدا هدف ما، نگاه مخاطبان بود و تئاتر تنها با مردم می‌تواند ارتباط برقرار کند. 

کارگردان تئاتر«اسب‌های سفید» عنوان کرد: تئاتر بدون ارتباط برقرار کردن با مردم، معنا پیدا نمی‌کند و از همه مهم‌تر تئاتر وظیفه‌ای دارد که سطح فرهنگی جامعه را بالا ببرد، این جریان بسیار مهم است و خوشبختانه نمایش‌نامه‌های خارجی که به دست ما می‌رسد بسیار غنی هستند و ما می‌توانیم از این مرجع استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: مزیت این چنین نمایش‌نامه‌ها در این است که مردم با این داستان‌ها آشنا می‌شوند و با توجه به اینکه سطح مطالعه مردم مقداری پایین است و یا شاید این دقت و فرصت را نداشته باشند که با آثار بزرگ جهان آشنا شوند، با دیدن این نمایش‌نامه به نویسندگان بزرگ علاقه پیدا می‌کنند و حتی به صورت فردی می‌توانند آثارشان را دنبال می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: گروه «سلول» در یکی دو سال گذشته آثار ایپسن را در اختیار داشت و کلیه کارهای او و عده‌ای دیگر از نویسندگان را برای خودمان خوانش کردیم و در مورد آثار ایپسن به مرحله‌ای رسیدیم که تقریبا با کلیه آثار او آشنا شدیم و بسیار به او علاقه‌مند شدیم. 

«اسب‌های سفید» یکی از بهترین آثار ایپسن است

دورانی اظهار کرد: به عقیده بنده اگر کسی ایپسن را بشناسد واقعا محو او می‌شود و نمی‌توان از فضاهایی که ایپسن در نمایش‌نامه‌هایش به وجود می‌آورد، خارج شد چرا که با دیدن نمایش محو آن فضا می‌شویم و گفتنی است که در میان آثار ایپسن، «اسب‌های سفید» یکی از بهترین آثار او به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: این نمایش‌نامه به گونه‌ای نوشته شده که فرد را به یک فضای اسرارآمیز و وهم‌آلودی هدایت می‌کند و با بایدها و نبایدهایی درگیر می‌شویم که فرد را به چالش می‌کشاند، تقریبا از 9 ماه گذشته این نمایش‌نامه را انتخاب و نزدیک به هشت ماه است که هر روزه در مدت سه الی چهار ساعت آن را تمرین می‌کردیم.

این طراح صحنه افزود: تصور گروه «سلول» از این نمایش‌نامه این بود که بسیار ساده است و می‌توانیم به سرعت پیش برویم اما هر چه جلوتر رفتیم متوجه شدیم که بسیار سخت و نیاز به تمرین بیشتری دارد چرا که نمایش‌نامه باید در ذهن و روح بازیگر نقش ببندد تا بتواند آن کارکترهایی را که در نمایش وجود دارد را به کار گیرد.

کارگردان تئاتر«اسب‌های سفید» گفت: این نمایش‌نامه به لحاظ روان‌شناسی بازی‌هایی بسیار غنی دارد به همین دلیل نیاز به تمرین هشت ماهه داشت که برای اولین بار یکی از آثار ایپسن در سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه برود.

به دنبال تجربه‌های جدیدتر هستیم

 این طراح صحنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در نمایش از کدام سبک کارگردانی استفاده شده، خاطر نشان کرد: هر نمایشی که اجرا می‌شود از چارچوبی برخوردار است و ما سعی کردیم نمایش‌ها تنوع را داشته باشد و کارهایی که در مشهد اجرا کردیم هم به لحاظ نمایش‌نامه و هم اجرا کاملا متفاوت بود و ما به دنبال تجربه‌های جدیدتر برای خودمان هستیم.

کارگردان تئاتر«اسب‌های سفید» ادامه داد: سعی می‌کنیم تا بتوانیم نسبت به شرایطی که داریم نمایش را به روی صحنه ببریم و دنبال سبک خاصی نیستیم، قطعا همه ما برای جریان نمایش مرجع‌هایی را داریم و در تئاتر این‌گونه است که ابتدا مطالعه‌ای شکل می‌گیرد و با تداعی تصاویر در ذهن شروع به انجام کار می‌کنیم.

وی افزود: طبیعتا برداشت خودآگاه و یا ناخودآگاه است و اینکه بگوییم به دنبال این جریان هستیم که به عنوان مثال به سمت رئالیسیم برود یا از آن خارج شود.

دورانی عنوان کرد: تقریبا در زمانی که نمایش‌نامه را می‌خوانیم کاملا متن رئالیستی نوشته شده که مقداری شعرگونه است، اما تلاش شده در اجرا مقداری به سمت اکسپرسیونیسم حرکت کنیم و با اجرای این نمایش متوجه می‌شویم که چه بازخوردی از این جریان به وجود آمده است.

وی گفت: تمام کارهایی که اجرا می‌شود باید در یک چارچوب قرار گیرد که همان بحث فرهنگ و یا پیام اخلاقی است که وجود دارد اما این نمایش به طور ویژه موضوعات گسترده‌ای به لحاظ اجتماعی و روان‌شناسی را در بر دارد که می‌تواند بر روی انسان و مخاطبان تاثیر گذارد.

این طراح صحنه در خصوص استقبال مردم، تصریح کرد: در شهر مشهد مجوز اجراها به مدت دو هفته است اما اگر استقبال از سوی مردم خوب باشد یک هفته دیگر هم تمدید می‌شود و بنده امیدورام که تا آخر اردیبهشت ماه اجرا داشته باشیم.

کارگردان تئاتر«اسب‌های سفید» در خصوص دخل و تصرف در نمایش‌نامه، خاطر نشان کرد: زمانی که نمایش‌نامه را می‌خوانیم این‌قدر محو و مجذوب آن می‌شویم که نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد تا بتواند دست به نمایش‌نامه ایپسن بزند و تصور می‌کنم که از لحاظ اجرایی سعی کردیم به نمایش‌نامه وفادار باشیم به دلیل اینکه خود متن کاملا جامع و کامل است.  

وی گفت: تنها تغییری که در نمایش‌نامه ایجاد شد، در بحث شیوه اجرایی بود که سعی کردیم مفاهیم پیچیده را برای مخاطب راحت‌تر اجرا کنیم.

نمایش‌نامه بسیار واقعی و بی‌رحمانه به جریانات اجتماعی پرداخته است

دورانی در خصوص اینکه نمایش سرد و بی‌روح است یا خیر، عنوان کرد: این نمایش سرد و بی‌روح نیست اتفاقا جزو نمایش‌نامه‌هایی است که زمانی که دوستان این نمایش را تمرین می‌کردند افرادی که تئاتری نبودند مشتاق تماشای تمرینات شده و آن‌ها را دنبال می‌کردند.

وی اظهار کرد: شاید بتوان گفت این نمایش‌نامه به خاطر اینکه بسیار واقعی و بی‌رحمانه و بدون هیچ احساسی جریانات را بازگو می‌کند این حس در مخاطب ایجاد می‌شود اما زمانی که بدون احساس باشد منطق ریاضی می‌شود و این نمایش‌نامه فرد را به سمتی می‌برد که احساس را باید کنار بگذارد و تنها با ذهن منطقی پیش برود.

این طراح صحنه تصریح کرد: این نمایش فرد را به سمت احساسات و منطق هدایت می‌کند اما پایانی منطقی جریان دارد؛ به این معنی که از احساس فاصله می‌گیرد.

وی ادامه داد: این نوع نمایش‌نامه به فرد این احساس را می‌دهد که با انرژی به یک منطق مطلوب برسد و برای این است که اجرا و موضوع نمایش باید به صورتی باشد که مخاطب‌شناسی کند تا هر فردی نمایش مورد علاقه خود را تماشا کند و لذت ببرد. 

کارگردان تئاتر«اسب‌های سفید» در خصوص نورپردازی صحنه تئاتر، اظهار کرد: به عنوان طراح صحنه سعی کردم که در طراحی صحنه به سمت فضای انتزاعی پیش برویم و با استفاده از نقاشی و باکس‌ها بتوانیم آن مفاهیمی که لازم است به لحاظ بصری به مخاطب نشان دهیم را به کار بگیریم.

دورانی عنوان کرد: این نمایش در دو ساعت و بیست دقیقه برای مخاطبان اجرا می‌شود و البته ما مقداری از آن را حذف کردیم و کوتاه‌تر شد البته دو ترجمه از این نمایش‌نامه وجود دارد که ما از هر دو ترجمه، با گرایش بیشتر به ترجمه بهزاد قادری استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: در این نمایش علیرضا ضیا چمنی، مسعود میر نیکزاد، نازنین تفضلی، مهرداد رجبی خامسی، مارال عبد اللهی، نیلوفر کاظمی و احمد ریحانه به ایفای نقش می‌پردازند و نیز بنفشه پطروسی طراح لباس، سیامک دورانی طراح صحنه، مسعود فیاض‌زاده موزیک و وحید میثاقی طراح پوستر از جمله عوامل این نمایش هستند.

 وی اظهار کرد: ما در این نمایش تهیه کننده نداشتیم و سعی کردیم که کاملا به صورت خصوصی این کار را به روی صحنه ببریم و شاید یکی از معدود گروه‌هایی باشیم که کاملا خصوصی هستیم و از هیچ ارگانی درخواست کمک نکردیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: