• شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 962-10114-5
  • خبرنگار : 15186
  • منبع خبر : ----

برگزاری آنلاین آزمون‌های‌ رغبت‌سنج و استعداد تحصیلی/ ایجاد رشته‌های هنری جدید در هنرستان‌ها

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از برگزاری آنلاین آزمون‌های ‌رغبت‌سنج و استعداد تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و ایجاد رشته‌های هنری جدید در هنرستان‌های استان با همکاری صدا و سیمای خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی و برخی دانشگاه‌های علمی و کاربردی خبر داد.
 
دکتر رضا صابری تولایی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: آزمون‌های رغبت‌سنج و استعداد تحصیلی که در گذشته به صورت حضوری و در مدارس برگزار می‌شدند در سال جاری به صورت آنلاین و از طریق سایت همگام برگزار می‌شوند، دانش‌آموزان از طریق مدیر مدرسه نام کاربری و رمز عبور دریافت می‌کنند و با انجام آزمون‌ها نمرات آنان به صورت خودکار ثبت شده و در اختیار مسئولین مدرسه قرار می‌گیرد.
 
وی در خصوص علت برگزاری آنلاین آزمون‌های رغبت‌سنج و استعداد تحصیلی، تصریح کرد: می‌خواستیم تسهیلات بیشتری را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم، آن‌ها در یک محدوده زمانی خاص محدود نباشند و با فرصت مناسب آزمون‌ها را انجام دهند، سوالات این آزمون‌ها هم به گونه‌ای نیست که دانش‌آموز بخواهد از اطرافیان کمک بگیرد بلکه بیشتر سوالات رغبت‌سنج است و نظر دانش‌آموزان را مورد پرسش قرار داده است.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه برگزاری این آزمون‌ها از حدود دو هفته گذشته آغاز شده و تا 20 اردیبهشت ماه ادامه دارد، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده دانش‌آموزان تاکنون به سهولت توانسته‌اند آزمون‌ها را انجام دهند.
 
صابری تولایی خاطرنشان کرد: در سال جاری برخی رشته‌های هنرستانی که امکان توسعه داشته‌اند را توسعه داده‌ایم همچنین برخی رشته‌های جدید کار و دانش را در هنرستان‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم تا دانش‌آموزان با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که در هنرستان‌ها ایجاد می‌شود انتخاب رشته خود را انجام دهند، به طور مثال با صدای و سیمای خراسان رضوی در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم با همکاری آنان رشته‌های مرتبط با رشته‌های هنری، نمایشی، موسیقی و تئاتر راه‌اندازی کنیم، در ایجاد رشته‌های جدید، صدا و سیما برخی دانشگاه‌های علمی و کاربردی و  دانشگاه فردوسی همکاری دارند.
  
وی با اشاره به حضور 83 هزار دانش‌آموز در پایه نهم مقطع متوسطه اول در سطح استان، خاطرنشان کرد: پنج عنصر اصلی مستقیما در انتخاب رشته تحصیلی دخالت دارند این عناصر شامل دانش‌آموزان، والدین، مشاوران، دبیران و مدیر مدرسه هستند.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه اول پس از امتحانات خرداد ماه انجام می‌شود، فرم‌های هدایت تحصیلی دارای امتیاز مشخصی است که 65 امتیاز برای بررسی‌های مشاوره‌ای در نظر گرفته شده و 35 امتیاز هم مربوط به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است؛ نمرات دروس تخصصی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم با یکدیگر جمع بسته شده و عملکرد تحصیلی را مشخص می‌کند همچنین برای ورود به رشته‌ها یک کف نمره در نظر گرفته شده است که دانش‌آموز باید برای ورود به هر رشته آن سطح نمره را کسب کرده باشد.
  
صابری تولایی تصریح کرد: امتیازهای مشاوره‌ای مربوط به نظر دانش‌آموزان، دبیران، والدین و مشاوران است پس از جمع‌بندی امتیازات اولویت‌های شاخه‌های رشته تحصیلی به صورت سیستمی در برگه هدایت تحصیلی درج می‌شود، هرچه سطح امتیاز نمرات عملکرد تحصیلی و مشاوره‌ای بیشتر باشد دانش‌آموزان رشته‌ها و شاخه‌های بیشتری را می‌توانند انتخاب کنند.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان افزود: در سطح استان کمیته هدایت تحصیلی را که در راس آن مدیرکل آموزش و پروش استان حضور دارند تشکیل داده‌ایم و به تبع آن این کمیته در شهرستان‌ها، مناطق و نواحی استان هم تشکیل شده است، در ذیل کمیته کارگروه ویژه تخصصی در نظر گرفته‌ایم که سیاست‌ها و راهبردهای اصلی هدایت تحصیلی استان را مشخص می‌کند و از طریق بخش‌نامه و اطلاعیه به اطلاع مدارس می‌رساند.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های توجیهی برای مشاورین مدارس، یادآور شد: از طریق اداره انجمن اولیاء و مربیان و مدرسین آموزش خانواده آموزش‌هایی به والدین داده می‌شود تا آنان نسبت به هدایت تحصیلی توجیه شوند.
 
صابری تولایی خاطرنشان کرد: محتوای آموزشی  شامل سی‌دی که حاوی اطلاعات لازم در خصوص شناخت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است تهیه شده که قرار است در اختیار ادارات آموزش و پرورش گذاشته شود تا دانش‌آموزان با رشته‌ها آشنایی لازم را پیدا کنند.

وی افزود: تاکنون دو برنامه ویدئو کنفرانس از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار کرده‌ایم و به کارشناسان، مشاوران و ... اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه انجام شده است، ویژه‌نامه مخصوص هدایت تحصیلی در حال تهیه و تدوین است که به زودی در اختیار دانش‌آموزان و اولیا قرار می‌گیرد.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه تقریبا در تمام مدارس متوسطه اول مشاورین حضور دارند، گفت: در مدارسی که مشاور ندارند هسته‌های مشاوره ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و نواحی آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا راهنمایی‌های مشاوره‌ای را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند، مدیران این مدارس هم توجیه شده‌اند و می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند.
 
صابری تولایی عنوان کرد: دانش‌آموزان باید با اطلاعات و آگاهی‌های لازم رشته موردنظر را انتخاب کنند زیرا این رشته به عنوان رشته شغلی آن‌ها در آینده محسوب می‌شود در حال حاضر اغلب دانش‌آموزان به رشته تجربی گرایش دارند در حالی که تراکم در این رشته بسیار بالا است.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان افزود: این تراکم بالا موجب می‌شود دانش‌آموزان در کنکور امکان دستیاب به رشته‌های موردنظر خود را پیدا نکنند و این موضوع سبب سرخوردگی آنان خواهد شد.
 
وی یادآور شد: در سال 95 بیش از 500 هزار نفر از شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری فقط در رشته تجربی ثبت‌نام کرده بودند در حالی که ظرفیت دانشگاه‌ها در این گروه 160 هزار نفر است، در نتیجه تعداد زیادی از دانش‌آموزان ما که تصور می‌کردند در این رشته موفق خواهند شد از راه یافتن به دانشگاه بازماندند. 
 
صابری تولایی با اشاره به اینکه ما به دنبال توسعه متوازن رشته‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: اگر انتخاب رشته دانش‌آموزان بر اساس استعدادها و توانمندی‌های آنان انجام شود هم توازن بین رشته‌ای و بین شاخه‌ای را در سطح مدارس خواهیم داشت و هم دانش‌آموزان متناسب با نیازهای آتی جامعه در رشته‌ها تقسیم خواهند شد، رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مهارت‌های خوبی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد و زمینه اشتغال دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان گفت: توصیه ما به دانش‌آموزان این است که به جای تمرکز بر رشته‌های نظری و مخصوصا تجربی به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش حرکت کنند تا حداقل در آینده با توجه به کسب مهارت بتوانند در زمینه اشتغال فعالیت داشته باشند.
 
وی ادامه داد: توصیه ما به اولیاء این است که اجازه دهند دانش‌آموزان با توجه به توانایی و استعدادهایشان رشته خود را انتخاب کنند و در این زمینه تحمیلی از جانب خانوادها صورت نگیرد زیرا اگر دانش‌آموزان توانایی واستعداد لازم را نداشته باشند موجب ایجاد سرخوردگی و افت تحصیلی می‌شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: