• یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 962-10714-5
  • خبرنگار : 15218
  • منبع خبر : ----

گزارش ایسنا از نشست «گفت‌وگو برای مشهدی دیگر»؛

اقتصاد و شفافیت محور اولین مناظره 6 کاندیدای شورای شهر

6 تن از شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان جریان‌های فکری و مدیریتی شهر مشهد که کاندیدای شورای پنجم نیز هستند شب گذشته با حضور در نشست گفت‌وگو برای مشهدی دیگر در موضوعات اقتصاد و شفافیت در شهرداری و شورای شهر به مناظره پرداختند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، پژوهشکده ثامن مشهد شامگاه گذشته، 16 اردیبهشت‌ماه، در اولین نشست از مجموعه نشست‌های «گفت‌وگو برای مشهدی دیگر، مروری بر مهم‌ترین چالش‌های پسا انتخاباتی شورا» که با حضور احمد نوروزی، سیدجلال فیاضی، محمد سهیلی، حسن موحدیان، محمدهادی مهدی‌نیا و سعید شعرباف‌تبریزی با موضوع «درآمد پایدار شهری، اقتصاد سیاسی و شفافیت» برگزار شد با یکدیگر به مناظره پرداختند که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

با توجه به حجم بدهی و تعهدات شهرداری مشهد در کنار افزایش مستمر هزینه‌های جاری و رکود صنعت ساختمان، برنامه پیشنهادی شما برای بازپرداخت تعهدات و تامین هزینه‌های شهری چیست؟

سعید شعرباف تبریزی، مسئول دبیرخانه شورای راهبردی پیوست فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه درآمد ما از سرمایه‌گذاری خارجی به حدود صفر رسیده و مفهوم درآمد پایدار دچار مشکل است، اظهار کرد: در این خصوص علاوه بر تجربیات خود باید از تجربیات دیگر کشورها نیز استفاده کرد، بالاخره بسیاری از مدل‌های تامین درآمد ما مثل فروش تراکم در بسیاری از نقاط دنیا تست شده و جواب نگرفته است.

وی ادامه داد: می‌توان از روش‌هایی مانند مالیات بر دارایی، سرمایه و تکنیک‌های دیگری که آزمایش شده استفاده کرد و قرار نیست از ابتدا بعضی از سعی و خطا‌ها را انجام دهیم همچنین بسیاری از روش‌های تامین درآمد بستگی به اعتماد مردم دارد و ما باید مبتنی بر مزیت‌های مشهد کار کنیم.

محمد سهیلی، نایب رئیس اول شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه نکات مهمی در وضعیت موجود ما در درآمد و بازپرداخت بدهی‌ وجود دارد، گفت: باید دید چگونه می‌توان مشکل 3250 میلیارد تومان بدهی بانکی شهرداری را حل کرد، در این زمینه مسئله کنترل هزینه‌های تمام شده بسیار مهم است و باید هرچقدر می‌توانیم از هزینه‌های جاری بکاهیم.

احمد نوروزی، شهردار اسبق مشهد، بهترین راه تامین هزینه‌های شهرداری را جذب زائران عنوان کرد و افزود: بهترین زمینه‌ای که می‌توانیم از آن کسب درآمد کنیم، زائران هستند، ما باید ظرفیت‌هایی که در این زمینه داریم را احیا کنیم و از این طریق مشکل درآمد و بدهی‌ها را حل کنیم.

حسن موحدیان، فرماندار سابق مشهد در دولت‌های نهم و دهم با بیان اینکه سند توسعه مشهد که بر مبنای خدمات نوشته شده، تصریح کرد: ما هیچ امکانی برای زائر فراهم نکرده‌ایم، اگر بتوانیم زیرساخت‌های شهر را برای پذیرش زائران آماده کنیم، این امر سبب فعال شدن مشهد می‌شود و وقتی که اقتصاد فعال شود می‌توان همه کار کرد.

برای تامین درآمد پایدار باید لایحه خاک خورده شهر تعیین تکلیف شود

سیدجلال فیاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه برای تامین درآمد پایدار و تامین هزینه‌های شهر باید لایحه خاک خورده درآمد پایدار شهر تعیین تکلیف شود، خاطرنشان کرد: نکته بعدی کد اقتصاد زیات است و ما از اقتصاد زیارت استفاده نمی‌کنیم همچنین موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توریسم فرهنگی نکاتی است که از آن غفلت کرده‌ایم که قطعا با توجه به هر کدام از این موارد می‌توان درآمد پایدار شهر را افزایش داده و مشکلات را حل کرد.

بهترین کار در شرایط موجود این است که هیچ کار نکنیم

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه از اقتصاد بازار دفاع می‌کنم، تصریح کرد: بهترین کار در شرایط موجود این است که هیچ کار نکنیم زیرا کارهایی که تاکنون کردیم این بلا را سر ما آورده است، باید بگذاریم بازار و اقتصاد کار خود را بکند و نقش شورای شهر و شهرداری به جای تصدی‌گری باید ارشادی باشد و اگر مشهد از این سیاه‌چاله سرمایه‌‌گذاری خارج شود شهر خودش می‌تواند این مشکل را حل کند.

محمدمهدی برادران، معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز که به عنوان کارشناس در این نشست حضور داشت در ارزیابی پاسخ نمایندگان جریان‌های فکری و مدیریتی با بیان اینکه ما در پاسخ‌ها دچار کلی‌گویی بودیم، گفت: برآورد می‌شود در آینده 15 هزار میلیارد تومان بازپرداخت بدهی‌ها را خواهیم داشت که باید دید می‌خواهیم با این بدهی‌ها چه کنیم؟

وی ادامه داد: در این دوره شهرداری وارد تراکم شناور شد و 1000 میلیارد تومان تراکم شناور فروخت که این بی‌سابقه است، اینکه بگوییم شهرداری و شورای شهر نباید وارد این مسائل شوند نیز درست نیست زیرا چه شما وارد شوید یا چه وارد نشوید این بدهی وجود دارد و باید پرداخت شود.

فروش اوراق مشارکت و تراکم ساختمانی جهت تامین منابع مالی مدیریت شهری را چگونه ارزیابی کرده و رویکرد شما در این زمینه چیست؟

فروش تراکم سبب ناهنجاری در شهر می‌شود

فیاضی با اشاره به اینکه اصل فروش اوراق مشارکت از آنجایی که سرمایه‌های خرد را به سمت شهرداری می‌آورد خوب است، افزود: به شرطی که این اوراق به پروژه‌های مشخص داده شود و با ارائه آن‌ها به هر پروژه‌ای موجب تراکم بدهی‌ها نشویم.

وی با بیان اینکه فروش تراکم در شرایط کنونی سبب ناهنجاری در شهر می‌شود، اظهار کرد: فروش تراکم در شرایطی درست است که ما موضوع طرح تفضیلی را حل کرده باشیم، اما اگر مثل امروز بدون برنامه تراکم بفروشیم سبب به وجود آمدن مشکلات اجتماعی در جامعه خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از همه بدتر فروش تراکم شناور است که متاسفانه در این دوره اتفاق افتاده که من به عنوان عضو شورای شهر مشهد متاسفم که در این دوره برای تامین بدهی‌های گذشته این اتفاق افتاده است.

مهدی‌نیا با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت به ‌دلیل جمع شدن درآمد‌های خرد مردم خوب است، عنوان کرد: اما به این دلیل که خود شهرداری درآمد‌ها
 را تخمین می‌زند اکنون شاهد افزایش بدهی‌ها در این حوزه ‌هستیم، این رفو کردن پارگی اقتصاد با سوزن قدرت است.

شعرباف با اشاره به اینکه فروش اوراق مشارکت تعهدی برای آینده است، خاطرنشان کرد: فروش اوراق مشارکت روشی برای موارد خاص است و نباید تبدیل به قاعده شود همچنین ما اگر طرح‌های تفصیلی را تمام قد اجرا کنیم آیا این طرح‌ها به لحاظ علمی قابل دفاع‌اند که ما بگوییم که تراکم‌ها را آنگونه بفروشیم که طرح‌های تفضیلی گفته‌اند، این هم نوعی شهرفروشی است و من با آن مخالفم.

سهیلی با بیان اینکه موضوع فروش اوراق مشارکت نکاتی دارد که باید به آن‌ها توجه شود، عنوان کرد: برای نمونه در فروش اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل 50 درصد سودش را دولت تضمین می‌کند و اوراق با هم تفاوت دارند همچنین اوراق مشارکت باید برای پروژ‌هایی در نظر گرفته شود که سود داشته باشند بنابراین این نکات باید مود توجه قرار گیرد.

وی همچنین با دفاع از فروش تراکم شناور، گفت: پروانه شناور لزوما دارای اشکال نیست و شرایطی برای آن در نظر گرفته شده که مشکلی به وجود نیاید.

نوروزی با تاکید بر اینکه تراکم‌فروشی فاجعه است و بحثی برای آن وجود ندارد، اظهار کرد: اگر شهرداری به آن سمت رفته به دلیل این است که شهرداری کاسب خوبی نیست، شهرداری باید پروژه‌ها و کارها را تعریف کند و بر اجرای آن‌ها مدیریت کنید و کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود و از قِبل درآمد آن‌ها شهرداری نیز کسب درآمد کند.

موحدیان با اشاره به اینکه فروش تراکم موضوعی است که سال‌هاست درگیر آن شدیم و پیشینیان و هم افراد فعلی در این مورد مقصرند، تصریح کرد: فروش تراکم یعنی دست کردن در جیب مردم و فروختن حقوق آنان همچنین فروش اوراق مشارکت باید در جاهایی باشد که امکان ورود بخش خصوصی نیست و شهرداری باید از منابع دیگر هم کمک بگیرد، اما گیر کار در این است که در اورق مشارکت دست‌اندازی می‌شود.

مهدی درهمی، دکترای مدیریت پروژه و مدیر سابق طرح بزرگ میدان شهدا نیز که به عنوان کارشناس در این مناظره حضور پیدا کرده بود، با بیان اینکه من تعجب می‌کنم هیچ‌یک از افراد که کاندیدای شورای شهر نیز هستند حتی قانون اوراق مشارکت را مطالعه نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: در این قانون آمده است که اوراق مشارکت فقط باید برای طرح‌هایی که انتفاع مستقیم مالی داشته باشند استفاده شود همچنین باید در مورد اوراق مشارکت هوشیار باشم که این اصل مربوط به اضطرار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فروش تراکم باید از درآمدهای شهرداری حذف شود، افزود: ما نباید بر روی فروش تراکم حساب باز کنیم همچنین فروش تراکم شناور خطاست و در هیچ جای دنیا فروش تراکم شناور معنا ندارد.

نحوه مدیریت و کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری حداکثری در حوزه مدیریت شهری مشهد را تا کنون چگونه ارزیابی می‌کنید و راهکار مشخص شما برای تحقق این امر چیست؟

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌ها یکی از راه‌های رسیدن به درآمد پایدار است، گفت: شهر مشهد تا امروز بسیار گران اداره شده است، برای ارزان اداره شدن راهکارهای بسیاری مانند دولت الکترونیک، شفاف‌سازی و تحقق یکپارچه مدیریت شهری وجود دارد.

شعرباف ‌تبریزی با بیان اینکه برای اداره شهر حدود 1000 میلیارد تومان در سال خرج می‌کنیم، تصریح کرد: قطعا در این میان بریز و بپاش‌هایی وجود دارد، اما برای کاهش هزینه باید تغییرات ساختاری انجام شود.

سهیلی نیز در این خصوص با بیان اینکه سه نکته باید مورد توجه قرار گیرد تثبیت هزینه‌ها، کنترل بودجه و کاهش رانت را از راهکارهای کاهش هزینه‌ها عنوان کرد.

نوروزی با بیان اینکه مسئولین باید در برابر کارهای خود پاسخگو باشند، اضافه کرد: در قطار شهری به عنوان بزرگترین پروژه شهر مشهد کسی متوجه نشد این پروژه چقدر هزینه برده و چرا در مورد آن مناقصه برگزار نشد؟ تا زمانی که در درون شهرداری اینگونه کارها انجام می‌گیرد و به برخی شرکت‌‌ها این رانت‌ها را می‌دهیم شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند با آن‌ها مقابله کنند.

موحدیان با بیان اینکه هنگامی که ماموریتی را تعریف می‌کنیم باید راهبرد آن را هم تعریف کنیم، خاطرنشان کرد: ساختار شهرداری برای ماموریت فعلی آن هزینه بر است، وقتی به دولت الکترونیک اشاره می‌کنید دیگر معنی ندارد آمدم بی‌سواد استخدام کنیم، ما در شهرداری کارمند الهیات نمی‌خواهیم.

وی اضافه کرد: بودجه شهر باید صرف خود شهر شود و ما هنگامی باید در شهرداری فعالیت‌های سیاسی کنیم که بودجه سیاسی در آن تصویب شده باشد.

فیاضی در پاسخ به این پرسش هزینه‌های حاشیه‌ای، فقدان شفافیت، فقدان مدیریت واحد شهری و فقدان کارآمدی را از دلایل هزینه‌های بالای شهرداری برشمرد و توجه به این موضوعات را لازمه کاهش هزینه‌ها در شهرداری عنوان کرد.

درهمی با بیان اینکه اوضاع بد است و شهرداری‌ها گران اداره می‌شوند، اظهار کرد: این اراده باید وارد شورا و شهردای شود که شهرداری باید سبک شود، شهرداری باید سازمان دانشی باشد، نه بر اساس افرادی که وارد آن می‌شوند عمل کنند.

تاثیر حضور انواع بنگاه‌های اقتصادی و جریانات سیاسی در مدیریت شهری مشهد را چگونه ارزیابی کرده و به صورت مشخص اعلام کنید برنامه شما در مواجهه با چنین جریاناتی چیست؟

نوروزی با بیان اینکه شورای شهر باید دربرگیرنده عقاید تمام اعضای جامعه باشد و ما از این استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: با وجود اینکه از نظر نگاه سیاسی تفاوت‌هایی با هم داشتیم، اما بهترین دوره همکاری بین آستان قدس و شهرداری در زمان شهرداری من بود و بنده معتقدم باید کارها را بر اساس منافع مشترکی که تعریف شده پیش برد، نه بر اساس تعارض و جریان‌هایی که در شهر کار می‌کنند باید در تعامل با شهرداری و برای حفظ منافع شهر همکاری کند همچنین رفتار در شورای شهر نباید سیاسی باشد.

موحدیان با اشاره به اینکه شورای شهر محل تجمع انسان‌ها نیست، تصریح کرد: افراد حاضر در شورا باید اهداف مشترک داشته باشند و گرنه منافع حزبی و کشمکش‌ها بر سایر امور غلبه پیدا می‌کند.

فیاضی با بیان اینکه ساختار انتخاباتی ما حضور جریان‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در شورا را ایجاب می‌کند، خاطرنشان کرد: مهم این است که رفتارهای آنان مبتنی بر منافع جناحی و گروهی نباشد، زیرا هنگامی که منافع گروهی بر منافع شهر ترجیح پیدا کند نظارت می‌شود موی دماغ شهرداری و این بد است.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه در دنیا دو مدل شورای شهردار و شورای مدیریت شهر داریم، گفت: مدیریتی که ما داریم مدل شورای مدیریت شهر است و به نظر می‌رسد بر این اساس می‌خواستند شورا را از کار سیاسی دور کنند، اما هنگامی که به عرصه عمومی و اجتماعی آمدیم باید با کار کنیم، با این قانونی که داریم باید تعامل سازنده در اتاق شیشه‌ای داشته باشیم؛ در این صورت می‌توان کار شفاف انجام داد و شفافیت به شعار نیست.

شعرباف‌تبریزی با بیان اینکه اصل این موضوع که فردی عضو بنگاه سیاسی و اقتصادی باشند مشکلی ندارد، ادامه داد: مشکل اصلی حضور افرادی که اتصال ثروت و قدرت دارند در فضای غیرشفاف بوده که در مشهد اتفاق افتاده است و ما باید تا آنجا که می‌توانیم از حضور این افراد در پست‌های مدیریتی جلوگیری کنیم.

سهیلی در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید حاشیه سود مناسب داشته باشند، افزود: مسئله دیگر جلوگیری از زیاده‌خواهی و رانت است همچنین در مورد جریان‌ها نمی‌توان گفت در تصمیم‌گیری‌های گرایش خود را دخالت ندهند بلکه باید بگوییم این گرایش را شفاف بیان کرده و از تصمیم خود دفاع کنند.

محمود اولاد، پژوهشگر حوزه اقتصاد شهری و عضو هیات علمی دانشگاه نیز که به عنوان کارشناس و صاحب نظر برای ارزیابی سخنان مناظره‌کنندگان در این نشست حضور پیدا کرده بود با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بیشتر به دنبال کسب درآمد سهل‌الوصول هستند، گفت: اینگونه درآمدها پاسخگویی را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: ما در شهر مشهد به واسطه حضور حرم امام‌رضا(ع) اقتصاد و ساختار متفاوتی داریم و باید حضور آستان قدس و تاثیرات مثبت و منفی حضور آن در شهر مشهد بررسی شده و بر همین اساس خواستار همکاری آستان قدس در حل مسائل شهر شد.

با وجود تهدیدهایی مانند رانت‌های اقتصادی و ارتباطی در مسیر استفاده از فرصت‌ها و امکانات شهرداری برنامه شما در شفافیت عملکرد شهری و اعضای شورای شهر چیست؟

سهیلی در پاسخ به این پرسش با اذعان به اینکه شهرداری در معرض رانت است و رانت در آن وجود دارد، خواهان ارائه فرصت‌ها به محرومین شد و گفت: برای افزایش شفافیت ابتدا باید ساختارها را بازنگری کرده و از آی‌تی استفاده کنیم، مسئله بعدی سیستم‌های نظارتی هستند و با وجود اینکه قانون اختیارات محدودی برای نظارت به شورا محول کرده است باید از این‌ها به درستی استفاده شود.

نوروزی مهم‌ترین مسئله را شفاف‌سازی عنوان کرد و با اشاره به کارهای خود در شهرداری برای افزایش شفافیت، تصریح کرد: سیستم‌های نظارتی که ما داریم مبارزه با معلول و مشکل‌ساز است؛ پشت درهای بسته تصمیم نگیریم.

موحدیان نیز در این خصوص با بیان اینکه اختیارات شفاف نیست، آگاهی مردم از حقوق خود و کم کردن فرآیندها و از بین بردن امضاهای طلائی را از راهکارهای شفافیت در شهرداری برشمرد.

فیاضی نیز با اشاره به عدم شفافیت در شهرداری، خاطرنشان کرد: حذف ترک تشریفات قانونی یک خطر است همچنین خط قرمز نبودن شهردار در نظارت و جلوگیری از دور زدن قانون از طریق نظارت مستمر بسیار مهم است.

همچنین شعرباف شفافیت را بسیار مهم دانست و افزود: شفافیت مسئله مهمی است، اما با کلیات مسئله حل نمی‌شود.

برادرن نیز با اشاره به موضوع رانت‌های اقتصادی و رانت‌های ارتباطی خواستار اصلاح آیین‌نامه شورای شهر در راستای شفافیت بیشتر این نهاد شد و گفت: ما الان ابتدایی‌ترین کارها برای شفافیت را نداریم، اول باید کارهای ابتدایی را انجام دهیم سپس کارهای دیگر را انجام دهیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: