• چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 962-15887-5
  • خبرنگار : 15219
  • منبع خبر : ----

یک استاد علوم ارتباطات پاسخ داد

چرا 27 اردیبهشت ماه را روز ارتباطات نام نهادند؟

یک استاد علوم ارتباطات در پاسخ به این سوال گفت: نقش و اهمیت ارتباطات در جنبه‌های مختلف دنیای کنونی به حدی است که نمی‌توان تاثیرآن را در طراحی و برنامه‌ریزی‌های کلان ملی و بین المللی نادیده گرفت.

زهرا منوچهرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی، اظهار کرد: شاید یکی از علل نامگذاری 27 اردیبهشت ماه به نام روز روابط عمومی و ارتباطات این موضوعی که عنوان شد باشد.  

وی افزود: روابط عمومی‌ها نه با این نام، بلکه با نام‌هایی مانند واحد تبلیغات و اطلاع رسانی، واحد بازاریابی و افکار سنجی ابتدا در نهادهای خصوصی و آزاد توانستند شایستگی‌های خود را به رخ همگان بکشانند، اما مدت‌ها در سازمان‌ها و نهادهای دولتی مقبولیت چندانی نداشتند.

این استاد علوم ارتباطات تصریح کرد: روابط عمومی‌ها در ایران به خصوص در سازمان‌های دولتی به عنوان واحدی که وظیفه نصب اعلامیه و بنرهای مناسبتی را داشتند شناخته می‌شدند و از توانمندی‌های این واحد، آگاهی کافی وجود نداشت و با در نظرگرفتن نازل‌ترین جایگاه سازمانی، مورد بی‌مهری و کم توجهی واقع ‌شدند.

وی عنوان کرد: در دهه اخیر روابط عمومی‌ها توانسته‌اند با به کارگیری نیروهای تحصیل‌کرده و متخصصان روابط عمومی و علوم ارتباطات جایگاه بهتری به دست آورند به طوری که جایگاه آنها در چارت سازمانی ارتقاء یافت.

منوچهرآبادی تصریح کرد: هم اکنون روابط عمومی‌ها به عنوان مشاوران مدیران کل در کنار مدیران ارشد سازمانی قرار دارند و در تصمیم‌گیری‌ها ایفای نقش می‌کنند و با پیوستن به دنیای دیجیتال و با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین اطلاع رسانی و تبلیغات توانسته‌اند بیش از پیش مدیران را به خود وابسته و اعتماد آن‌ها را نیز جلب کنند.

وی گفت: روابط عمومی‌ها به عنوان مرکز اطلاع رسانی، ارتقاء آگاهی‌های عمومی و افکارسنجی توانسته‌اند به عنوان ابزار قدرت در رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حضور داشته باشند و نیز به عنوان حلقه ارتباطی درون و برون سازمان، با یکدیگر و با دو نوع مخاطب سرو کار داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: مخاطبان داخلی و یا کارکنان و مخاطبان بیرونی که شامل مصرف کنندگان، سهامداران، مشترکان و... می‌شوند با توجه به گستردگی تعاملات و ضرورت ارتباط دو طرفه؛ روابط عمومی‌ها در کنار رسانه‌های ارتباط جمعی قادرند با استفاده از ابزارهای متعدد، افکار عمومی را مدیریت و هدایت نمایند. 

این استاد علوم ارتباطات اظهار کرد: روابط عمومی رابطه‌ی دو طرفه‌ای با افکار عمومی دارد و در راستای این تعامل و ارتباط هم بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارند و هم از آن نقش می‌پذیرند مسئول روابط عمومی برای پیشبرد دستگاه و سازمان اداری و خصوصی خود وآگاهی از نحوه قضاوت جامعه در مورد فعالیت‌های مربوطه، نیازمند توجه به افکار عمومی است.

وی افزود: همان‌طور که گفته شد، در سال‌های اخیر روابط عمومی‌ها توانسته‌اند در نقش واقعی خود ظاهر شوند و با کمک ابزار متعدد ارتباطی، تعاملات و ارتباطات را گسترش دهند و دیگر روابط عمومی‌ها صرفا نقش اطلاع رسانی ندارند بلکه آنها به تولید محتوای مورد نیاز جامعه درون و برون سازمان می‌پردازند و قادرند با برقراری پل ارتباطی مناسب علاوه بر حرکت در راستای اهداف سازمان، منافع مخاطبان را مورد توجه قرار دهند.

منوچهرآبادی تصریح کرد: در دهه گذشته سرعت رشد تکنولوژی‌های ارتباطی به حدی بوده که کاربران با یک ابزار و تکنولوژی و نرم افزار ارتباطی آشنایی کامل پیدا نکرده، از تولد تکنولوژی‌های نوین مطلع می‌شود و فرصت تعمق در اثرات و پیامدهای آن‌ها را نخواهند یافت.

وی اضافه کرد: همین مساله موجب شده تا نسبت دسترسی مردم به ابزار ارتباطی به سواد رسانه‌ای رشد نابرابری داشته باشند و تعداد فراوانی از کاربران نسبت به کاربردهای گوشی‌های هوشمند و ابزارهای ارتباطی متنوع و متعدد، اطلاع کافی و لازم را نداشته باشند.

این استاد علوم ارتباطات خاطر نشان کرد: بی‌اطلاعی از آثار و پیامد ابزار ارتباطی موجب مسایل بسیاری شده است و متخصصان این حوزه را به فکر واداشته که چگونه می‌توان تعادل مورد نیاز را فراهم نمود تا از عواقب قابل پیش‌بینی آن‌ها پیشگیری کرد و تربیت متخصصان رسانه، گنجاندن واحد درسی سواد رسانه‌ای در مدارس، شاید چاره‌ای برای آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح به قشر جوان و آسیب‌پذیر باشد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: