• پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 962-16114-5
  • خبرنگار : 15186
  • منبع خبر : ----

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

هیچگونه محتوای آموزشی بر مبنای سند 2030 به آموزش و پرورش ارائه نشده است

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هیچ گونه محتوای آموزشی بر مبنای سند 2030 یونسکو در کشور تدوین و به ادارات کل آموزش و پرورش ارائه نشده است.

علیرضا کاظمی در گفت و گو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: برخی تصاویر و محتواهای آموزشی که در فضای سیاسی مد نظر برخی قرار گرفته و در فضای مجازی هم منتشر شده هیچگونه ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد و به هیچ یک از ادارات و مناطق ارائه نشده است.

وی ادامه داد: مجموع محتوای آموزشی از پیش دبستانی تا پایان متوسطه دوم شامل کتاب‌های رسمی و نیز کتاب‌های فوق برنامه در چارچوب تائید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و به عنوان درس ملی تدریس می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی که ادعا شده در چارچوب و در راستای سند 2030 یونسکو طراحی شده وجود خارجی ندارد همچنین ارتباطی هم با آموزش و پرورش ندارد، اگر فردی کتابی را به چاپ رسانده باید از وزارت ارشاد در خصوص صدور مجوز آن پرسش شود.

توسعه پایدار هدف اصلی سند 2030 است

کاظمی با اشاره به اینکه سند چارچوب اقدام آموزش 2030 از جمله پیمان نامه‌هایی است  که در اجلاس وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو یونسکو تصویب شده است، عنوان کرد: اجلاس وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو یونسکو هر 15 سال یکبار برگزار می شود و در این اجلاس اهدافی برای آموزش و پرورش کشورها پیشنهاد می‌شود، به طور مثال برنامه محوری اجلاس مجمع جهانی یونسکو طی سال‌های 2000 تا 2015 ارتقای آموزش عمومی بود که کشورهای عضو این مجمع سعی کردند در جهت آن بکوشند.

وی افزود: اجلاس وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو یونسکو سال گذشته در کره جنوبی برگزار شد  و پیمان نامه سند اقدام آموزش 2030 که محور آن اقدام در جهت توسعه آموزش و ارتقای زندگی از این طریق است مورد تصویب قرار گرفت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه توسعه پایدار هدف اصلی سند 2030 است، اظهار کرد: این سند در 17 محور برنامه ریزی شده که از آن جمله می توان به پایان فقر، گرسنگی، سلامت و بهداشت، کیفیت تحصیل، آب تمیز و بهداشتی، انرژی پاک، کار شرافتمندانه، صنعت نوآوری و زیرساخت‌ها، کاهش نابرابری‌ها، شهرها و اجتماعات پایدار، الگوهای پایدار تولید و مصرف، حفاظت از محیط زیست دریایی و زمینی، صلح، عدالت و همکاری‌های جهانی اشاره کرد.

کاظمی با تاکید بر اینکه سند 2030 به عنوان بیانیه، توافقنامه و تفاهم نامه میان کشورهای عضو یونسکو مد نظر قرار می گیرد، ادامه داد: این سند به هیچ وجه الزام آوری برای اجرا ندارد.

سند 2030 برای نظام آموزش و پروش ایران الزام آور نیست

مدیرکل آموزش پرورش استان تصریح کرد: عدم سازگاری نوع رویکردهای فرهنگی حاکم بر سند 2030 با مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین مسئله مطرح شده در فضای جامعه است که باید در این زمینه مواردی مورد تاکید قرار گیرد؛ در درجه اول این سند برای نظام آموزش و پروش ایران الزام آور نیست و نظام جمهوری اسلامی در حوزه بندهایی که با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انطباق نداشته تحفظ نشان داده است که در این راستا آنچه مهم است قرار دادن موازین دینی در قالب این الگوست.

کاظمی افزود: همچنین در زمینه کاهش نابرابری‌ها و ایجاد برابری‌های جنسیتی و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای دختران و پسران هم اکنون نیز این محور در چارچوب آموزشی ما وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در درجه دوم، سند 2030 به هیچ وجه به عنوان یک سند دارای قابلیت اجرایی به هیچ یک از دستگاه‌های آموزش و پرورش ابلاغ نشده است، عنوان کرد: مجموع محورهای 17 گانه اشاره شده در سند 2030 یونسکو در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت کاملا روشن و ملموس وجود دارد و در زمینه جزئیاتی هم که مد نظر است در هر جا تعارضی بین سند 2030 با سند تحول بنیادین و مبانی دینی وجود داشته باشد، فاقد قابلیت اجرایی است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: