• شنبه ۲۷ خرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 963-20186-5
  • خبرنگار : 15172
  • منبع خبر : ----

عضو گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد

اهمیت واحدهای عملیاتی و پژوهش‌های کاربردی در توسعه دانش بنیان

عضو گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: توجه ویژه به واحدهای عملی دروس دانشگاهی در تکمیل مبانی نظری با تامین نیازهای آموزشی در این حوزه و اجرای هدفمند در قالب فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی می‌تواند در توانمندسازی دانشجویان موثر باشد و دستیابی به اهداف توسعه دانش بنیان را هموار و تسریع کند.

دکتر مسلم اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم رویش دانش در داخل کشور و پرهیز از دانش وارداتی و مصرف گرایی صرف، اظهار کرد: ایشان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را یکی از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی می‌‍دانند و تاکید فرموده‌اند که اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد، قطعا چرخه علم تا ثروت تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع زمانی می‌توان به کارآفرینی و موفقیت شرکت‌های نوپا امیدوار بود که فارغ التحصیلان، علاوه بر تخصص، حداقل مهارت‌های لازم را نیز در دانشگاه‌ها کسب کرده باشند.

سرپرست مجموعه آزمایشگاه ها و کارگاه های علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه امروز شیوه‌های نوین استعمار به صورت استفاده از بسته های آماده وارداتی نمودی جدی یافته است، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی وارداتی بدون توجه به فرهنگ استفاده درست از آن‌ها و همچنین بدون توجه به بومی سازی و نهادیه کردن دانش آنها، تنها مصرف گرایی، تخریب منابع ملی، وابستگی به بیگانگان، خروج ارز از کشور و عدم دستیابی به اشتغال پایدار را به دنبال دارد.

اکبرزاده اضافه کرد: با هدف توسعه دانش بنیان و پایدار در کشور، همه بايد تلاش كنيم تا در بخش‌های مختلف کشور مسئله "ما می‌توانيم" را در عمل به جوانان نشان دهيم و با شناخت خلاءها و نیازهای کشور، به سمت انجام کارهای نکرده و زمین مانده برویم؛ در این راستا یکی از نقدهای جدی در دانشگاه این است که آیا هدف ما صرفا تولید مقاله است یا می خواهیم با انجام پژوهش های کاربردی مسئله ای را در کشور حل کرده و دانشجویان را توانمند سازیم.

وی با بیان اینکه در دانشگاه و جامعه دانشجویی، "ما می توانیم" با ورود دانشجویان به عرصه های عملیاتی تحقق می یابد، تاکید کرد: در حقیقت دانشجویی که عرصه‌ای برای توانمند شدن او محیا شده و او خود را در معرض کار و اقدام عملی قرار می دهد، قطعا به آینده، اشتغال و ازدواج خود امیدوارتر بوده، اعتماد به نفس و نشاط بیشتری خواهد داشت.

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: براین اساس یکی از گام های زیربنایی در بومی سازی و نهادینه کردن دانش، به هم بافتن هوشمندانه و هدفمند مبانی طراحی در دانشگاه ها با تلاش مستقیم دانشجویان و با نظارت اساتید است.
اکبرزاده خاطرنشان کرد: ارائه جزیره وار یا ناقص مبانی تئوری و عملی موجب اتلاف وقت در تفسیر و بهره گیری از آن‌ها توسط فارغ التحصیلان در بدو ورود به حوزه های کاری می‌شود.

وی با تاکید براینکه این باور درست که زکات علم نشر آن است ما را از امساک در انتقال دانش مبتنی بر اخلاق، برحزر می‌دارد، یادآور شد: بسیاری از سطوح دانش را می توان با تدریس موثر آنها در دانشگاه درنوردید، زیرا ذهن های پاک و مستعد جوانان ایرانی آماده پذیرش و هضم این مفاهیم و پشت سر نهادن آنها به سمت توسعه و پیشرفت کشور است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: