• یکشنبه ۲۸ خرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 963-11090-5
  • خبرنگار : 15130
  • منبع خبر : ----

یک فعال فرهنگی و رسانه ای:

حضرت علی (ع) الگوی رعایت تقوای سیاسی بودند

یک فعال فرهنگی و رسانه ای گفت: حضرت علی(ع) در کل زندگی و دوران حکومت خود الگوی رعایت سیاسی بودند.

صادق ایزدی گنابادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه تقوای سیاسی ممکن است در جامعه امروز ترکیب متناقضی به نظر برسد، اظهار کرد: بسیاری از صاحب نظران بر این اعتقاد هستند که جمع تقوا و اخلاق با سیاست غیر ممکن است؛ چراکه اگر هدف از سیاست و حکومت برای تشکیل حکومت باشد، قدرت و سیاست نیز باتقوا و اخلاق جمع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) حکومت و سیاست را در خدمت اقامه عدل می‌خواستند، ادامه داد: آن حضرت عنوان می‌کردند که اکر این حکومت نتواند حقی را برپا دارد از آب دهن یک بز هم ارزش آن کمتر است؛ در چنین حکومتی و سیاستی است که تقوا از اهمیت بسیاری برخوردار می‌شود.

ایزدی اولین نشانه تقوای سیاسی در وجود حضرت علی (ع) را انصاف در مورد مخالف خود دانست و تصریح کرد: این حضرت هرگز نقاط مثبت مخالف خود را نادیده نگرفتند و در نهج البلاغه نیز آمده که حضرت علی(ع) از ابوبکر و عمر تمجید می کنند و در جواب عثمان که می گوید «تو در مورد نصب و ابقای معاویه توسط ابوبکر ساکت بودی حالا چرا اعتراض می کنی» می گویند «معاویه مانند غلامی از ابوبکر و عمر می ترسید اما تو دستش را در امور مسلمانان باز کردی».

این فعال فرهنگی و رسانه ای ادامه داد: یکی دیگر از نشانه های تقوای سیاسی پذیرفتن اجماع مردم و رعایت مصالح جامعه است که حضرت علی (ع) هم در سقیفه بنی ساعده و هم شورای عمر این مهم را ثابت کردند.

ایزدی گنابادی با بیان اینکه یکی دیگر از نشانه های تقوا، بی اعتنایی به قدرت و حکومت است، اظهار کرد: بعد از قتل عثمان مردم برای بیعت به نزد حضرت علی (ع) رفتند که ایشان گفتند من وزیر شما باشم بهتر است که امیر شما باشد؛ حضرت علی (ع) در جنگ صفین نشان داد که به اصول جوانمردی اعتقاد دارد که می تواند در حیطه تقوای سیاسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تقوا به ‌عنوان یک نیروی کنترل کننده هم در حیطه شخصی و هم در حیطه اجتماعی ضروری و مهم است و بر همین اساس انسان مجموعه ای از نیروهای طغیانگر بوده که اگر با تقوا و ارتباط با خدا کنترل نشود فاجعه آمیز است و حضرت علی (ع) نمونه کامل این رعایت و کنترل است.

این فعال فرهنگی و رسانه‌‌ای افزود: در کشورهای غربی که از دیدگاه فایده مدارانه به اخلاق می‎نگرند به ضروری بودن این کنترل و رعایت پی برده‎اند و اگر به رسانه‌ها، تشکیلات و نهادهای منتقد حکومت، قدرت می‌دهند به ابن دلیل است که حاکم و حکومت باید کنترل شود.

ایزدی گنابادی با اشاره به اینکه امامان شیعه بیشتر به فکر جامعه اسلامی بودند تا تشکیل حکومت، گفت: صلح امام حسن(ع) با معاویه و پذیرفتن حکمیت و سکوت حضرت علی (ع) در برابر تصمیمی که در سقیفه بنی ساعده گرفته شد نشان می‌دهد که امامان شیعه بیشتر به فکر شکل دادن به جامعه اسلامی بودند تا اینکه حکومتی تشکیل دهند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: