• جمعه ۹ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 964-3487-5
  • خبرنگار : 15239
  • منبع خبر : ----

یک پژوهشگر:

واژه جاسوسی برای سیدجمال اسدآبادی معنایی ندارد

یک پژوهشگر گفت: کسی جاسوسی می‌کند که خلاء و نیازی دارد و با جاسوسی می‌خواهد این نیاز را رفع کند. اما وقتی سیدجمال اسدآبادی خود در تاریخ فردی بزرگ و شناخته شده است، جاسوسی برای او معنایی ندارد

حسن جمشیدی خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، به مناسبت نهم تیرماه و سالروز درگذشت سید جمال اسدآبادی با اشاره به اینکه اتهام جاسوسی تهمتی است که به اسدآبادی زده شده و این اتهامات ممکن است برای هر بزرگی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در کشور شخصیت‌های بزرگی مانند امیر کبیر و محمد مصدق را داریم که برای پایین آوردن شخصیت و بی ارزش کردن فعالیت‌های چند ساله آن‌ها اتهاماتی به این‌گونه شصخیت‌ها وارد شد.

وی با بیان این اینکه وقتی صحبت از جاسوسی می‌شود به این معنا است که به کشور خود خیانتی صورت گرفته، ادامه داد: به عقیده من با پرتاب این الفاظ، شخصیت این افراد را کوچک می‌شماریم اما متوجه باشیم این اتهامات هرگز چیزی را از شخصیت این بزرگواران کم نمی‌کند.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی عنوان کرد: بخشی از تاریخ ایران و حتی تاریخ اندیشه ایران بدون توجه به جمال اسدآبادی بریده خواهد شد و شکاف و خلع بزرگی ایجاد خواهد کرد. سید جمال اسدآبادی را هرگز نمی‌توان از تاریخ اندیشه معاصر حذف کرد.

وی افزود: این اتهامات ناشی از خامی و شاید عدم اعتماد به نفس بعضی از عناصر و احتمالا هم از سر یک حسادت باشد که در حوزه اندیشه از این حسادت ها کم نبوده است.

جمشیدی خراسانی در این خصوص اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شرقی‌ها خصوصا ایرانی‌ها همین اتهام زدن است، چرا که فکر می‌کنیم اگر کسی به یک نبوغ یا اطلاعات زیادی دست پیدا کرده، یا آن را یکی به او داده و این نبوغ را مدیون کشور، نهاد جاسوسی است اما به عقیده بنده این موضوع صحیح نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر هم این موضوع صحت داشته باشد چیزی از شان و منزلت علمی ایشان نمی‌کاهد. همان‌طور که دیگران نیز از این نبوغ و اطلاعات استفاده کردند، چنان که برای محمد مصدق و شهید بهشتی نیز از این اتهامات زده شد و خود امام خمینی(ره) نیز از این اتهامات مبرا نبود.

جمشیدی خراسانی گفت: سیدجمال اسدآبادی یک عالم دینی ایرانی بوده است و همچنین از نظر علمی، ای شخصیت در دوره‌ای حضور داشتند که حوزه از نظر علمی در وضعیت خوب و مطلوبی قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: در آن زمان حوزه در اوج بالندگی خود بود و ایشان در دوره‌ای می‌زیستند که شیخ انصاری نویسنده کتاب «مکاسب» قبل از ایشان زندگی می‌کرد و همچنین مرحوم آخوند خراسانی نویسنده کتاب «کفایه» هم‌زمان و بعد از ایشان حضور داشته است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص علت مشهوریت سید جمال اسدآبادی به جمال الدین افغانی عنوان کرد: ایشان گرچه ایرانی بود اما به جهت گریز از محدودیت‌های دولت و حکومت ایران خود را از تبار افغان معرفی کرد تا از گزند دولت و حکومت ایران در امان بماند.

جمشیدی خراسانی در خصوص وِیژگی های اسدآبادی تصریح کرد: اسدآبادی عالم دین بود و برای ترویج دینی که به آن باور داشت به خارج از کشور می‌رفت تا چیزی را که آموخته است به دیگران نیز آموزش دهد و همچنین سعی می‌‌کرد چیزهای زیادی نیز بیاموزد و می‌توان گفت علت اصلی موفقیت آسدآبادی همین موارد بود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد برای تبلیغ  و ترویج دین به کشورهای مختلف سفر کردند اما بیشتر آن‌ها از سرمایه و اندوخته خود مصرف می‌کردند و با دست خالی برمی‌گشتند، اما اسدآبادی با اندوخته‌های فراوان به کشور خود بازمی‌گشت.

این پژوهشگر خراسانی با بیان اینکه در کشور ما نظیرجمال اسدآبادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای مثال می‌توان گفت شهید بهشتی کسی بود که به عنوان مبلغ اسلام به آلمان رفت و با رفتن خود آلمان را متحول کرد. اسدآبادی نیز فردی بود که با رفتن خود به شهرهای اروپایی تحول عظیمی در خود و آن کشورها به‌وجود آورد.

جمشیدی خراسانی با اشاره به اینکه بین جمال اسدآبادی و اروپا داد و ستد شکل می‌گرفت و این موضوع ناشی از شخصیت او بود اظهارکرد: ایشان از یک سو حوزوی بود، اما صرفا منبری نبود بلکه خطیب باسواد بود و آنچه حائز اهمیت خواهد بود این است که دارای ذهن پویا و کاوشگری بود و ذهن خویش را در مقابل آموزه‌های بیرونی آزاد گذاشته بود.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های اسدآبادی، تولدش در یک موقعیت خاص است چرا که در شرایطی به دنیا می‌آید که در عرصه‌های مختلف تحولات زیادی را شاهد هستیم، چنان که از جمال اسدآبادی و دوره آن به عنوان رنسانس اسلامی یاد می‌شود.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی در خصوص صحت اینکه جد سی‌ام  اسدآبادی به امام حسین(ع) باز می‌گردد ادعا کرد: در این مورد که جمال اسدآبادی سید بوده است شکی نیست و اینکه آیا حسینی است با توجه به اینکه در طول تاریخ از امام حسین(ع) فرزندان زیادی به جا مانده است دور از دهن نیست که این موضوع صحت داشته باشد.
 
جمشیدی خراسانی عنوان کرد: این موارد یک بحث شجره‌ای است و نمی‌توان به طور قطعی در خصوص آن نظر داد، چنان که در خصوص شیخ انصاری نیز گفته شد که نسبش به یکی از یاران پیامبر(ص) برمی‌گردد شاید در خصوص اسدآبادی نیز این حرف صحت دارد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: