• یکشنبه ۱۱ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 964-6114-5
  • خبرنگار : 15218
  • منبع خبر : ----

آیا این افتتاح‌ها نمایشی است؟

حسین‌نژاد: پروژه دوربرگردان غیر هم‌سطح شاهد مانند نگینی در مشهد می‌درخشد
شفایی: با یک سازه زشت بتنی مواجه هستیم

با آغاز سال جاری، طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی توسط شهرداری مشهد افتتاح شد که بسیاری آن‌ها را نمایشی ‌خواندند، پروژه‌هایی نظیر خط دوم قطارشهری و بوستان چهل‌بازه که به صورت نیمه‌کاره افتتاح شدند، این بار اما با گذشت بیش از یک ماه از انتخابات، افتتاح پروژه‌ای خبرساز شده است که با توجه به هویت مذهبی شهر مشهد، می‌توانست این پروژه حکم یک واصل معنوی را داشته باشد و به نوعی برای زائر یا مجاور یک حالت معنوی را ایجاد کند
 
سيدهادي شفايي، عضو انجمن صنفی معماران خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه روند اجرایی پروژه دوربرگردان غیر هم‌سطح شاهد حدود دو سال طول کشیده است و چیزی حدود 35 میلیارد تومان در اجرای آن هزینه شده است، اظهار کرد: آنچه جای تامل دارد این است که معمولا سازه‌هایی که بالاخص در مبادی ورودی شهرها ساخته می‌شوند به لحاظ معماری دارای وجوه بصری خاص هستند.
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رفت این پروژه که در ورودی شهر مشهد با هزینه بالا اجرا شده است حکم المان بصری در تراز رضوی و با توجه به جایگاه شهر مشهد داشته باشد که متاسفانه اینگونه نیست.
 
شفایی با بیان اینکه این پروژه از نظر مکانی با سازه‌هایی مانند دروازه قرآن شیراز قابل مقایسه است، تصریح کرد: دروازه قرآن واگویه‌ای از هویت شهر شیراز است و گردشگر به محض مشاهده آن خود را درون شهر شیراز می‌بیند و بار معنوی جدیدی پیدا می‌کند.
 
وی افزود: در شهر مشهد نیز با توجه به هویت مذهبی شهر انتظار می‌رفت این پروژه حکم یک واصل معنوی را داشته باشد و به نوعی برای زائر یا مجاور یک حالت معنوی را ایجاد کرده و افراد با مشاهده آن خود را درون شهر مشهد احساس کنند، اما ما با یک سازه زشت بتنی مواجه هستیم که با هزینه زیاد به اجرا درآمده و حداقل موارد زیباشناختی در آن رعایت نشده و هیچ انگاره آینده‌پژوهانه‌ای ندارد.
  
عضو انجمن صنفی معماران خراسان رضوی با اشاره به وضعیت افتتاح این پروژه، عنوان کرد: به لحاظ زمان افتتاح هفته گذشته پروژه حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و بعید می‌دانم در این مدت تمام جزئیات فنی و ایمنی که برای چنین سازه‌ای نیاز است تکمیل شده باشد.
 
وی با بیان اینکه در اجرای چنین پروژه‌هایی بایستی به لحاظ مکان‌یابی به ورودی و خروجی پهنه‌های اطراف و کارکرد آن‌ها توجه شود، خاطرنشان کرد: در این محور شاهد عبور انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین هستیم و چنین پروژه‌هایی باید حداقل تعارض را با بار ترافیکی داشته باشد، ضمن اینکه در این پروژه پایانه مسافربری شاهد نیز به میثاق منتقل شده و به مشکلاتی که این انتقال می‌تواند برای مسافران ایجاد کند توجه کافی صورت نگرفته است.
 
شفایی با تاکید بر اینکه اگر به این مسائل توجه بیشتری داشتند و از متخصصین کمک می‌گرفتند قطعا شاهد اجرای مناسب‌تر این پروژه بودیم، گفت: مجموعه انجمن صنفی مهندسان این علاقه را دارد که با پروژه‌های مدیریت شهری همکاری کند زیرا این پروژه‌ها مربوط به شخص یا دوره‌ خاصی نیست و برای شهر مشهد تا سال‌ها باقی می‌ماند.
 
با این حال مدیران شهرداری تاکید دارند که تمام ظرافت‌های معماری در اجرای این پروژه رعایت شده است و از افتتاح آن دو ماه پیش از موعد مقرر سخن می‌گویند.
 
به گزارش ایسنا، صولت مرتضوی، شهردار مشهد، روز گذشته 10 تیر ماه، با بیان اینکه پروژه‌‌ دوربرگردان‌های غیر هم‌سطح شاهد، پروژه‌ای زیبا در مسیری پرتردد و با قیمت مناسب ساخته شد، اظهار کرد: باید به طراحان این پروژه دست مریزاد گفت و از معمارانش تقدیر کرد و به مجریانش خداقوت فرستاد زیرا توانستند در مسیری پرتردد، در فصل سرما و ایام اوج حضور زائران این پروژه را با قیمتی مناسب و زیبایی مثال‌زدنی بسازند.
 
وی با اشاره به اینکه توان فنی سازمان عمران شهردای مشهد قابل رقابت در سطح کشور است، تصریح کرد: هر آنچه که خط دو قطارشهری مشهد نیاز دارد به داخل کشور وارد شده که البته بخش پایانی آن نیز این هفته به مشهد وارد می‌شود و امیدواریم به ‌زودی شاهد افتتاح ایستگاه‌های چهارراه برق و میدان دکتر شریعتی همچنین اتصال خط دو به خط یک قطار شهری مشهد باشیم.
 
محمدرضا حسین‌نژاد، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه پروژه دوربرگردان غیر هم‌سطح شاهد با هزینه 35 میلیارد تومان که 20 میلیارد تومان آن صرف تملکات شد، احداث شده است، اظهار کرد: در این پروژه که تمام ظرافت‌های معماری رعایت شده است و این پروژه مانند نگینی در شهر مشهد می‌درخشد.
 
وی ادامه داد: با افتخار می‌گوییم این پروژه نیز دست کمی از پروژه‌هایی نظیر خطوط قطار شهری ندارد و با بهره‌برداری از این دوربرگردان‌ها، دو پل از هشت پل تعریف شده بر روی بزرگراه آزادی  در طرح بهسازی این بزرگراه احداث شده است.
 
همچنین حمیدرضا باقری، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد با اشاره به فعالیت‌های این سازمان، اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم پروژه دوربرگردان‌های غیرهمسطح شاهد را دو ماه زودتر از مدت قرارداد به بهره‌برداری برسانیم که این مهم بدون توقف بار ترافیکی مسیر صورت گرفت.
 
گزارش از نیما رهنما، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: