• سه شنبه ۱۳ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 964-7786-5
  • خبرنگار : 15172
  • منبع خبر : ----

یک روانشناس بالینی تشریح کرد

نقش "فرهنگ و نظام آموزش عالی" در افزایش استرس کنکوری‌ها

یک روانشناس بالینی گفت: نظام آموزش عالی کشور می‌تواند منشأ اضطراب برای داوطلبان کنکور باشد، زیرا فضای رقابتی را به‌وسیله کنکور ایجاد می‌‌کند که افراد احساس می‌کنند، عملکرد آنان طی سه ساعت در قالب کنکور می‌تواند آینده و سرنوشت آنان را رقم بزند. عوامل فرهنگی نیز در بروز استرس برای دانش‌آموزان موثر است، زیرا در فرهنگ ما دانشگاه‌ را منشأ سعادت و خوشبختی افراد می‌دانند و به این عقاید دامن می‌زنند.

 حسن سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به عوامل استرس‌زا در کنکور، اظهار کرد: درواقع می‌توان گفت بخشی از اضطراب کنکور به عوامل درونی فرد بازمی‌گردد. کسانی که دارای شخصیت کمال‌گرا هستند، دچار اضطراب بیشتر در کنکور می‌شوند.

وی، یکی دیگر از عوامل استرس‌زا دانش آموزان در کنکور را خانواده‌ها دانست و افزود: درواقع مقایسه‌ها و انتظاراتی که خانواده‌ها به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنند، نقش زیادی در افزایش میزان استرس آنان را دارد.

استرس برای کنکوری‌ها خوب است یا بد؟

مشاور مرکز خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: همه افراد در کنکور به یک اندازه مضطرب نمی‌شوند و هر یک سطح مشخصی از اضطراب را تجربه می‌کنند. گاهی این استرس عملکرد مثبت فرد را افزایش می‌دهد، بنابراین می‌توان گفت سطح مشخصی از استرس برای همه انسان‌ها لازم است.

سعیدی اضافه کرد: برخی افراد در کنکور بیش از یک سطح مشخص دچار اضطراب یا به عبارتی استرس غیرنرمال می‌شوند و اضطراب برای این افراد تنها مختص کنکور نیست، بلکه در سایر موقعیت‌های زندگی با این استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه زمان بروز استرس از الگوی فردی تبعیت می‌کند، عنوان کرد: ممکن است میزان اضطراب افراد درهنگام درس خواندن، خواب و یا سرجلسه کنکور افزایش یابد؛ اما در مجموع هر چه به منبع استرس نزدیک می‌شویم، میزان آن افزایش می‌یابد، بنابراین طبیعی است در سر جلسه کنکور داوطلبان بیشترین استرس را داشته باشند.

راه‌های مقابله با اضطراب در کنکور

این روانشناس بالینی با اشاره به راه‌های مقابله با اضطراب در کنکور، خاطرنشان کرد: هراندازه که از یک مسئله اطلاعات اندکی داشته باشیم، میزان استرس ما بیشتر می‌شود، بنابراین داوطلبان سعی کنند اطلاعات خود را در مورد کنکور و سوالات این آزمون افزایش دهند تا استرس آنان به‌مرور کاهش یابد.

سعیدیان تصریح کرد: اکثر داوطلبان گمان می‌کنند که اضطراب کنکور تنها مختص خود آنان است و دیگران آن را ندارندو این سطح اضطراب می‌تواند مانع عملکرد مثبت آنان در آزمون شود؛ اما همین این تصور نادرست باعث می‌شود که خود را عقب‌تر از باقی افراد بدانند و تاثیر منفی در کنکور داشته باشد.
  
وی با تاکید بر اینکه استرس در کنکور امری طبیعی است و داوطلبان می‌توانند با مدیریت زمان استرس خود را کاهش دهند، یادآور شد: دانش‌آموزان سر جلسه کنکور اگر با سوالاتی مواجه شدند که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانستند، نباید نگران شوند، بلکه می‌توانند با اندکی استراحت و آرامش مجددا به بررسی سوالات بپردازند و اضطراب خود را کاهش دهند.

مشاور مرکز خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید براینکه داشتن اطلاعات کامل و آمادگی فرد می‌تواند سپری در برابر استرس کنکور باشد، ادامه داد: دانش‌آموزان می‌توانند درمورد احساسات خود نسبت به کنکور با دیگران حرف بزنند، زیرا صحبت کردن آنان راجع به مسائل استرس‌زا می‌تواند در کاهش  اضطرابشان موثر باشد.

سعیدیان گفت: دانش‌آموزان سعی کنند در چند روز مانده به کنکور دروس‌ خود را جمع‌بندی کنند و نصف روز مانده به کنکور از درس خواندن بپرهیزند و در عوض آن به تفریح و فعالیت‌های اجتماعی خارج از خانه بپردازند؛ زیرا میزان استرس و در روزهای باقی به کنکور افزایش و تمرکز بر روی دروس کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: به دانش آموزان توصیه می‌شود در شب کنکور خواب کافی داشته باشند تا صبح سر موقع از خواب برخیزند زیرا کم‌خوابی و دیر بیدار شدن ازجمله عوارض استرس‌زا در روز کنکور است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: