• چهارشنبه ۲۱ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 964-11587-5
  • خبرنگار : 15219
  • منبع خبر : ----

/گوهرناب/

عفاف و حجاب از منظر کلام الله

یک فعال قرآنی گفت: یکی از آثار اجتماعی حجاب مصونیت است که مرد و زن را از هوس‌ها و شهوت‌های شیطانی دور نگه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی ذاکری موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، به مناسبت روز عفاف و حجاب با اشاره به آیه 59 سوره احزاب «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‌ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً»، اظهار کرد: خدواند در این آیه می‌فرماید: « اى پيامبر به همسران، دختران و زنان مؤمن بگو روسرى‌هاى بلند بر خود بيفكنند، اين عمل مناسب‌تر است، تا به عفّت و پاكدامنى شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است».

وی افزود: این آیه بیشتر آثار اجتماعی پوشش و حجاب را مطرح می‌کند که می‌توان از آن چند برداشت داشت؛ اول اینکه آیه خطاب به پیامبر است و زمانی که خداوند آیاتی را در قرآن خطاب به پیامبر(ص) مطرح می‌کند این آیات چند دسته هستند بعضی از این خطاب‌ها تنها مخصوص پیامبر است و بعضی دیگر یقینا ویژه رسول خدا نیست و در اصطلاح «خداوند به در می‌گوید که دیوار بشنود».

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: به عنوان مثال قرآن می‌گوید: «ای پیامبر اگر یکی از پدر و مادر و یا هردو آن‌ها پیر شدند مبادا با آن‌ها تندی کنی»؛ در حالی که همه می‌دانیم قبل از اینکه پیامبر به دنیا بیایند پدر خود را از دست دادند و زمانی که 6 سال داشتند مادرشان از دنیا رفت و این آیه در سن 50-60 سالگی ایشان نازل شد، بنابراین این آیه خطاب به پیامبر شده اما در اصل مومنان را خطاب قرار داده است.

ذاکری موسوی عنوان کرد: این آیه هم خطاب به مومنان است که به کیفیت حجاب اشاره می‌کند و آثار اجتماعی که این آیه در خود جای داده، در ابتدا به این موضوع اشاره می‌کند که زنان به گونه‌ای حجاب داشته باشند که مورد اذیت و آزار افراد قرار نگیرند زیرا فردی که اهل گناه است در مواجه با خانمی که پوشش مناسب دارد هرگز به خود اجازه نمی‌دهد که مزاحم او شود و می‌داند که آن خانم اهل گناه نیست.

وی با بیان اینکه بانوان و آقایان باید حجاب داشته باشند و هر کدام طبق سفارشاتی که شده باید این وظیفه شرعی را رعایت کنند، خاطر نشان کرد: اکثر پسرانی که گاهی اوقات دچار گناهانی شده و با دختران نامحرم در ارتباط بودند همسر خود را افراد با حجاب و از آن‌هایی که پوشش مناسبی دارند انتخاب می‌کنند و این موضوع اهمیت حجاب و عفاف را نشان می‌دهد. 

این فعال قرآنی در خصوص آیه 31 سوره نور« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‌ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‌ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، گفت: این آیه خطاب به زنان گفته شده و باید با آیه 30 که خطاب به آقایان است سنجیده شود.

ذاکری موسوی با بیان اینکه ممکن است سوالی در این زمینه به وجود آید که چرا آیه خطاب به مردان، کوتاه و از خانم‌ها طولانی‌تر است، اظهار کرد: در هر دو آیه زن و مرد مورد خطاب حجاب قرار گرفته‌اند و اینکه شاید وظیفه زنان به دلیل شرایط فیزیکی و ساختار اجتماعی سنگین‌تر است این آیه در خطاب به آن‌ها طولانی‌تر بیان شده است.

وی ادامه داد: در زمینه عفاف و حجاب نمی‌توان گفت که مردان سلب مسئولیت شدند، آن‌ها هم باید به تکالیفی که خدا بر گردن آن‌ها نهاده، عمل کنند اما در این زمینه وظیفه خانم‌ها سنگین‌تر است و باید به فرمان خدا احترام گذاشته و رعایت کنند. 

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در بخش اول این آیه، به حفظ نگاه پرداخته و همان‌طور که برای مردان نگاه به نامحرم حرام است در خانم‌ها هم این نکته مصداق پیدا می‌کند و این آیه به زنان می‌گوید که باید از نگاه‌های غیرمجاز چشم خود را بپوشانند، در بخش دوم به خویشتن‌داری و حفظ خود از گناه تصریح شده، بخش سوم حجاب و در بخش چهارم به عفاف زن پرداخته است.

 وی افزود: گاهی اوقات گفته می‌شود که حجاب برای خانم‌ها و عفاف مقوله‌ای مشترک میان زن و مرد است؛ این موضوع اشتباه است چرا که حجاب برای مرد و زن مشترک است به این معنی که زنان و مردان باید قسمت‌هایی از بدن خود را که خداوند سفارش کرده، بپوشانند و باید گفت که حجاب برای هردو واجب است.

این فعال قرآنی عنوان کرد: حجاب یعنی پوشاندن و عفاف به گونه‌ای است که وسوسه انگیز نباشد و به سمت گام‌های شیطانی پیش نرود و قرآن به یکی از مصادیق عدم رعایت عفاف اشاره می‌کند- یکی از نکات بسیار مهم قرآن بنا بر اختصار است و برگرفته از کلیات‌گویی است که در بعضی از امور به جزئیات مانند امور خانوادگی و اجتماعی می‌پردازد- این نشان دهنده اهمیت موضوع است که به جزئیات آن پرداخته، بنابراین در این آیه به چهار موضوع مهم کنترل نگاه و چشم، حفظ پاکدامنی، حجاب و عفاف اشاره شده است.

این مدرس حوزه علمیه مشهد خاطر نشان کرد: در مورد حجاب سوال می‌کنند که آیا قرآن آیه‌ای برای حجاب دارد یا خیر، قرآن یک کتاب کلی‌گویی و قانون اساسی است و در آن به جزئیات نماز، روزه، حج و... اشاره نشده و تنها کلیاتی از آن‌ها بیان شده و این جزئیات توسط اهل بیت و پیامبر(ص) بیان می‌شود.

ذاکری موسوی اظهار کرد: این آیه در مورد حجاب صحبت می‌کند اما مستقیما به چادر اشاره‌ای نکرده و الفاظی را به کار برده که باید پوشش همراه با عفاف باشد و این آیه می‌گوید «زینت‌های خود را نباید آشکار کنید(جواهرات) و روسری را به گردن خود بیاندازید»، عده‌ای تصور می‌کنند که حجاب و پوشش زن تنها موی سر است ولی این تصور اشتباه است و حجاب باید کامل و مطابق با موازین شرع، رعایت شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: