• پنجشنبه ۲۲ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 964-17114-5
  • خبرنگار : 15186
  • منبع خبر : ----

وزیر آموزش و پرورش:

آرزو داریم دانش‌آموزان با طبیعت آشتی کنند/ قبولی 97.4 درصدی دانش‌آموزان عشایر دبیرستانی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بسترهای آموزش با کیفیت در مناطق عشایری وجود دارد، گفت: مساله ای که آرزو داریم و امیدوار هستیم اتفاق بیافتد آشتی کردن دانش آموزان با طبیعت است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، فخرالدین دانش آشتیانی امروز 22 تیر ماه در افتتاحیه اردوی دانش آموزان دختر عشایر که در اردوگاه ثامن الحجج(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه دانش آموزان عشایر زندگی نسبتا سختی دارند، اما این موضوع از بعد تعلیم و تربیت برای آنان بسیار خوب است، اظهار کرد: دانش آموزان عشایر در دل طبیعت زندگی می کنند و این موضوع امتیاز ویژه ای برای آنان است.

وی ادامه داد: شور، نشاط و هیجانی که دانش آموزان عشایر دارند به دلیل زندگی در طبیعت است، ما در طبیعت چیزهای زیادی یاد می گیریم که بسیاری از دانش آموزان در مناطق شهری این یادگیری را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بنابراین حتی اگر کلاس درس را در طبیعت برگزار کنیم در یادگیری دانش آموزان اثرگذاری بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه زندگی عشایری تنوع دارد، گفت: اگرچه کوچ کردن همراه با سختی است، اما تنوع زیادی دارد، محیط های مختلف را دیدن آموزش است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه دانش آموزان عشایر همراه با تحصیل کار می کنند، ادامه داد: یکی از آرزوهای ما این است که دانش آموزان در کنار درس خواندن فعالیت داشته باشند این موضوع موجب رشد فکری آنان می شود، دانش آموزان باید از سنین کوچکی در کنار خانواده از پدر و مادر آموزش کار، فعالیت و... ببینند، این موضوع موجب می شود حتی مسائل درسی را بهتر درک کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آمار جالبی در خصوص قبولی دانش آموزان متوسطه دوم عشایر وجود دارد، گفت: آمار قبولی دانش آموزان متوسطه دوم عشایر 97.4 است در حالی که میانگین کشور 77.2 است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده استعداد و توانمندی دانش آموزان عشایر و مرهون معلمین شایسته آنان است.

دانش آشتیانی گفت: سعی ما بر این است که بسترهای لازم برای رشد و شکوفایی دانش‌آموزان عشایر را فراهم کنیم، متاسفانه نتوانسته‌ایم مکان‌های آموزشی مناسبی را به طور کامل برای دانش‌آموزان عشایر برقرار کنیم، این موضوع در دستور کار آموزش و پرورش و دولت است، امیدوار هستیم به زودی این فضای مناسب را بتوانیم به وجود بیاوریم. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اردوی دانش‌آموزان عشایر یک بستر خوب آموزشی است، یادآور شد: اینکه اقوام مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و می توانند با آداب و رسوم و فرهنگ یکدیگر آشنا شوند بهترین آموزش و مزیت بزرگی است. 

وی با اشاره به اینکه اغلب دانش‌آموزان حاضر در این اردو زیارت اولی هستند، تصریح کرد: از این نظر قدر خود را بدانید زیرا این مساله بسیار مهم است هرچه شما از امام رضا(ع) بخواهید مستجاب خواهد شد بنابراین از شما می‌خواهم که هنگام دیدن بارگاه امام رضا(ع) اول از همه برای مقام معظم رهبری دعا کنید که سکان‌دار نظام جمهوری اسلامی است پس از آن آقای روحانی رئیس جمهور را دعا کنید که در شرایط سخت مسئولیت اداره کشور را به عهده داشتند و دارند تا بتوانند کشور را در شاخص‌هایی که باید به نقطه مطلوب برسانند. 

آشتیانی افزود: در مرحله سوم آموزش و پرورش را دعا کنید و از خداوند بخواهید که آموزش و پرورش با کیفیت داشته باشیم پس از این سه خواسته من هر دعایی را که دوست دارید از امام رضا(ع) بخواهید. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما مسئولان وظیفه داریم تعلیم و تربیت با کیفیت را برای دانش‌آموزان عشایر داشته باشیم، یادآور شد: در این زمینه عدالت آموزشی مطرح می‌شود این وظیفه مسئولین است که باید بستر رشد و تعالی دانش‌آموزان عشایر را نظیر سایر مناطق و به خصوص مناطق برخوردار فراهم کند جمهوری اسلامی ایران همیشه به این مساله عنایت ویژه داشته است. 

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) به امام مستضعفان معروف هستند زیرا از آغاز پیروزی انقلاب همیشه به فکر محرومان و مستضعفان بوده‌اند و مقام معظم رهبری هم در این مساله توجه دارند، توجه خاص ایشان به عشایر نشان‌دهنده این است که همه عنایت دارند یک آموزش با کیفیت را برای دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد عشایر فراهم کند.

آشتیانی عنوان کرد: خوشبختانه در سند تحول بنیادین به این مساله اشاره شده است و تامین و تخصیص منابع مالی هم برای مناطق عشایری اولویت قائل شده است. همچنین به موضوع تربیت نیروی انسانی کارآمد برای مناطق عشایری، توانمندسازی و مهارت‌آموزی، حمایت مادی و معنوی از دانش‌آموزان عشایر و ... در سند تحول بنیادین اشاره شده است. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محمدبهمن بیگی بنیان‌گذار تعلیمات عشایری است، خاطرنشان کرد: اقدامات او موجب شد افراد بزرگی از مناطق عشایری فارغ‌التحصیل شوند که در حال حاضر در کشور مشغول خدمات ارزنده هستند.

وی در خصوص منش و نگاه محمدبهمن بیگی، گفت: اولین مساله‌ای که او مدنظر داشت این بود که آموزش را با زندگی مردم عشایر تلفیق کند بدون اینکه زندگی مردم عشایر را تغییر بدهد او سعی کرد آموزش را به مناطق عشایری ببرد نه اینکه دانش‌آموزان را در محیط خارج از آداب و فرهنگ آن‌ها تعلیم دهد، ما نیز بر این موضوع تاکید داریم که اگر می‌خواهیم آموزش با کیفیت داشته باشیم این آموزش باید با زندگی دانش‌آموزان آمیخته شود تا هنگامی که آموزش با زندگی دانش‌آموزان آمیختگی پیدا نکند خشک و بی روح است.

آشتیانی افزود: روش او در آموزش، آموزش فعال و کلاس فعال است در این روش معلم با مشارکت تمام دانش‌آموزان مطالب را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد یا خود دانش‌آموزان بستری را فراهم می‌کند که مطلب را درک کنند، او در تربیت معلمانشان بر این روش تاکید می‌کرد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محمدبهمن بیگی به انتخاب معلمان عشایری توجه خاصی داشت، خاطرنشان کرد: محور اصلی در تعلیم و تربیت معلم است و نقش کلیدی ایفا می‌کند، بهمن بیگی در انتخاب معلم دو نکته را رعایت می‌کرد اول اینکه معلم از خود عشایر باشد دوم اینکه در انتخاب معلم هیچ توصیه و سفارشی را قبول نمی‌کرد بلکه شایستگی‌های معلم را مدنظر قرار می‌داد. 

وی افزود: اینکه معلم مناطق عشایری از همان منطقه انتخاب شود نکته بسیار دقیق است زیرا آموزش باید با زندگی مردم آمیخته شود اگر معلمی خارج از منطقه عشایری برای آن مناطق انتخاب شود و آداب و فرهنگ مردم عشایر را نداند نمی‌تواند با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار کند. 

آشتیانی افزود: محمدبهمن بیگی اعتقاد داشت اگر فردی را بر مبنای توصیه و خارج از روال عادی به عنوان معلم انتخاب کنیم در حالی که او توانایی‌های لازم را ندارد به دانش‌آموزان ظلم می‌شود و حق آن‌ها از بین می‌رود باید این موضوع را ملاک عمل خود قرار دهیم، شاید انتخاب افراد بر مبنای سفارش و دستگاه‌های دیگر آسیب‌های خیلی زیادی نداشته باشد، اما اگر در نظام تعلیم و تربیت این روال اتفاق بیافتد به تعلیم و تربیت آسیب رسانده‌ایم. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه محمد بهمن بیگی مدرسه را از جامعه و منطقه خود جدا نکرده بود و آن‌ها با هم آمیخته بودند، تصریح کرد: در حال حاضر گفته می‌شود نظام آموزشی باید جامع‌محور باشد یعنی مدرسه باید با اطراف خود مردم و ... ارتباط ارگانیکی برقرار کند، در نگاه بهمن بیگی معلم مرجع حل اختلاف و ریش سفید منطقه بود، معلم فقط مسئول دانش‌آموز عشایر نبود بلکه حکم فرد مورد اعتماد منطقه را داشت، این موضوع نشان‌دهنده مسئولیت اجتماعی معلم است آن‌ها نسبت به جامعه، منطقه و محل خود مسئول هستند، معلم نمی‌تواند از محیط و منطقه و جامعه خود جداشونده باشد بلکه باید رابطه ارگانیک با محیط برقرار کند. 

وی اضافه کرد: در نگاه محمدبهمن بیگی معلم باید از نظر معیشت نسبت به سایر اقشار منطقه خود در رده بالاتر قرار بگیرد زیرا مسئولیت تربیت جوانان و مدیران آینده کشور را بر عهده دارد. 

آشتیانی گفت: آمارها نشان می‌دهد اگر به نظام تعلیم و تربیت نگاه جدی داشته باشیم آثار این موضوع به جامعه برگشته و ارزش افزوده برای جامعه به وجود می‌آورد امیدوار هستیم در تمام مناطق کشور آموزش و پرورش در جایگاهی قرار بگیرد که این نقش را به معنای واقعی ایفا کند. 

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از جملات محمدبهمن بیگی برای من بسیار ارزشمند است آن هم این جمله است که «فایده‌ای ندارد به تاریکی لعنت کنیم بهتر است شمعی روشن کنیم»، اگر دانش‌آموزان می‌خواهند موفق باشند باید این جمله را در ذهن داشته باشند، این نگاه، نگاه بسیار عمیقی است، اگر در اوج سختی‌ها و ناملایمات با نگاه روشنایی به آینده نگاه کنیم هم بر مشکلات غلبه پیدا خواهیم کرد و هم راه رشد را سریع‌تر طی می‌کنیم. 

انتهای پیام

اخبار مرتبط

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: