• دوشنبه ۱۶ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 965-7884-5
  • خبرنگار : 15090
  • منبع خبر : ----

معاون نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

مصرف کالای قاچاق ناشی از ضعف فرهنگ مصرفی است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص عوامل روی آوردن مردم به کالای برند گفت: مساله ای که در این خصوص خیلی اثرگذار است، ضعف فرهنگ مصرفی است. به عنوان نمونه آغاز شکست انگلیس در صنعت پوشاک در دوره گاندی بود که این فرهنگ را در جامعه بنا نهاد تا تولید پارچه در داخل هندوستان دنبال شود. 

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان علی باخرد در میزگرد پنجمین همایش نشان تجاری در دفتر انجمن صنایع خراسان رضوی با اشاره به قاچاق کالا و اثرات آن در حوزه برند اظهار کرد: یکی از اهداف انجمن مدیران صنایع نهادینه کردن برند و اهمیت آن و نیز لزوم پرداختن به برندینگ در صنایع داخلی است. باید شرایطی ایجاد شود که شرکت های ما بتوانند با برندهای خارجی کار کنند. قاچاق امری بسیار پیچیده است و خوشبختانه یکی از مباحثی که در دولت تدبیر و امید مورد نظر بوده و از ابتدا نیز به آن ورود پیدا کرد، موضوع قاچاق است. رهبر معظم انقلاب نیز پیش از این جمله ای فرمودند و قاچاق را نه تنها مخرب فرهنگی، بلکه مخرب اقتصاد و اشتغال دانستند.

وی ادامه داد: نکته ای که در دستورالعمل ایشان مد نظر بود، کلمه «مبارزه» بود. مبارزه یعنی تهاجمی عمل کردن. بر اساس این دیدگاه باید از پیش از مرزها تا عرضه با کالای قاچاق برخورد کرد. 

باخرد با اشاره به نقش دولت در مبارزه با کالای قاچاق عنوان کرد: در سال 92 قانون مبارزه با کالای قاچاق بازنگری شد و اشکالات پیشین تا حدود زیادی برطرف شد. در سال 82 سقف کالای قاچاق به کشور حدود 2 میلیارد دلار بود. این عدد در سال 92 به 25 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. یعنی 23 میلیارد دلار به حجم قاچاق ما افزوده شد. 50 درصد این 25 میلیارد دلار حقوق گمرکی است. 

باخرد با بیان اینکه دولت تشکیلات جدیدی با عنوان مدیریت مبارزه با کالای قاچاق تشکیل داده، خاطرنشان کرد: در برنامه های پنجم و ششم توسعه دولت موظف است سالانه 10 درصد از حجم کالای قاچاق کشور را کاهش دهد. در 4 سالی که دولت پشت سر گذاشت، برآورد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا نزدیک به 12.7 میلیارد دلار قاچاق بوده است چون دولت به درستی دریافت که حجم بالای قاچاق از یک سو تولید را به چالش می کشد و اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در مناظرات انتخاباتی نیز همین مساله به شدت مورد توجه بود. این حجم فعلی قاچاق نیز بسیار زیاد. قطعا کالای قاچاق به هیچ وجه صفر نخواهد شد که البته این مساله در تمام دنیا وجود دارد. اولویت کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق در استان و کشور نیز مساله قاچاق است و در استان نیز اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

وی با اشاره به شرایط خراسان رضوی در حوزه قاچاق کالا بیان کرد: برآورد مشخصی از میزان کالای جا به جا شده در استان ها وجود ندارد و تنها می توان ورود و خروج مرزها را سنجید. استان خراسان رضوی مبدا قاچاق نیست و متاسفانه بیشتر مصرف کننده کالای قاچاق هستیم چون کالاهای هم مرز استان ما خیلی در حوزه قاچاق فعال نیستند. با این حال ما مرزبانی خوبی داریم و تا حدود زیادی به تکالیف عمل می شود. 

باخرد عنوان کرد: آنچه که از قاچاق در استان مصرف می شود، اکثرا از غرب کشور وارد می شود. میزان کالایی که در هر استان آلودگی بیشتری دارد، بسته به فرهنگ استان است. این در اولویت بندی ما در مبارزه با کالای قاچاق خواهد بود. حدود 6 تا 7 درصد مصرف کالای قاچاق کشور در استان ما صورت می گیرد؛ این تقریبا متناسب با جمعیت استان و کشور نیز است. در استان ما پوشاک، لوازم آرایشی و مواد غذایی، دخانیات و سوخت بیشترین مصرف قاچاق را دارد. 

وی در خصوص مساله برند و تاثیر قاچاق بر آن اضافه کرد: حدود دو سال پیش به این نتیجه رسیدیم که پوشاک بیشترین قاچاق کالا در استان را به خود اختصاص داده است و زائران نیز مصرف کننده عمده آن هستند. براساس این برآورد متوجه شدیم پوشاک برند قاچاق، یکی از کالاهایی است که ظلم مضاعفی بر مردم می کند. علاوه بر اینکه پول زیادی مردم برای این برندها هزینه می کنند، آن برند را هم دریافت نمی کنند و این ها تقلبی است. در 48 واحدی که از اواخر سال 94 شناسایی کردیم، حدود 90 درصد برند نبود و قاچاق بود. این کالاها یا قاچاق بود و ضمانتی در تحویل آن وجود نداشت و یا از ضمانت برخوردار نبود و بعضا همان برند اصلی هم نبود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 13 واحد از این 48 واحد باقی ماند و با سایرین برخورد کردیم، تصریح کرد: در حقیقت 13 واحد توانستند گواهی فروش برند را دریافت کنند. 18 واحد نیز تابلوی خود را عوض کردند و سایرین هم تعطیل شدند. با جمع آوری 3300 مورد ثوب پوشاک توانستیم این اقدام را انجام دهیم. این مساله در وزارتخانه به صدور بخش نامه ای در این خصوص منجر شد که در آن دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت های خارجی عرضه کننده پوشاک در ایران درج شد.

باخرد گفت: ماده 3 این بخشنامه شاه بیت این دستورالعمل است که تاکید دارد شرکت های خارجی باید ثبت شعبه کنند و سپس باید طی دو سال نخست فعالیت حداقل 20 درصد ارزش وارداتی خود را در داخل تولید کند. آن ها باید با یک تولیدکننده داخلی قرار داد منعقد کنند و هر سال نیز باید به این ظرفیت 20 درصد اضافه کنند. یکی از اهداف این دستورالعمل همین انتقال تکنولوژی است. 

وی افزود: اقدامی که در این حوزه صورت گرفته این بود که ما تاکید کرده ایم این 20 درصد افزایش ظرفیت باید در محدوده استان باشد. باید حداقل 50 درصد از این تولیدات داخل نیز صادر شود. در بخش پوشاک برند تمام واحدهایی که می خواهند به عنوان فروش برند کار کنند، باید این قرارداد را تنظیم کنند و ثبت برند کنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه حجم خرید سوغات بسیار زیاد است و باید دید در این حجم خریدی که توسط 27 میلیون نفر صورت می گیرد، نقش برندها کجاست؟ عنوان کرد: این فرصت باید توسط همه برندهای مورد استفاده قرار گیرد. البته اختلافی با سازمان میراث فرهنگی داریم و می گوییم آنچه زائر خریداری می کند، سوغات است ولی آن ها آنچه که مختص زیارت است را سوغات می دانند. 

باخرد با اشاره به برخی انتقادات در خصوص مخدوش بودن آمار قاچاق در کشور تصریح کرد: برآورد قاچاق در دنیا از حاصل جمع میزان تولید، ورود کالا به صورت رسمی و سرانه مصرف است که هر چه خارج از این دایره باشد، قاچاق محسوب می شود. در حقیقت اختلاف بین این دو شاخص میزان قاچاق می شود. عدد دیگری با عنوان کشور به کشور مطرح است. مثلا چین در سال 95 از گمرکات خود حدود 2 میلیارد دلار پوشاک به ایران وارد شده است که مقدار کمتری از آن به گمرکات ایران وارد شده است. 

وی ادامه داد: میزان قاچاق در مرکز آمار اعلام شده است. پایه محاسبه این ثابت است که از سه عدد بزرگ می توان به عدد قاچاق رسید. ورود کالای قاچاق کلا 4 تا 5 مورد دارد. یکی از مسایل ما معافیت های گمرکی است که دولت و مقنین دنبال اصلاح آن هستند. یکی از دلایل کاهش قاچاق ساماندهی 7 میلیارد دلار ساماندهی خروج سوخت بوده است. همچنین هر مسافر تا 80 دلار معافیت گمرکی دارد ولی حجم این خیلی بیشتر خریداری می شود که این مشمول همین معافیت ها می شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: موضوع دیگر از معافیت های گمرکی مساله ته لنجی است. در بندر امام خمینی(ره) حدود 700 لنج هر روز کالا وارد کشور می کنند. این ها عددی به عنوان ته لنجی معافیت گمرکی دارند که حدود 2 تا 3 نیسان بار می شود که این حجم زیادی است و حدود 3 تا 4 میلیارد دلار قاچاق از این طریق وارد کشور می شود.

باخرد تاکید کرد: موضوع دیگر مربوط به تجهیزات گمرکات است که بعد از تاکید مقام معظم رهبری کمیسیون مبارزه با قاچاق وارد این کار شد تا تجهیزات آماده شود. به طور میانگین حدود 2500 کانتینر از کل مرزها ورودی داریم که دستگاه های ما فقط حدود 400 مورد را رسیدگی می کند و مابقی واردات به کشور به صداقت تاجر یا اظهاری که کرده بستگی دارد. بداظهاری و یا کم اظهاری نیز موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود. 

باخرد با بیان اینکه سهم تولید در کالای برند 30 و سهم برند 70 درصد است، گفت: بنابراین هیچ محدودیتی در نرخ گذاری برند وجود ندارد. برند می تواند گران باشد. فروشنده ای که صاحب برند نیست و از نظر حقوقی ارتباطی با برند ندارد، براساس قانون نرخ کالای وی تعیین می شود. از همین زاویه وزیر صنعت ابلاغیه ای داد که هیچ محدودیتی در تولید پوشاک برند ایجاد نباید بشود.  

وی در خصوص عوامل روی آوردن مردم به کالای برند گفت: چند عامل به عنوان مهم ترین عوامل در روی آوردن مردم به کالای خارجی است که کیفیت، ضعف تولید داخل، ضعف تبلیغات و ضعف نوآوری است. همچنین نبود حمایت از تولید یکی دیگر از مسایل ماست. مساله دیگر که خیلی اثرگذار است، ضعف فرهنگ مصرفی است. به عنوان نمونه آغاز شکست انگلیس در صنعت پوشاک در دوره گاندی بود که این فرهنگ را در جامعه بنا نهاد تا تولید پارچه در داخل هندوستان دنبال شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: