• یکشنبه ۲۲ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 965-14487-5
  • خبرنگار : 15260
  • منبع خبر : ----

یک استاد چاپ دستی:

تکنیک «ادیشن»، عامل مهم توجه به این رشته است

عکس تزیینی است
یک استاد چاپ‌دستی گفت:‌‌ تکنیک چاپ‌دستی «ادیشن»، عامل مهم توجه و استقبال از این رشته است.

علی معمری در گفت‌و‌‌گو با ایسنا-منطقه خراسان، در خصوص برگزاری نمایشگاه گروهی چاپ‌دستی«ادیشن»اظهار کرد: آنچه در این نمایشگاه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و باعث استقبال از این نمایشگاه شده، تکنیک چاپ‌دستی«ادیشن» است و موضوع، برای شروع چاپ‌دستی در درجه دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: تکنیک‌های چاپ‌دستی به سه دسته اصلی مسطح، گود و برجسته تقسیم می‌شوند که ما در این نمایشگاه به دو دسته چاپ‌های برجسته و مسطح پرداختیم. 

این استاد چاپ دستی افزود: هر کدام از این تکنیک‌ها به انواع مختلفی از چاپ تقسیم می‌شوند. چاپ‌ برجسته به چاپ چوب، کارتن پلاس و لینولئوم، چاپ مسطح به چاپ های شابلنی و چاپ گود به چاپ فلز تقسیم می‌شود که البته چاپ فلز نیاز به دستگاه پرس دارد‌.

معمری در خصوص موضوعات موجود در این نمایشگاه اضافه کرد: موضوعات این نمایشگاه شامل فیگور، طبیعت و حتی طبیعت بی جان است. البته انتخاب موضوع آزاد بوده و حساسیتی که در این حوزه وجود داشته، در مورد خود کار چاپ بوده است.

وی با اشاره به نام این نمایشگاه تصریح کرد: "ادیشن" یعنی تیراژها و تکرارهای یک شکلِ یک اثر، قیمت اثر هنری که توسط چاپ‌دستی ایجاد می‌شود به وسیله همین تکرار کم می‌شود که این باعث توجه بیشتر به این هنر شده است.

این مدرس چاپ در خصوص اهمیت این هنر خاطر‌نشان کرد: چاپ‌دستی یک پروسه هنری است که معمولا با چاپ‌صنعتی اشتباه می‌شود اما کاملا هنری است و ارزش هنری آن هم به کم بودن تیراژ و نسخه‌های آن است.

معمری با اشاره به اینکه تنها دوسالانه چاپ‌دستی حدود یک سال پیش بوده اضافه کرد: چاپ‌دستی هنری است که هنرمند برای فراگرفتن آن باید بتواند با مقوله طراحی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد؛ یعنی هرچقدر هنرمند در طراحی توانمندتر باشد، در چاپ‌دستی موفق‌تر است. هنرمندانی که کار چاپ‌دستی می کنند، حداقل یک دوره یک ساله طراحی را گذرانده‌اند و الان برای دوره های چاپ‌دستی آماده شده‌اند تا آثار خود را ارائه و به نمایش بگذارند.

وی در خصوص توجه به این هنر در سالیان اخیر عنوان کرد: سابقه چاپ‌دستی در ار‌وپا به صد سال می‌رسد اما در ایران به طور کلی سه دهه و به طور تخصصی یک دهه است که مورد توجه قرار گرفته‌ است. 

این استاد چاپ گفت: وقتی کار گالری‌دارها رونق پیدا کرد، چاپ‌دستی هم به جهت اینکه روی فروشش بیشتر کار می‌شد و قیمت هایش کمتر می‌شد، بیشتر مورد استقبال قرار گرفت؛ ضمن اینکه بیشتر آنچه که فی‌البداهه در چاپ‌دستی بوجود می‌آمد، باعث روی آوردن هنرمندان به این رشته شد.

معمری با بیان اینکه در مشهد، آموزش تخصصی چاپ‌دستی نداریم، اظهار‌ کرد: علت اینکه چاپ‌دستی به صورت فراگیر مورد استقبال قرار نگرفته این است که هزینه‌ی زیادی را دربردارد . به عنوان مثال ما برای چاپ گود نیاز به آموزشگاه پرس، انواع اسیدها برای چاپ فلز و یک سری مواد شیمیایی و ابزارهای گران‌قیمت دیگری داریم که بتوانیم با آنها سطح فلز را افزایش دهیم یا گودی ایجاد کنیم. به همین دلیل چاپ‌دستی خیلی مورد آموزش قرار نگرفته‌ است.

وی با بیان اینکه این هنر در دانشگاه‌ها هم مورد توجه قرار نگرفته، خاطر‌نشان کرد: این هنر، در دانشگاه‌ها به صورت خیلی نازل تدریس می‌شود و اغلب چاپ برجسته و مسطح آموزش داده می‌شود تا چاپ گود. البته شرایط در دانشگاه های تهران نسبت به شهرستان‌ها تا حدودی متفاوت است.

این مدرس چاپ‌دستی درباره افزایش کیفیت این هنر، عنوان کرد: هر کسی به زعم خودش باید بتواند کیفیت این هنر را افزایش دهد ولی ما امیدی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نداریم که بخواهند این فرهنگ را اشاعه دهند.

معمری در خصوص واکنش بازار به هنر چاپ‌‌دستی تصریح کرد: با اینکه قیمت چاپ‌‌دستی کم می شود، این رشته بازار مناسب‌تری نسبت به طراحی و نقاشی داشته ولی ما در مشهد لزوم توجه به این هنر را چندان که باید احساس نکردیم.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه به صورت دوره‌ای ادامه دارد و از آنجا که این دوره‌ها، دوره‌های عمومی چاپ‌دستی بوده‌اند، ما نمایشگاه بعدی را به نمایشگاه چاپ گود اختصاص می‌دهیم و در دوره‌های بعدی همین سه نوع چاپ را به صورت تخصصی ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: