• چهارشنبه ۸ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 966-4386-5
  • خبرنگار : 15186
  • منبع خبر : ----

رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران:

دانشکده‌های کشاورزی در نسل اول دانشگاه‌ها مانده‌اند/دانش‌آموخته‌ای که محصول درخور دانشگاه تولیدکند، نداریم

رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به این که نسل اول دانشگاه‌ها نسل آموزشی، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم کارآفرین هستند، گفت:  اکثر دانشگاه‌های ایران به خصوص دانشکده‌های کشاورزی در همان نسل اول مانده‌اند و بین آموزش در کلاس درس با نیاز بازار رابطه‌ای وجود ندارد. 

محمد زندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با تاکید بر اینکه سرفصل‌های درسی دروس رشته کشاورزی باید براساس نیاز بازار بازنگری شوند، اظهار کرد: آنچه یک فارغ التحصیل کشاورزی می‌آموزد را فرزند یک فرد کشاورز بسیار بهتر یاد دارد. در درس کاورزی به دانشجو آموزش می‌دهیم که چگونه سوار تراکتور شود، محصول به دست  آورد و موارد دیگر، درحالی که این محصول را کشاورز هم می‌تواند تولید کند، اما نمی‌تواند صادرات داشته باشد. 

وی ادامه داد: نباید به دانشجوها مواردی روتین همچون سوار تراکتور شدن و غیر.. را آموزش دهیم؛ این کارها نیاز به تجربه ندارد، باید مواردی همچون مبارزه بیولوژیک و ... را به دانشجوها آموزش دهیم.

رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: فناوری‌های مورد نیاز در حوزه کشاورزی در کشور وجود دارد و بومی‌سازی شده است؛ اما  باید سیاست‌هایی در نظر گرفته شود که این فناوری‌ها به دست تولیدکننده برسد به طور مثال در زمینه مبارزه بیولوژیک فناوری لازم در کشور وجود دارد.

زندی افزود: در مبارزه بیولوژیک به جای استفاده از سموم حشراتی را پرورش می دهیم و آن‌ها را در مزارع رها می‌کنیم؛ اگرچه با این اقدام هزینه تولیدافزایش می‌یابد، اما محصول ارزش صادرات پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت از محصولی که ارزش صادرات پیدا کرده حمایت کند، این موضوع موجب وارد شدن ارز به کشور خواهد شد.

انتقاد از ادغام رشته‌های علوم  کشاورزی در ایران

رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بیان کرد: در کشور هندوستان که از نظر کشاورزی جز کشورهای پیشرو است بسیاری از موارد تخصصی شده‌اند اگر ما در علوم دامی چهار گرایش داریم در هندوستان 13 گرایش تخصصی در این زمینه وجود دارد. سیاست‌های ما به دنبال ادغام رشته‌های علوم کشاورزی است، درحالی که این ادغام کار درستی نیست و همچون مسکنی می‌ماند که گذر زمان انجام می‌دهد.

زندی گفت: با این روند یکسری از دانشکده‌های کشاورزی با مشکل مواجه خواهند شد، زیرا سرانه دانشگاه‌ها براساس تعداد دانشجویان است و دانشجویان کشاورزی هم روبه کاهش هستند، این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که به افزایش دانشجویان کشاورزی نیاز داریم؛ اگر در این زمینه نیازی وجود نداشت، همچون سایر کشورهای پیشرو در کشاورزی، تولیدات و صادرات انجام می‌دادیم.

وی در خصوص اینکه آیا تعداد دانشکده‌های کشاورزی با نیاز کشور متناسب است، تصریح کرد: در برخی استان‌ها در خصوص یک موضوع خاص چندین دانشگاه وجود دارد، اینجا باید تجمیع صورت بگیرد و آنها در هر منطقه قطب‌هایی را تشکیل بدهند؛ به طور مثال اگر می‌خواهیم در زمینه گلخانه کار کنیم، نباید در مناطق کردستان که سردسیر است و بایدبرای تولید محصول انرژی مصرف کنیم، این اقدام انجام شود، باید در منطقه‌ای که شرایط و آب و هوای مناسبی دارد، سرمایه‌گذاری شود.

رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: باید قطب‌هایی براساس نیاز کشور ایجاد و دانشگاه‌ها در آنجا تجمیع  شوند، تجمیع در این زمینه خوب است، اما باید هدفمند انجام شود و دانشگاه‌ها براساس پتانسیل منطقه فعالیت کنند.

زندی در خصوص چالش‌های حوزه کشاورزی عنوان کرد: فعالیت‌‌ها، تحقیقات و همچنین تولید ما در راستای نیازهای کشور نیست، به طور مثال با بر هم خوردن رابطه روسیه و ترکیه نتوانستیم بازار روسیه را به دست بگیریم. در رابطه با قطر هم نتوانستیم جایگاه اصلی خود را  به دست آوریم.

محصولات کشاورزی ما قابلیت صادرات ندارد

وی با تاکید بر اینکه در صادرات مشکل داریم، ادامه داد: بحث اصلی ما بر می‌گردد به اینکه در تولید محصولات از نظر باقی‌مانده سموم، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر مواد شیمیایی استانداردهای لازم اجرا نمی‌شود و رابطه‌ای که باید بین مراکز تحقیقاتی و تولیدی وجود داشته باشد به خوبی ایجاد نشده است بنابراین محصولی که تولید می‌کنیم قابلیت صادرات را ندارد.

دانش‌آموخته‌ای که محصول درخور دانشگاه تولیدکند، نداریم

زندی خاطرنشان کرد: اضافه کرد: حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، به خوبی جهت‌گیری نشده است؛ به طور مثال در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای حمایت‌های زیادی در سال‌های گذشته صورت گرفت؛ اما تولیدکنندگان نتوانستند وام‌های خود را پرداخت کنند و آنقدر تولید خیار درختی افزایش یافت که کیلویی 400 تومان هم آن را نمی‌خریدند، بنابراین افرادی که در این زمینه وام گرفتند نتوانستند وام‌های خود را پرداخت کنند. علت این موضوع به این بر می‌گردد که رابطه‌ای که بین دانشگاه و تولید باید وجود داشته باشد و فارغ التحصیلی که محصول درخور دانشگاه تولیدکند، وجود ندارد.

رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: تا هنگامی که نتوانیم محصولات با کیفیت صادراتی تولید کنیم نمی‌توانیم در بازار صادرات رقابت داشته باشیم از طرف دیگر این محصول در کشور تجمع پیدا می‌کند و هزینه کمتری بابت خرید آن پرداخت می‌شود.

زندی با اشاره به اینکه صنعت دام و طیور پس از نفت دومین صنعت کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در صنعت دام و طیور، آنتی بیوتیک‌ها به عنوان مکمل رشد و  نه به عنوان درمان ستفاده می‌شوند محصولاتمان نمی‌تواند صادر شود.  آنتی بیو تیک‌ها در دنیا به عنوان در مان و در کشور ما به عنوان پیشگیری و حتی افزایش دهنده رشد استفاده می شود.

وی افزود:این موضوع حتی برای ما که مصرف کننده محصولات هستیم مقاومت به آنتی‌بیوتیک به وجود می‌آورد.یکی از مشکلات ما در زمینه درمان این است که باکتری‌های مقاوم به وجود آمده‌اند زیرا آنها را بدون مطالعه استفاده کرده‌ایم.

زندی در خصوص علت استفاده از آنتی بیوتیک‌ها بدون مطالعلات، عنوان کرد: رابطه‌ای که باید بین پژوهش و تولید وجود داشته باشد، در کشور ما وجود ندارد این موضوع یک خلا است که باید در سیاست‌گذاری‌ها دیده شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: