• یکشنبه ۱۲ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 966-6287-5
  • خبرنگار : 15240
  • منبع خبر : ----

یک استاد ادبیات:
سنایی غزنوی یک مصلح اجتماعی است

یک استاد ادبیات دانشگاه الزهرا گفت: حکیم سنایی غزنوی شاعر، عارف، عاشق و یک مصلح اجتماعی است که در برابر حوادث و وقایع اجتماعی سکوت اختیار نکرده و فریاد دادخواهی و اعتراض سر داده است.

زهره سادات شمشیرگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، به مناسبت سال روز ولادت سنایی غزنوی گفت: حکیم سنایی غزنوی ، شاعر و عارف بزرگ قرن پنجم و ششم هجری قمری است، نام وی ابوالمجد مجدود و نام پدرش آدم سنایی است. او در سال 467 ه.ق در غزنه (واقع در افغانستان امروزی) متولد شد و در سال 529 ه.ق در همان شهر درگذشت و اکنون آرامگاهش. زیارت‌گاه مردم است

وی افزود: زندگی سنایی همراه با فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است، در جوانی به مدح سران و درباریان مشغول بوده و از این راه امرار معاش می‌کرده است، در میانه عمر هنگام برخورد با «دیوانه لای خوار» متحول می‌گردد، دست از دنیا می‌شوید و قدم در وادی معرفت و عرفان می‌گذارد. سفرهایی به شهرهای دور و نزدیک چون بلخ،سرخس و بخارا داشته است و سپس به خانه خدا مشرف می‌شود.

این استاد ادبیات ادبیات عنوان کرد: سنایی، نخستین شاعری است که شعر تعلیمی صوفیه را در اکثر قالب‌های شعری وارد کرده است. وی مضامینی بلند و مفاهیمی عمیق از عرفان را به اشکال مختلفی همچون روایت، داستان و ... بیان کرده است. این سبک و شیوه سرمشق و الگوی بسیاری از بزرگان شعر و ادب و عرفان چون عطار نیشابوری، مولوی و حافظ بوده است.

شمشیرگران تصریح کرد: این شاعر علاوه بر دیوان اشعار که شامل حدود چهارده هزار بیت است، چند اثر منظوم دیگر نیز دارد که عبارت اند از: «حدیقه الحقیقه»، «سیر العباد الی المعاد»، «کارنامه بلخ»، «تحریمه القلم»، «مکاتیب» و ...
حدیقه الحقیقه که با نام الهی نامه و فخری نامه نیز شناخته می‌شود، مهم ترین اثر سنایی در زمینه شعر تعلیمی صوفیه است و دایره المعارفی است شامل روایات، امثال، مواعظ و حکایات فراوان که به عرفان و تصوف ایرانی می‌پردازد. اثر مشهور دیگر وی «سیر العباد الی المعاد» است، اثری فلسفی-عرفانی است که مبنای روایی در این کتاب سفر روح از قلمرو نفس نامیه تا قلمرو نفس عاقله است؛ سنایی در این اثر از رمزهای عالم ماده و روایت‌های منظوم رمزی، برای تبیین مبانی عقیدتی خود از جمله مساله معاد شناسی بهره جسته است.

وی اظهار کرد: سنایی غزنوی پیش از ابن عربی به تجلی حق بودن عالم هستی معتقد است، همه عالم سایه و نمودی از هستی مطلق است که وجودشان به وجود حق وابسته است. او دین حقیقی و خالص را بر یقین استوار می‌داند و یقین از راه صفای باطن و خلوص در دین حاصل می‌شود.

این استاد ادبیات گفت: سنایی تمثیل آینه و صورت را –که بعدها بسیاری از شاعران عارف آن را دست مایه شعر خود می‌کنند- برای تبیین این جهان‌بینی و دیدگاه خود استفاده نموده است:
صیقل آینه یقین شماست             چیست محض صفاء دین شماست
پیش آن کس به دل شکی نبود      صورت و آینه یکی نبود

شمشیرگران تصریح کرد: صورت معشوق و حق تعالی است که درآینه وجود انسان کامل متجلی می‌شود. سنایی پیرو مکتب عشق است، راه عشق را نزدیک‌ترین راه رسیدن به عالم وحدت می‌داند:دو دو عالم یکی کند صادق       سه سه منزل یکی کند عاشق

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: