• یکشنبه ۱۹ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 966-9587-5
  • خبرنگار : 15260
  • منبع خبر : ----

یک کارشناس رسانه مطرح کرد:

لزوم توجه به ذائقه افراد برای تولید محتوای دینی در فضای مجازی

یک کارشناس رسانه معتقد است، توجه به ذائقه افراد  موجب موفقیت در تولید محتوای دینی در فضای مجازی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نهاوندی در گفت‌و‌گو با ایسنا - منطقه خراسان، در خصوص الزامات تولید محتوای دینی در فضای مجازی و فیلتر کردن این فضا اظهار کرد: فیلتر کردن در محدوده بخش‌هایی که مخاطرات امنیتی، اخلاقی و اجتماعی به‌همراه دارد،  امری صحیح است و حاکمیت حکومت نیز همین وظیفه را دارد. حکومت هم در بخش‌های امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی باید قسمت‌هایی که در منظر فرهنگ عمومی ایجاد محدودیت در حوزه ترویج اخلاق می‌کند را فیلتر نماید.

وی ادامه داد: آنچه که در فضای مجازی از ارزش‌های دینی ما فاصله می‌گیرد از دو محدوده قابل بررسی است. اولین محدوده آن‌جایی است که ورود به حریم خصوصی افراد و ساحت برملاسازی زمینه‌های شخصی افراد است. این‌ها مربوط به حرمت اشخاص است و نباید به این محدوده ورود پیدا کرد اما بعضی از این فضاها، فضاهای مباحی است و امکان ورود به آن وجود دارد.

مدیرکل سابق صداوسیمای خراسان رضوی تصریح کرد: کسی که در این فضا حرکت می‌کند قبل از هر‌چیز باید با مخاطرات این فضا آشنا باشد و ما باید بر اساس مبانی دینی خودمان به این امر توجه کنیم. البته این مسئله در تمام دنیا مرسوم است و بسیاری از بخش‌ها و کانال‌هایی که متناسب با سیاست‌ها و اعتقاداتشان نیست اجازه ظهور و بروز و ترویج ندارند.

نهاوندی خاطرنشان کرد: فیلتر کردن در مقابل محدود کردن تلقی می‌شود؛ یعنی اگر قسمت‌های غیراخلاقی فیلتر نشوند یک‌سری محدودیت‌های فکری، فرهنگی و اخلاقی برای جامعه ایجاد می‌کنند و طبیعتا حکومت باید در این ساحت‌ها ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: البته قبل از همه این‌ها، کاربران ما باید با یک فرهنگ روبه‌رشد و یک نگاه جهانی و بین‌المللی از این فضا استفاده کنند چون این فضا مرزها را درنوردیده است. فرهنگ‌ها، مذاهب، اقوام و گروه‌های مختلف صنفی باید بدانند که اگر بخواهند در این فضا ورود پیدا کنند، اول باید تحت نظر کسانی که این مباحث و مطالب را می‌شناسند و می‌دانند، قرار بگیرند و بعد از آن با یک نگاه رو‌به‌رشد و پیشرو در این فضا حرکت کنند.

مدیرکل سابق صداوسیمای خراسان رضوی در خصوص تغییر دید جامعه نسبت به محتوای ضد‌دینی در صورت فیلتر کردن این فضاها افزود: محتوای ضد دینی خاص کتاب ضاله است که این کتاب در مباحث فقهی ما از قدیم مورد نهی و منع قرار داشت است و طبیعتا ترویج و بهره‌برداری از آن اشکال شرعی دارد. دلیلش هم این‌است که شاید جامعه نتواند بخش‌های مختلفی که در این فضا قرار می‌گیرند را از هم تفکیک دهد و خوب و بد آن را به‌راحتی تشخیص دهد؛ مخصوصا که امروزه زمینه‌های فضاهای اجتماعی و فضاهای مجازی خوب و بد را با هم قاطی می‌کنند؛ یعنی خلط مباحث و مغالطه از یک سو و فرهنگ‌های غیراسلامی را از سوی دیگر ترویج می‌کنند .

نهاوندی اضافه کرد: پس جای این است که این فضای محدودسازی شکل بگیرد اما اثر فوق‌العاده آن هم به فرهنگ جامعه برمی‌گردد؛ یعنی اگر فرهنگ اجتماعی ما پذیرفته باشد که برخی از این محدودیت‌ها مورد توجه و نیاز است به‌طبع باید استقبال کند.

وی پیرامون تولید یک محصول فرهنگی در فضای مجازی که بتواند موفق باشد، عنوان کرد: در خصوص تولید برنامه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی از آنجا که سروکار ما با مخاطب است و باید جذابیت‌های رسانه‌ای را ایجاد کنیم، حتما باید فرم و قالب‌ها یعنی ساختار تولید برنامه‌های متناسب با فضای مجازی مورد تاکید قرار گیرد و همچنین در بخش بعدی، تولید محتوا و ادبیات مورد اقتضا و نیاز در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل سابق صداوسیمای خراسان رضوی با تاکید بر این‌که این دو عنصر مکمل یکدیگر هستند، افزود: یکی از الزامات تولیدات متناسب با فضای مجازی، ادبیات تصحیح شده، روان و ساده‌ای است که باید در بخش‌های کوتاه‌تر از آنچه که ما در رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های رادیو - تلویزیونی استفاده می‌کنیم، در اختیار قرار گیرد.

نهاوندی اظهار کرد: در زمینه تولید محتوای دینی، ذائقه مخاطب نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا از محتوای کوتاه و متناسب با موضوعات فضای مجازی بتوانیم استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: ادبیات و محتوا باید در کوتاه‌ترین بخش و روان‌ترین شکل ارائه با ادبیات متناسب شکل بگیرد و فرم انتخاب آن، فرمت و در حقیقت قالبی باشد که بتوانیم در این راستا از آن استفاده کنیم.

مدیرکل سابق صداوسیمای خراسان رضوی تصریح کرد: موضوعات دینی کمتر از یک دهه است که در قالب فضای مجازی قرار گرفته‌اند و جذابیت‌بخشی به تولیدات دینی در این حوزه و آنچه که مورد نیاز مخاطب است بسیار مهم است.

نهاوندی خاطرنشان کرد: گمان می‌کنم در این زمینه کارهای نسبتا قابل توجهی صورت گرفته منتها منابع و نیروی انسانی که اشراف به این فضا داشته باشد، باید تقویت شود و در حقیقت تحت عنوان یک شبکه گسترده‌ای، مسائل موردنیاز مخاطب را بشناسند و بر اساس آن تولید محتوا کند. از سوی دیگر ما نیازمند پشتیبانی‌هایی در این خصوص هستیم. بسیاری از افرادی که هم‌اکنون کاربری فضای مجازی را دارند، دستشان از محتوای غنی و حساب‌شده‌ پر نیست و لذا ما شاهد این هستیم که در فضای مجازی خیلی تکرارگویی رواج دارد و گاها چیز نو و جدیدی در آن پیدا نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: با این وجود تعداد قابل توجهی کاربر در این فضا وجود دارد اما محتوای متناسب و تولیدشده دینی خیلی در این بخش‌ها فعال نیست به‌ویژه که ما با سطوح مختلف مخاطب از نظر سنی، جنسیتی و علایق اجتماعی روبه‌رو هستیم که باید به‌این‌ها هم توجه شود.

مدیرکل سابق صداوسیمای خراسان رضوی پیرامون این‌که چرا محصولات ما نمی‌توانند با محصولات رقیب رقابت کنند، افزود: فضای مجازی هم مانند بقیه بخش‌های رسانه‌ای یک‌سری جذابیت‌های خاص خودش و الزاماتی را دارد. ما به دلیل اخلاق‌محوری در حوزه فعالیت‌‌هایمان نمی‌توانیم از بخشی از جذابیت‌هایی که دنیای غرب و شرق از آن استفاده می‌کنند، بهره ببریم و برای آن الزام اخلاقی داریم. نکته دوم این‌که آنچه تولید می‌شود متناسب با نیازهاست؛ یعنی ما باید ببینیم نیازهای مورد توجه جامعه ما چیست.

نهاوندی اضافه کرد: انتخاب فونت‌ها، تصاویر کوتاه و انتخاب عکس‌ها به کاربر اثرگذار دینی کمک می‌کند تا بتواند حس زیبایی‌شناختی داشته باشد و با این فضا ارتباط برقرار کند.‌

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: