• یکشنبه ۲۱ آبان ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 968-11090-5
  • خبرنگار : 15043
  • منبع خبر : ----

یک طراح بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی و سوغات:

صنایع‌دستی معرف فرهنگ و هنر ناب ایران است

یک طراح بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی و سوغات گفت: صنایع‌دستی معرف فرهنگ و هنر ناب ایران است که در کشورهای اروپایی جایگاهی ویژه دارند.

عطیه غلامپور در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در این خصوص اظهار کرد: اثربخشی هویت ایرانی در بسته‌بندی تشریفاتی صنایع‌دستی با توجه به تقاضا و توجه کشورهای اروپایی به صنایع‌دستی ایران‌زمین و همچنین نیاز جامعه امروز کشورمان به این نگرش مطرح گردید.

وی با بیان اینکه برای حفظ و گسترش این مهم، نيازمند راهکارهای نوین هستیم، بیان کرد: با افزایش رقابت جهانی در زمینه صنایع‌دستی و تقاضا و انتظارات مصرف کننده باید به بسته‌بندی و کیفیت آن‌که معرف محصولی با هویت ایرانی است توجه مضاعفی شود.

این مدرس کارگاه‌های آموزش بسته‌بندی صنایع‌دستی عنوان کرد: به‌رغم اینکه باید جنبه فاخر و تشریفاتی بودن صنایع‌دستی را مدنظر قرار داد اما تاکنون در داخل کشور به طور جدی اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

وی با بیان اینکه برخی بسته‌بندی‌های فعلی گاهی کالا را بی‌هویت جلوه داده و از شکوه آن می‌کاهند، بر کاربردی نمودن نمایش هویت و دارایی ایرانی، در بسته‌بندی صنایع‌دستی که در ایران و دنیا با افتخار جلوه گری می‌نماید تأکید کرد.

غلامپور افزود: در تحقیقات هویت مداری و جهانی شدن دریافتیم، طبق نظر کارشناسان این حوزه تبعات تأثیرگذاری جهانی شدن بر کشورها و جوامع بشری که آثار عمیقي را در پی خواهد داشت در زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگ خواهد بود.

وی گفت: باید نمایش هویت و فرهنگ ایرانی حتی در ارائه کالاهای صنایع‌دستی و در برخورد با افراد دیگر جوامع همچون دیگر زمینه‌های علمی و فرهنگی ایران تأثیرگذار و پرافتخار باشد.

این مدرس دانشگاه کمک به خودکفایی، پشتیبانی از فعالیت‌های بخش تولیدی کشور، ایجاد اشتغال، برخورداری از مزیت رقابتی، ایجاد تنوع و کاربری بیشتر، کمک به افزایش کیفیت کالاهای غیرنفتی، سهولت در حمل و نقل، تشخص بخشی، شناسنامه‌دار بودن محصول و معرفی آن به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی برای کشورهای هدف را از مهم‌ترین مزایای بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی در ایران دانست.

وی با تأکید براینکه باید گامی در جهت اشاعه فرهنگ، تمدن و نمایش شخصیت ایرانی برداشت، اظهار کرد: در این مسیر مهم است که مصرف‌كننده نسبت به كالا‌، بسته‌بندی و تفکری كه در توليد و نوع ارائه آن داشته‌ايم نگرشی محترمانه داشته باشد که این مهم، نیز می‌تواند در زمینه گردشگری و توریسم پرتاثیر باشد.

غلامپور یکی دیگر از دلایل بسته‌بندی مطلوب محصولات صنایع‌دستی را شناساندن فرهنگ غنی ایرانی به جوانان و نسل‏های جدید و انگیزه استفاده آنان از این نوع بسته‌بندی برای هدیه دادن به یکدیگر و ممانعت از کشیده‏ شدن آنان به سوی فرهنگ‏  بیگانه دانست.

وی همچنین بر طراحی و تولید بسته‌بندی صنایع‌دستی توسط طراحان صنعتی ایرانی بر پایه‌ی علم و تکنولوژی‌های روز دنیا به شکلی فاخر، با بیان نمودهای فرهنگی، ملی و باستانی ایران‌زمین تأکید کرد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده و آمار به دست آمده از کارشناسان صنایع‌دستی کشور، تنوع این محصولات در ایران بیش از 250 رشته در 14 گروه است.

این کارشناس ارشد طراحی صنعتی، حفاظت از صنایع‌دستی را مهم‌ترین وظیفه بسته‌بندی دانست و افزود: بسته‌بندی‌ها نه تنها باید صنایع‌دستی را حفظ کنند بلکه باید دارای ظاهری زیبا و تأثیری مفهومی باشند. ضمن اینکه دارای قابلیت چیدمان در حالت عمده و قرارگیری بر روی پالتهای استاندارد و ایستایی روی قفسه‌های فروشگاه باشند.

وی با اشاره به اینکه در طراحی‌ها باید به استانداردهای بین‌المللی توجه کرد، الصاق مشخصات محصول به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی در شناسنامه و همراه بسته‌بندی را الزامي دانست.  

غلامپور با بیان اینکه تحقیقات نشان داده که نقش چاپ و بسته‌بندی موفق یک کالا در صادرات و ورود به بازارهای جهانی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: انتظار می‌رود با وجود دارا بودن فن‌آوری‌های موفق صنایع داخلی‌مان، شاهد راهکارهای عملکردی در خصوص چاپ و بسته‌بندی اختصاصی صنایع‌دستی باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه، برپایی کارگاه‌های آموزشی با موضوع بسته‌بندی صنایع‌دستی در همه استان‌های کشور و برگزاری جشنواره‌های سراسری به منظور آگاه‌سازی، ترغیب و الگوسازی برای توسعه و معرفی صنایع‌دستی و بسته‌بندی آن ضروری دانست.

وی همچنین معطوف شدن نظر مدیران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، طراحان و... در جهت پیشرفت این صنعت را در این خصوص مهم دانست.

این طراح بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی افزود: اعمال ارزش‌های افزوده در طراحی بسته‌بندی، با حفظ نمادهای ایرانی، ضمن وحدت آفرینی و کمال‌جویی، نقشی سازنده در جهت اشاعه شخصیت، فرهنگ و تمدن ایرانی به جوانان، نسل‏های جدید و جهانیان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازآفرینی و ترویج فرهنگ ایرانی کمک شایان توجهی به استراتژی فرهنگی جامعه نموده و در جهت نمایش سطح اندیشه جامعه، نقشی اساسی ایفا می‌کند، بیان کرد: در پی بازآفرینی و ترویج فرهنگ ایرانی شاهد رونق و کیفیت ارائه خدمات در حوزه گردشگری نیز خواهیم بود.

این کارشناس ارشد طراحی صنعتی، حفاظت از صنایع‌دستی تصریح کرد: بر این باوریم با نمود هویت ایرانی در بسته‌بندی صنایع‌دستی و ایجاد امکان‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی در روند تولید و افزایش صادرات صنایع‌دستی به صورت تشریفاتی، می‌توان برای استمرار و تقویت جهانی ماندن فرهنگ ایرانی در این مهم، گامی قابل توجه برداشت.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: