• دوشنبه ۶ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 969-3787-5
  • خبرنگار : 15186
  • منبع خبر : ----

/در دایره هنر هفتم/

کیومرث پور احمد:
کانون پرورش فکری کارکرد خود را از دست داده/حالم خوب نیست

کیومرث پور احمد گفت: کانون پرورش فکری کودکان به سازمانی بی‌خاصیت تبدیل شده است.
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، کیومرث پور احمد در نشست خبری هیات داوران چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد که در مرکز آموزشی و رفاهی فرهنگیان امام سجاد(ع) برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در حال حاضر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راکد است؟ اظهار کرد: نخبه‌کشی رایج است. در اول انقلاب علیرضا زرین مدیر کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان شد. او کارهای زیادی از جمله ساخت فیلم توسط استادانی بزرگ و ... را انجام داد و بسیار کار کرد اما ایشان را از کار برداشتند زیرا خیلی کار میکرد .

وی ادامه داد: وقتی آدمی که خاصیت داشته باشد را برمی‌دارند و انسانی بی خاصیت می‌گذارند، سازمان از حیز انتفاع ساقط می‌شود .

عضو هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با بیان اینکه «کانون در گذشته فیلم‌های خوبی ساخته و در سینمای کودک موثر بود»، عنوان کرد: کانون در گذشته خیلی فعال بود و فیلم‌هایش در سراسر ایران نمایش داده می‌شد اما الان به سازمانی تبدیل شده که هرچند سال یک فیلم می‌سازد .

پور احمد ابراز عقیده کرد: برخی از آنهایی که پشت میز ها نشسته‌اند، مشغولیت دیگری دارند. دغدغه سینما ندارند،  درحالی که ما با سینما زندگی می‌کنیم و نفس می‌کشیم اما آنها با سینما مدیریت و کاسبی می‌کنند.

برای رای اعتماد پست معامله کردند

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه «چرا سینمای کودک فقیر است؟»، مدعی شد: سینما مسئول دارد، ماشاالله می‌آیند و می‌روند. خاله بازی و فامیل بازی است. رئیس جمهور  برای اینکه از مجلس رای اعتماد بگیرد کلی پست معامله کرد. خاله بازی است دیگر که پست‌ها را به افرادی می‌دهند که شایسته نیستند و فقط میزشان را چسبیده‌اند و دلشان  نه برای ایران نه برای کودک ایران و ... نمی‌سوزد.

این کارگردان سینما و تلویزیون درخصوص اینکه چرا سینماگران انگیزه برای ساخت فیلم کودک ندارند، تصریح کرد: باید شرایطی مهیا شود که فیلم‌سازان فیلم بسازند. دغدغه آنها باید این موضوع باشد تا به سمت آن بروند. آنهایی که دغدغه دارند، امکانات ندارند، حمایت نمی‌شوند و یا سرمایه آنها جور نمی‌شود. 

پوراحمد گفت: به بنیاد فارابی فیلم‌نامه‌ای دادم. آنها گفتند خودت سرمایه بیاور. این در حالی است که به بعضی‌ها که نور چشمی‌ هستند سرمایه می‌دهد. 

جشنواره‌ها هیچ تاثیری بر بدنه سینما نداشته‌اند

عضو هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اظهار کرد: با عرض پوزش از برگزار‌کنندگان جشنواره فیلم رشد باید بگویم کلا جشنواره‌ها اعم از جشنواره رشد، فجر و ... هیچ تاثیری بر بدنه سینما نداشته‌اند، ندارند و نخواهند داشت.

وی در خصوص کیفیت آثار این دوره از جشنواره فیلم رشد عنوان کرد: 13 فیلم بلند داستانی داریم که چند تا از آنها را فعلا دیده‌ایم و هنوز برای اظهار نظر در مورد فیلم‌ها زود است. 

حالم خوب نیست

پور احمد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «چرا مثل همیشه شاداب و سرحال نیستید؟»، تصریح کرد: در حال حاضر زمین خورده‌ام و مهره‌هایم آسیب دیده‌اند و درد دارم. علاوه بر این موضوع، یک زمانی سالی یک فیلم می‌ساختم اما الان هر پنج یا شش سال یک فیلم می‌سازم. طبیعتا کلا حالم خوب نیست.

وی در پاسخ به اظهار نظری مبنی بر اینکه «خواهش می‌کنیم فیلمی مشابه قصه‌های مجید بسازید»، عنوان کرد: باید این موضوع پیش بیاید. قصه‌های مجید مربوط به 25 ، 30 سال پیش بود. حال و هوایی وجود داشت، روز و روزگاری بود، من یک آدم دیگر بودم. در آن زمان تلویزیون تلویزیون دیگری بود و با تلویزیون الان خیلی فرق می‌کرد، در کل سازمان دیگری بود.

در ادامه این نشست مونیکا واهی یکی دیگر از داوران بخش فیلم داستانی بلند چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در خصوص معیارهای انتخاب فیلم برتر اظهار کرد: فیلم باید خیلی خلاقانه و جدید باشد، بچه‌ها را به چالش بکشد و سوال در ذهن آنان ایجاد کند. همچنین فیلم باید داستانی طولانی داشته باشد. داستان باید به گونه‌ای باشد که کنجکاوی را ترغیب کند.

وی گفت: برای اینکه بخواهیم دنیا تغییر کند باید فکر کردن و به چالش کشیدن در بچه‌ها را تقویت کنیم.

عضو هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد تصریح کرد: هنوز برای اظهار نظر در مورد فیلم‌ها زود است. اظهار نظر نهایی را پس از اینکه تمام فیلم‌ها را ببینیم خواهیم کرد.
 
توجه بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی کشور به  سینمای کودک و نوجوان 

در ادامه این نشست مسعود نقاش‌زاده یکی دیگر از اعضای هیات داوران بخش فیلم داستانی
بلند چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اظهار کرد: انتخاب فیلم برای جشنواره رشد دشواری‌های متعددی دارد؛ جدا از اینکه فیلم باید ارزش سینماتیک داشته باشند باید از ارزش‌های تربیتی هم برخوردار باشد.

وی افزود: بیشترین مشکلات فیلم‌هایی که تاکنون دیده‌ایم  مربوط به داستان‌گویی است. این موضوع نشان می‌دهد نیازمند توجه ویژه به طراحی دراماتیک برای فیلم‌ها هستیم. همچنین در بخش فیلم داستانی بلند 
از کشورهای دیگر فیلمی نداشتیم. لازم است در جشنواره‌های بعدی مدیران برای پذیرش فیلم‌ها از سراسر دنیا اقدام کنند.

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: خوشبختانه سینمای کودک و نوجوان از امسال دارد در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. در این زمینه برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه‌های تولید فیلم، توسعه فرصت‌های نمایش و زیرساخت‌های نمایش، پخش و تبلیغات و... در دست اقدام است.

این پژوهشگر و فیلم ساز ادامه داد: امیدوار هستیم درسال‌های آینده در جشنواره رشد فیلم‌های بیشتر و بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: