• دوشنبه ۱۳ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 969-9514-5
  • خبرنگار : 15218
  • منبع خبر : ----

شورای شهر مشهد تصویب کرد؛

بهای نقدی خدمات اتوبوسرانی؛ 1000 و 1500 تومان

با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد و با هدف ترغیب شهروندان به استفاده از من کارت، بهای نقدی استفاده از خطوط اتوبوسرانی مشهد و حومه افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، لایحه‌ی شهرداری برای «تعیین بهای نقدی خدمات اتوبوسرانی» یکی از پر چالش‌ترین دستور کارهای نهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بود که امروز در تالارشهر برگزار شد.

علی‌اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص این لایحه، گفت: تنها هدف شهرداری از ارسال این لایحه به شورای شهر تقویت پرداخت الکترونیک بود، لذا برداشت ما این بود که اگر رویه موجود ادامه پیدا کند پرداخت الکترونیک که سال‌ها برای اجرا آن زحمت کشیده شده است تضعیف خواهد شد.

وی ادامه داد: از اواخر سال 94 که مجوز پرداخت نقدی بهای خدمات اتوبوسرانی از سوی شورای شهر صادر شد، پرداخت الکترونیک شهروندان کاهش یافت و این موضوع از ابتدای امسال و با افزایش قیمت بهای الکترونیک و نزدیک شدن بهای نقدی و الکترونیکی بیش‌تر شد. درخواست ما این است که افرادی که از من کارت استفاده نمی‌کنند از یارانه‌های دولتی نیز استفاده نکرده و بهای کامل خدمات را بپردازند از این رو در این لایحه پیشنهاد افزایش سه برابری بهای نقدی نسبت به بهای الکترونیک را به شورای شهر محترم ارائه کردیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه «شهرداری هم موافق است در صورت ادامه وضع موجود بهتر است پرداخت نقدی به کلی تعطیل شود»، تصریح کرد: سالانه 35 میلیارد تومان یارانه به شرکت‌ها پرداخت شود با توجه به اینکه در حال حاضر 12.5 درصد افرادی ه نقدی پرداخت می‌کنند در سامانه ثبت نمی‌شود این روند نمی‌تواند ادامه پیدا کند. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر میانگین بهای تمام شده خدمات اتوبوسرانی مشهد برای هر نفر 1080 تومان است.

با این وجود نظر کمیسیون‌های برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی این بود که تا زمانی که یک روند منطقی برای پرداخت بهای اتوبوسرانی در کنار بهای الکترونیک ایجاد نشده دریافت بهای نقدی به کلی متوقف شود، اما کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک با نظر شهرداری در این لایحه موافق بود.

در پایان و با وجود حمایت محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، از نظر کمیسیون برنامه و بودجه این نظر رأی نیاورد و نظر کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک به شرح زیر تصویب شد:

«ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود  با ایجاد سازوکار لازم و پس از اطلاع رسانی لازم بهای خدمات خطوط اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس رانی را از مسافرانی که مشهد کارت نداشته و یا مشهد کارت آنان اعتبار ریالی لازم را ندارد تا سقف 3 برابر بهای بلیت همان خط با مشهد کارت به صورت نقدی دریافت نمایید. (جدول پیوست) 


تبصره 1 : شهرداری موظف است پس از تصویب و ابلاغ بهای خدمات اتوبوس‌رانی در هر سال  بهای نقدی هر خط را به نحوی که به سهولت برای مسافران قابل پرداخت باشد محاسبه و به نحئو موثری به مسافران اطلاع رسانی نمایند.
 
تبصره 2: شهرداری موظف است مابه‌التفاوت وجوه نقدی دریافتی از مسافران  و بهای تمام شده خدمات هر یک از خطوط بخش خصوصی را محاسبه و در حساب‌های فی مابین شرکت های خصوصی  با سازمان اتوبوس‌رانی لحاظ نمایند  از این بابت هیچ‌گونه پرداخت اضافه به شرکت‌های بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد. 
تبصره 3: شهرداری موظف است مابه‌التفاوت وجوه نقدی دریافتی و بهای تمام شده خدمات را صرفا برای ایجاد و توسعه سیستم کارآمد نظارتی در شبکه اتوبوس‌رانی هزینه کرده و ظرف مدت دو سال امکان نظارت تصویری و کنترل بر خط (آنلاین) ناوگان فعال در خطوط را فراهم نماید.

تبصره 4: شهرداری موظف است  امکان دسترسی به روش‌های ساده شارژ مشهد کارت را برای تمامی شهروندان و زائران فراهم آورد.

تبصره 5: شهرداری (سازمان اتوبوس‌رانی، شرکت‌های بخش خصوصی) موظف است رسید معتبر دریافت بهای خدمات نقدی ثبت شده در (سامانه بلیت الکترونیکی) به مسافران ارایه نماید.

تبصره 6: از زمان ابلاغ اجرای این مصوبه تمام مصوبات قبل در این خصوص لغو می‌شود».

انتهای پیام

اخبار مرتبط

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: