• سه شنبه ۱۴ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 969-11114-5
  • خبرنگار : 15204
  • منبع خبر : ----

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی:
خودکشی در بین نوجوانان مسئله‌ای جدی است

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خودکشی در بین نوجوانان و جوانان تبدیل به مسئله‌ای جدی در کشور شده است.

به گزارش ایسنا منطقه-خراسان، حسین‌‌اکبری، ظهر امروز در جلسه «بحث و گفت‌‌‌‌و‌گو پیرامون جامعه‌‌‌‌‌شناسی خودکشی»، که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزارشد، با بیان اینکه «در آمار خودکشی حتی وجود یک مورد نیز زیاد است»، اظهار کرد: خودکشی پدیدۀ شایعی است که در بیش‌‌‌‌تر کشور‌‌‌‌‌‌‌های دنیا وجود دارد و در میان پنج علت اصلی مرگ محسوب می‌شود.

وی با شاره به اینکه «خودکشی پدیده‌‌ای دارای الگوست»، بیان کرد: الگوی خودکشی  در سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی شکل‌‌‌‌‌های مختلف دارد و هرکدام الگوی مختص خود را دارا هستند. به طور مثال خودکشی سالمندان به‌عنوان یک پدیده مجزا بررسی می‌شود.

افزایش فروانی خودکشی در نوجوانان

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: فکر به خودکشی در جوانی افزایش پیدا می‌کند و در میان‌سالی کاهش؛ اما در سالمندی به‌طور ناگهانی افزایش پیدا می‌‌‌‌‌کند؛ اما پدیده خودکشی نوجوانان و جوانان در کشور ما یک بحث جدی است. حداقل در سال 94-95، 17 دانش‌‌‌‌‌‌‌آموز به روش‌‌‌‌های مختلف اقدام به خودکشی کرده‌اند که فروانی آن در سن 14سالگی بوده است.

اکبری تصریح کرد: در بررسی‌ای که در شهر مشهد در خصوص فکر به خودکشی بین 6 هزار و 920 نفر انجام دادیم، نتیجه به این صورت بود که حدود 3.4 درصد پاسخ مثبت دادند.

افزایش خشونت در سطح جامعه

این جامعه‌شناس تصریح کرد: جامعه در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که انواع خشونت‌‌‌‌ها در آن در حال افزایش است و آمارهای زیادی بیان‌گر افزایش فروان خشونت هستند؛ بنابراین انواع مسائلی که با هم همبستگی داشته، در حال رشد هستند؛ پس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان گفت مکانیزمی وجود دارد که شرایط افزایش خشونت را در سطح جامعه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌کند.

وی با بیان اینکه «مظاهر انواع خشونت در سطح جامعه متنوع است»، گفت: خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان با قتلی که چند نفر در ارومیه اقدام به کشتن دوست خود می‌کنند و بعد آن را آتش زده و با آن سلفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، در اصل خشونت تفاوتی ندارند؛ فقط شکلش عوض شده است.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: شرایط جامعه ما به گونه‌‌‌‌‌ای است که بستر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه رفتارها ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و زمانی‌‌‌‌‌که خودکشی را از نظر جامعه‌شناسی بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم به این نتیجه می‌‌‌‌‌رسیم که خودکشی پدیده‌‌‌‌ای است که ناشی از عوامل ساختاری و کنشی است که در جامعه وجود دارد و خود را مانند یک درد نشان می‌‌‌‌دهد.

اکبری خودکشی را زنگ ‌‌‌‌‌خطری برای مشکلات جامعه دانست و عنوان کرد: وقتی بخواهند قدرت تنظیم‌کنندگی جامعه را مورد بررسی قرار دهند که آیا جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌ای به‌سامان است یا خیر، میزان خودکشی در جامعه یک معیار اصلی به حساب می‌‌‌‌‌آید.

وی با اشاره به اینکه «در سن نوجوانی و جوانی شکست‌‌‌‌‌های روابط عاطفی به صورت عمده وجود دارد»، اظهار کرد: در جامعه ما در بین دانش‌‌‌‌‌‌آموزان و نوجوانان در چهار سال اخیر تغییرات اجتماعی به‌شدت افزایش یافته و انواع آسیب‌‌‌ها و بحران‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی نیز به پیروی از آن افزایش یافته است.

فشار تحصیلی جزو دلایل اصلی خودکشی نوجوانان است

 این جامعه‌شناس مشکلات روابط عاطفی را عمده‌ترین بحران نوجوانان و جوانان دانست و گفت: در سن نوجوانی احساسات قوی‌تری در فرد وجود دارد و تعقل در آن‌‌‌‌ها نسبت‌به احساسشان پایین‌تر است؛ پس می‌توان گفت درگیری عاطفی برای آن‌‌‌‌‌‌ها شکننده‌تر است و البته در چهار سال اخیر، فشار تحصیلی نیز  جزو علت‌های اقدام به خودکشی بوده است.

اکبری با بیان اینکه «عمده‌ترین علت خودکشی در کشور‌‌‌‌‌‌‌های غربی شکست حرفه‌‌‌‌‌‌‌ای در کار است»، اظهار کرد: در کشوری مانند آلمان خودکشی سومین علت مرگ آدم‌‌هاست و علت خودکشی در این کشور نیز مربوط به مسائل کاری است؛ به طور مثال اگر فردی را از کارش اخراج کنند، با این وجود که بیمه کار هم به او تعلق می‌‌‌‌‌گیرد، برایشان اخراج یا شکست در کار قابل قبول نیست و شکست در کار ضرر روحی بزرگی به آن‌ها وارد می‌‌‌کند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: با توجه به رابطه‌ای که در کشور‌‌‌های مانند آلمان بین دختر و پسر وجود دارد و تفاوت آن با کشور ما می‌توان به این نتیجه رسید که روابط عاطفی؛ به شدتی که در کشور ما وجود دارد در آن‌‌جا نیست که علت آن تفاوت در بستر اجتماعی متفاوت کشورهاست.

وی با اشاره به اینکه «در کشور ما روابط تنظیمی بین دختر و پسر وجود ندارد و به نوعی ارتباط آن‌‌‌‌‌‌‌ها  با یک‌دیگر نفی می‌شود»، بیان کرد: در رابطه بین دو نفر باید حدود رفتاری افراد مشخص باشد، اما چون در کشور ما تنظیم‌کنندگی رفتار را به صورت مناسب یاد نداده‌ایم، دچار مشکلات این‌گونه می‌شویم.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: به طور مثال رفتار بچه‌های دهه 80، فاقد تنظیم‌کنندگی رفتاری بوده و جامعه قوانین اجتماعی را به آنان یاد نداده است و در رفتارشان هیچ قاعده‌ای وجود نداشته و ارزش‌های اجتماعی در آن‌‍ها نهادینه نشده است. 

وی ادامه داد: مقصر اصلی این وضعیت جامعه است که نتوانسته آن‌ها را جامعه‌پذیر کند. به طور مثال از سال‌های آغازین دبستان به دانش‌آموزان آموزش تست‌زنی می‌دهند، اما تست‌زنی هیچ‌گونه تناسبی با زندگی معمولی ندارد و این بچه‌ها فاقد هر نوع مهارت در زندگی می‌شوند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: