• یکشنبه ۲۴ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-17586-5
  • خبرنگار : 15172
  • منبع خبر : ----

معاون استاندار خراسان رضوی:

دانشگاه فرهنگیان مرکز مطالعات استراتژیک نظام تعلیم و تربیت باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: دانشگاه فرهنگیان در کنار تامین و بهسازی نیروی انسانی برای نظام تعلیم و تربیت که رسالتی بس بزرگ است، باید مرکز مطالعات استراتژیک نظام تعلیم و تربیت باشد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سید جواد حسینی امروز در اختتامیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان کشور در مشهد  با تاکید براینکه  معلمین باید در سلک پژوهش باشند، اظهار کرد: امروز اتفاقی برای پژوهشگران افتاده که از آن تحول فرهنگی یاد می کنند، یعنی تولید و توسعه علم صرفا در مراکز علمی نیست، بلکه به جامعه، نهادها و موسسات اجتماعی و فراتر از مرزهای دانشگاه رفته که این امر از یکسو کار پژوهشگران را سخت‌تر و از سوی دیگر آسان‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه امروز پژوهش و پژوهشگر از موسسات و نهادهای اجتماعی تولید می شود و داده‌های پژوهشی عمومیت پیدا می کند، ادامه داد: امروز پژوهش علم از مرحله دانشگاهی عبور کرده، یعنی یافته و تولید کاربست علم فراتر از دانشگاه‌ها رفته است. علم و پژوهش در دوره فرادانشگاهی،  از نظر جنسی، توزیع سنی مادام العمر، توزیع طبقاتی، توزیع رشته‌ای، جغرافیایی، سازمانی و بخشی  توسعه یافته که کار پژوهشگران را دشوارتر می کند.

معاون استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: امروز جامعه ایران وارد مرحله ای از بدانگاری در فرهنگ سیاسی شده که بعد از ناآرامی‌های اخیر کشور بیشتر به چشم می‌خورد و احساس شکوفایی اجتماعی را خدشه دار کرده است. استان خراسان رضوی تمام شاخص‌های اقتصادی را با مسیر رشد طی کرده اما مردم چنین احساسی ندارند. شکوفایی اجتماعی یعنی مردم احساس کنند که استان روبه رو‌جلو حرکت می‌کند اما بدانگاری در فرهنگ سیاسی باعث شده مردم چنین احساسی نداشته باشند، روبه رو‌جلو حرکت می‌کند که مردم چنین احساسی ندارند. شکوفایی اجتماعی به نوع متقاعد سازی و اطلاع رسانی ما برمی گردد که ما در این زمینه درست عمل نکرده ایم.

 وی با تاکید بر شکل‌گیری نظام تصمیم گیری مبتنی بر لقمه های دانش، خاطرنشان کرد: دولت در نظام تصمیم گیری خود به سمتی می‌رود که هرچه بیشتر پژوهش و پژوهشگری را راه بیاندازد. یکی از ایرادات کارهای پژوهشی در ایران رشد نامتوازن آنها است، ما در حوزه علوم انسانی برعکس سایر حوزه رشدمان کم است.

حسینی با اشاره به تشکیل ستاد نانو‌ و  شبکه جامع دانشگاه‌ها در استان، گفت: ما مسایل محوری استان را به شبکه جامع دانشگاه‌های استان سپردیم ودانشگاه ها نیز اولویت‌های پژوهشی خود را به ما مطرح  کرده و به نظام تصمیم گیری ارائه می کنند. شناسایی مجموعه توان تحقیقی فارغ التحصیلان و شناخت اشتغالی که می توان برای آن ها در نظر گرفت، از جمله برنامه های ما در این شبکه است.

وی، پژوهش برای پژوهش، پژوهش‌های تئوریک، نامتقارن و نخبه گرا را از  جمله عارضه های پژوهش دانست و تصریح کرد: پژوهش باید از نخبگانی به عمومی تبدیل شود. معلمی که پژوهشگر نباشد، نمی تواند ساختار جامعه را به یک محیط پویا تبدیل کند.‌

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مدارس جعبه سیاه جامعه هستند؛ امروز جامعه نتیجه دیروز مدارس است اما کدام مدارس، مدارس کیفی یا کِیفی! معلم پژوهنده یا معلم قرائت محور کتابخوان. لذا برای اینکه مدرسه کانون تحولات کیفی آینده و پویندگی جامعه باشد، باید مدرسه پوینده باشد تا ما شاهد ارتقاء نظام آموزش و تربیت در جامعه باشیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: