• جمعه ۶ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 9611-1791-5
  • خبرنگار : 15099
  • منبع خبر : ----

حجم وسیعی از سوغات زائران، فاقد رنگ و بوی رضوی است

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان گفت: حجم وسیعی از سوغاتی که در سبد زائران قرار دارد فاقد رنگ و بوی رضوی است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علیرضا جاوید عرب‌شاهی در نشست خبری رویداد ایده‌پروری سوغات زائر که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پارک علم و فناوری خراسان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های علم و فناوری کشور است که در حوزه زیارت به صورت تخصصی به فناوری‌های برتر مرتبط با زیارت و فرهنگ می‌پردازد.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ایده‌پروری سوغات زائران افزود: در این رویداد چند مرحله طی خواهد شد، در ابتدا تمام ظرفیت‌ها شناسایی، سپس خلق ایده‌ها صورت می‌گیرد و بعد از آن مرحله خلق تا تبدیل ارزش طی می‌شود. در مرحله بعد تجاری‌سازی ایده مطرح است که به نظر ما تجاری‌سازی یکی از مراحلی است که مورد غفلت واقع شده است و باید در این رویداد مورد توجه قرار گیرد.

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه چند کارگاه برگزار می‌شود و کارگاه اول 19 بهمن‌ماه خواهد بود، افزود: در این کارگاه‌ها الزامی است که مدل کسب و کار ارائه شود، همچنین در سایر کارگاه‌ها بر تولید ایده‌ها متمرکز خواهیم شد.

وی یادآور شد: بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا بر روی صنایع خلاق سرمایه‌گذاری کردند و حدود 10 درصد تولید ناخالص ملی این کشورها از طریق صنایع خلاق به دست می‌آید در حالی که درآمد ما از این صنایع حدود یک درصد است.

جاوید عرب‌شاهی با بیان اینکه در این رویداد از هنرمندانی که ایده را تبدیل به محصول کنند حمایت می‌کنیم، افرود: از طریق بانک اطلاعاتی هنرمندان که مرکز رشد فناوری‌های پارک علم و فناوری خراسان در اختیار دارد ارتباط بین ایده‌پردازان و هنرمندان را برقرار خواهیم کرد.

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان تصریح کرد: قرار نیست که بنابر ذائقه زائران به تولید محصول بپردازیم اگر قرار بود اقلامی را که زائران خریداری می‌کنند را تولید کنیم باید همان محصولات چینی را کپی می‌کردیم اما ما به دنبال محصولاتی هستیم که نشان و رنگ بوی رضوی را دارا باشند.

وی با اشاره به اینکه ما تمام اولویت‌های زائران در خرید سوغات را بررسی کردیم، افزود: از این بررسی به این نتیجه رسیدیم که اسباب‌بازی جزو اولین خریدهای زائران در مشهد است، هرچند که تصور می‌شود زرشک و زعفران بیشترین اقلامی است که خریداری می‌شود اما بسیاری از زائران با فرزندان خود به مشهد سفر و اسباب بازی خریداری می‌کنند بنابراین به این حوزه ورود یافتیم چون معتقدیم بسیاری از سرگرمی‌های موجود در بازار نه تنها فرهنگی نیستند بلکه ضدفرهنگ هم هستند.

سیدمحمد حسینی رییس اداره نمایشگاه‌های اداره کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی در ادامه گفت: ایده‌هایی که تبدیل به محصول و پذیرفته شوند در بازارهای آستان قدس رضوی عرضه خواهند شد، همچنین برای برگزاری این رویداد نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: این رویداد از 24 تا26 بهمن‌ماه از ساعت 8 تا 20 در مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی واقع در باب‌الجواد برگزار می‌شود و برای ایده‌های برتر، جوایزی درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: