• دوشنبه ۱۶ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 9611-5985-5
  • خبرنگار : 15270
  • منبع خبر : ----

یک فعال سیاسی:

تئوری جذابی برای نسل چهارم و پنجم انقلاب ایجاد نکرده‌ایم

قائم مقام ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی گفت: آیا بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی با شعارهای جذاب آمادگی این را پیدا کردیم که جوانان این دوره را اقناع کنیم تا در راهی که عنوان می‌کنیم قدم بگذارد؟

سینا عمرانیان در میزگرد مطالبات نسل چهارم انقلاب اسلامی که در محل خبرگزاری ایسنا-منطقه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب از لحاظ عوامل و فاکتورها به عنوان یک جنبش مردمی بی‌نظیر بوده است، مهم‌ترین فاکتورهای انقلاب رهبری، مشارکت، ایدئولوژی و قدرت بسیج‌سازی مردم است. 

وی افزود: انقلاب اسلامی نمونه‌ای از انقلاب‌هایی است که در آن مردم وارد میدان می‌شوند، نظامی را کنار می‌گذارند و نظامی جدید را روی کار می‌آورند، این قضیه بی‌نظیر بود. 

این فعال دانشجویی با اشاره به بی‌نظیر بودن رهبری انقلاب، تصریح کرد: در این بحث می‌توان به این مورد اشاره کرد که تمام تفکرها و جهت‌گیری‌های آن زمان که غالب آن گروه‌های چپ بودند به رهبری امام احترام می‌گذاشتند و نیروهای اسلامی و حتی لیبرال نیز امام را به عنوان رهبری کاریزماتیک قبول می‌کنند و این از لحاظ تئوری‌های علوم سیاسی قابل درک نیست. این شخصیت کاریزماتیک امام سبب شد تا بتوانند جمع کثیری از مردم را به دور خود جمع کنند. 

عمرانیان گفت: در بحث ایدئولوژی انقلاب اسلامی می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. فضای جهانی در آن زمان دوقطبی بود، ترسی که رژیم شاه از نفوذ کمونیست داشت بسیار بیشتر از اسلام بوده است. فشاری که بر گروه‌های چپ می‌آمده سبب شده تا خود را در جریان انقلاب اسلامی حل کنند و خود را وابسته به آن بدانند. کنار هم قرار گرقتن این دو جریان عامل بسیار مثبتی بوده است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از عوامل مسبب سقوط رژیم شاهنشاهی بود، عنوان کرد: مردم در آن دوره از لحاظ اقتصادی دچار فشار نبودند بنابراین بحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قدرت بالاتری نسبت به مسائل اقتصادی داشت. جوامع مختلف در حال تعیین انقلاب‌ها بیشتر بحث اقتصادی را مطرح می‌کنند و هر زمان که جامعه به سطحی برسد که نتواند امرار معاش کند دست به جنبش می‌زند.

 فضای سیاسی بسته؛ دلیل اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی 

عمرانیان با اشاره به اینکه دلیل اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی فضای سیاسی بسته بود، خاطرنشان کرد:  در زمان شاه طبقه متوسطی  به عنوان طبقه بوژووازی معرفی می‌شود و در جامعه ایران رشد می‌کند که تا قبل از آن وجود نداشت. رشد طبقه متوسط نیازهای خود را دارد و فقط عامل اقتصادی مطرح نبود بلکه نیاز به فضای باز سیاسی، دیده شدن و انتخاب کردن داشتند. 

وی ادامه داد: زمانی شاه احساس کرد که باید تغییر ایجاد کند اما دیر بود زیرا نطفه جنبش در دل مردم کاشته شده بود و پشت هم قرار گرفتن و زنجیروار شدن این اتفاقات به انقلاب تبدیل شد. 

این فعال دانشجویی با بیان اینکه فضای بعد از انقلاب فضای تعارض شد، عنوان کرد: دلیل اصلی این تعارض متشکل نبودن مردم بود، چندین قشر مختلف اجتماعی کنار هم قرار گرفتند. وقتی نتیجه گرفته شد به بعد از آن فکر نکردند، این گروه‌ها به دلیل رهبری امام کنار هم قرار گرفتند اما بعد از انقلاب تعارضات باعث فاصله گرفتن از خط اصلی شد. در بیشتر شعارها بحث استقلال، آزادی و آزادی اسلامی مدنظر بود، قوی‌ترین دلیل برقراری نظام اسلامی این است که از پیشینه مذهبی مردم استفاده شد.

قائم مقام ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی با اشاره به اینکه دموکراسی صرف در جامعه ما جواب نمی‌دهد، تصریح کرد: مردم ما تمرین دموکراسی نداشتند. اگر ولی‌فقیه و قدرت بالاتری در آن زمان نبود و فقط به دموکراسی اتکا می‌شد، بسیاری از افراد هزینه‌های سنگین‌تری پرداخت می‌کردند. 

وی افزود: در سال 88 نیز تعارضی بین دیدگاه صرف دموکراسی با دیدگاهی که عنوان می‌کرد باید ابتدا نظام و بعد دموکراسی را حفظ کرد، ایجاد شد، این تعارض را تنها قدرتی بالاتر می‌تواند رفع کند وگرنه همواره در کشور جنگ داخلی وجود داشت. 

جمهوریت یا اسلامیت؟

این فعال دانشجویی با بیان اینکه کشور ما کشوری به نام جمهوری اسلامی است و یا باید جمهوری حفظ شود و یا اسلامیت، عنوان کرد: ترکیب این دو در بعضی زمان‌ها تعارض ایجاد می‌کند، تنها ایرادی که می‌توان وارد کرد، تفسیر جمهوری اسلامی است، بعضی افراد نتوانستند به میزان لازم مرزالطرفین بودن این دو را با هم حس کنند یا اسلامیت را برتر دانستند یا جمهوریت را در حالی که عقیده امام برابری این دو بود، تعارضاتی که در این دوره‌ها اتفاق افتاد به این دلیل است که خط وسط جمهوریت و اسلامیت در نظر گرفته نشده است.

عمرانیان با اشاره به اینکه شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" شعار اصلی در فضای انقلاب و مبارزات آن زمان بود، تصریح کرد: این شعار خاصی نیست زیرا لازمه شکل‌گیری حکومت و حیات سیاسی هر حکومتی استقلال و آزادی است. هیچ کشور، حکومت و نظامی این ادعا را ندارد که وابسته است.

وی افزود: شاه و رژیم شاهنشاهی نیز ادعای وابستگی ندارند، در بعضی زمان‌ها منافع ملی سبب می‌شود که به سمت برخی کشورها کشیده شویم. شاه نیز براساس دیدگاه منافع‌محور خود در آن دوران ترجیح داد تا به دلیل عدم نفوذ کمونیست به سمت غرب و آمریکا گرایش پیدا کند. 

عمرانیان ادامه داد: در بحث وابستگی و رابطه بدون چون‌وچرای شاه با آمریکا نقاط نقض بسیاری مطرح است. در بحران نفت، شاه سیاست‌های آمریکا را نقض می‌کند، در بحث دخالت‌های سیاسی آمریکا نیز مخالفت‌های شاه در برخی اوقات پررنگ است.

 قائم مقام ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی در خصوص شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی"، خاطرنشان کرد: استقلال و آزادی لازمه یک حکومت است. اولین شعاری که به ذهن می‌رسد این است که حکومت آینده حکومتی است که استقلال و آزادی دارد و نگاه غالب اسلام‌گرایان را نیز جا انداختند که این استقلال و آزادی تنها در زمینه جمهوری اسلامی فراهم می‌شود و با توجه به نگاهی که اسلام به آزادی و مباحث شخصی افراد دارد و تلفیق آن با جمهوریت، تنها راه‌حل بعد از سقوط رژیم شاه، جمهوری اسلامی است. 

استقلال به معنی حصار کشیدن دور کشور نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اینکه بعضی اوقات استقلال را با قطع رابطه، بی‌نیازی و خودکفایی مقایسه می‌کنند، عنوان کرد: اکنون در جامعه قرن 21 بحث خودکفایی بی‌معنی است. برخی کشورها امکاناتی دارند و برخی دیگر ندارند. اکنون جامعه، جامعه تعامل و تبادل است. چه نیازی وجود دارد که کشور ما که از نظر آب مشکل دارد بر روی خودکفا شدن گندم تاکید کند، زمانی که می‌توان برخی محصولات را از کشورهای دیگر وارد کرد. 

وی افزود: معنی استقلال این نیست که دور کشور حصار کشیده شود. تعاملی که در سطح بین‌المللی در کشورهای مختلف ایجاد می‌شود هیچ تعارضی با بحث استقلال ندارد، همانگونه که در ابتدای انقلاب اتفاق افتاد. فضای داخلی کشور نمی‌تواند جدای از فضای بین‌المللی باشد. در آن زمان برای حکومت آینده نیز این متصور شد که فارغ از شرق و غرب به حکومت‌داری بپردازد و استقلال نسبی خود را حفظ کند. 

عمرانیان با اشاره به اینکه بعد از انقلاب، بُعد استقلال به معنای کامل آن حفظ شده است، خاطرنشان کرد: دیدگاه‌هایی ایجاد شد که این حس را در کشور بوجود آورد که باید به دور کشور دیوار کشیده شود، هیچ ارتباطی با کشورهای دیگر برقرار نشود و هر ارتباطی با دیگران با عناوین غرب‌زده و شرق‌زده مقایسه شود. 

وی ادامه داد: در طول این دوران 40 ساله فضای تعامل با کشورها جز در دوره‌ای محدود ایجاد و از لحاظ اقتصادی حفظ شده است و بعد از انقلاب آن دیدگاه کوته‌بینانه که با هیچ کشوری ارتباط برقرار نشود، به حاشیه رانده شد. اکنون به سمتی می‌رویم که آزادانه و با حفظ منافع ملی با کشورها ارتباط برقرار می‌کنیم. 

 قائم مقام ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی در خصوص مفهوم آزادی، گفت: آزادی بسیار مبهم است و انواع و اقسام آزادی‌ها را می‌توان مدنظر قرار داد اما تعریف اساسی آزادی این است که آزادی انتخاب وجود داشته باشد، یعنی بتوان هر انتخابی را انجام داد و انجام ندادن آن انتخاب نیز سبب نشود تا در آینده پاسخگوی آن باشد. 

وی افزود: با همین معیار آیا در طول این 40 سال آزادی انتخاب وجود داشته است یا نه؟ آزادی انتخاب مذهب، بیان و هرگونه صحبتی در فضاهای علمی و نقد وجود داشته است یا نه؟ آزادی فکری به تمام جناح‌های فکری داده شده یا نه؟ این موارد به عملکرد جمهوری اسلامی در این 40 سال در بحث آزادی برمی‌گردد. جامعه ما باید به سمت آزادی برود و تمام تلاش از ابتدا همین بوده است. سلام نیز همین تفکر را داشته است. 

آزادی را نمی‌توان با فشار و اجبار ایجاد کرد

این فعال دانشجویی گفت: استقلال مبنایی حکومتی دارد و اگر دولتی را انتخاب می‌کنیم، استقلال باید در جهت دولت و اتفاقات آن متفاوت باشد اما آزادی بحثی شخصی است و خود ما حکومت را مجبور می‌کنیم تا به سمت آزادی برود. آزادی را نمی‌توان با فشار و اجبار ایجاد کرد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جامعه باید قدم به قدم به آزادی‌ها مدنظرش برسد، عنوان کرد: تنها یک تعارض وجود دارد و آن هم جمهوری اسلامی است یعنی فضایی دوبعدی و متعارض در مورد حکومت مردم بر مردم و حکومت الهی بر مردم صحبت می‌کند. حکومت در طول 40 سال بعد از انقلاب بیشتر از 70-80 درصد در استقلال موفق بوده است اما در بحث آزادی کمبودهای بسیاری وجود دارد به این دلیل که تعارضات فکری و فردی زیاد است و سبب می‌شود که آزادی مدنظر افراد متفاوت باشد. جوامع دانشگاهی باید بیشتر بر مقوله تحقق و تفسیر آزادی کار کند. 

عمرانیان در خصوص شعار "نه شرقی، نه غربی"، گفت: در آن زمان فضایی در جامعه وجود داشته که از یک طرف شرق با بحث کمونیست و از طرف دیگر امپریالیست آمریکایی مطرح بوده است. میانه بودن و استقلال از این دو می‌توانست خواسته جذابی برای مردم باشد. این شعار بیشتر از اینکه عملیاتی باشد، بحثی احساسی بود که در آن دوران و به تبع فضای بین‌المللی و جهانی ایجاد شد اما بعد از انقلاب تعامل با تمام کشورها برای حفظ منافع ملی باید در اولویت قرار می‌گرفت. 

وی ادامه داد: در سیاست خارجی ما بین منافع ملی و ایدئولوژیک تضاد وجود دارد. منافع ایدئولوژیک نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را تاکید می‌کند اما منافع ملی در بسیاری مواقع هم شرقی هم غربی جمهوری اسلامی را مدنظر قرار می‌دهد. اگر این تفکر برای حفظ نظام باشد باید بهترین رابطه با شرق و غرب برقرار شود. این شعار بیشتر این حس را ایجاد می‌کند که در آن فضا نیاز به جذب مردم بود بنابراین به این سمت حرکت شد اما بعد از انقلاب نشان داده شد که روابط نداشتن با کشورها کاری از پیش نمی‌برد. 

قائم مقام ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخشی از چالش‌ها و مشکلات کنونی را باید حاکمیت برای جوانان مهیا کند، تصریح کرد: جوانان در فضای کنونی جامعه در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فعالیت دارند. اکنون  کم‌رنگ‌ترین بخش، سیاسی است. لزوم جایگزینی نیروهای جوان وجود دارد. چرخش نیرو و انتقال نسل‌های اول و دوم به سوم، چهارم و پنجم دچار مشکل شده است.

وی افزود: قبل از انقلاب شعار مسئولین ما خدمتگزاری مردم بود اکنون آن نسل به صندلی خود چسبیده‌اند و حاضر نیستند جای خود را به جوانان بدهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بخش اجتماعی، بحرانی‌ترین قسمت است، عنوان کرد: در دهه‌ای قرار داریم که بمباران اطلاعات وجود دارد. آیا بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی با شعارهای جذاب آمادگی این را پیدا کردیم که جوانان این دوره را اقناع کنیم تا در راهی که عنوان می‌کنیم قدم بگذارد؟ اگر فضای ما حفظ نظام است و این نتیجه گرفته شده که نظام جمهوری اسلامی ایده‌آل‌ترین نظام برای کشور است با زور نمی‌توان این کار را انجام داد و باید با اطلاعات و اقناع فکری عمل شود. 

چرا مدینه فاضله یک جوان خارج از کشور است؟

عمرانیان افزود: اقناع فکری از طریق رسانه باید صورت گیرد. رسانه‌های ما چقدرآمادگی دارند تا جوانان را برای نظام حفظ کنند؟ دانشگاه‌ها به چه میزان اجازه می‌دهند تا دانشجویان اهداف خود را بیان کنند؟ چقدر برداشت‌های شخصی تاثیرگذار است؟ در اعتراضات اخیر 90 درصد بازداشت‌شدگان افراد 15، 16 و 17 ساله بودند. این افراد کسانی هستند که اکنون اقناع نشده‌اند و تئوری‌های مدنظر ما برایشان جذاب نبوده است. 

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه چالش کنونی حکومت در مقابل نسل جوان این است که تئوری جذابی برای نسل چهارم و پنجم ایجاد نکرده است، خاطرنشان کرد: معضل اصلی بحث اجتماعی- فرهنگی است. اکنون چقدر برای جوان 20-25 سال از لحاظ فرهنگی جذابیت ایجاد شده است؟ چرا مدینه فاضله یک جوان در حال حاضر خارج از کشور است؟ این‌ها سوال‌هایی است که متولیان باید پاسخگو باشند. 

قائم مقام ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی با بیان اینکه دیدگاهی وجود دارد که هرگونه نقد را مخالف با نظام می‌داند، عنوان کرد: این دیدگاه گریبان‌گیر برخی گروه‌های سیاسی شده است. اعتراضات اخیر زنگ خطری برای نظام بود تا متوجه شود که نسل چهارم و پنجم انقلاب دیگر با نگاه آن‌ها به جامعه نگاه نمی‌کنند و به نگاه جدیدی نیاز است. باید نقدها جدی گرفته شوند. هر فردی که نقد می‌کند مخالف نظام نیست و همه دل در گروی نظام دارند.  

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: