• دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9611-18086-5
  • خبرنگار : 15260
  • منبع خبر : ----

مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم:

حذف تدریجی کنکور امکان‌پذیر است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر خلاف برخی شنیده‌ها، حاکی از امکان‌ناپذیری حذف کنکور سراسری، به نظرم‌ امکان حذف تدریجی کنکور وجود دارد.

دکتر محمدرضا آهنچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، تاکید کرد: همه به خوبی می‌دانند که وسعت و ریشه‌داری کنکور سراسری به اندازه‌ای است که اصلاح آن از عهده یک مدیریت و حتی وزارت علوم، ساخته نیست و در اینجا به یک اجماع سراسری از مراجع تصمیم‌گیرنده نیاز داریم که از مجلس شورای اسلامی تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و سرانجام بدنه دولت را به یاری می طلبد.

وی اضافه کرد: ضمن این‌که این نکته نیز گفتنی است که تاکنون برای بیش از 80 درصد از رشته- محل‌های کنکور سراسری، رقابت بر سر تصاحب صندلی دانشگاهی از میان رفته است و این در راستای سیاست‌های کلان فرهنگی کشور بوده است.  

مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در خصوص برنامه‌های دفتر مدیریت آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: اولویت ما، تاکید بر رویکرد یادگیری فعال است و در این زمینه توجه ویژه‌ای به توسعه شیوه‌های نوین تدریس در گروه‌های مختلف آموزشی نیز خواهد شد؛ علاوه بر آن رویکرد شورای عالی برنامه‌ریزی و معاونت آموزشی وزارت، بر واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های بزرگ است.

آهنچیان در خصوص برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: برنامه‌های این دفتر، تحقق اهداف‌ تعیین شده برای نظام آموزش عالی کشور در اسناد بالادستی مانند سندهای توسعه ملی و نقشه جامع علم و فناوری کشور است و در قالب این موارد بر کارآفرینانه ساختن برنامه‌ها و جهت‌گیری آن به سوی اشتغال نیز تاکید خواهد شد. 

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین آسیب نظام برنامه ریزی آموزشی، تمرکز بر برنامه‌ریزی بدون اعطای اختیار عملکرد به دانشگاه‌ها بوده است و از سوی دیگر مشکلی در دانشگاه‌ها وجود داشته که ناشی از عدم اشراف اطلاعاتی و نگاه فرادانشگاهی به مسائل و اولویت‌های آموزش عالی بوده است.

 مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد:  یکی از برنامه های جدی در این زمینه، آماده‌سازی دانشگاه‌ها از طریق توانمندسازی نیروهای انسانی درگیر برنامه‌ریزی آموزشی از یک سو و توزیع تدریجی اختیار مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با قوانین و مقررات و برنامه ریزی‌های آموزشی از سوی دیگر است.

آهنچیان  در خصوص دانشگاه‌های نسل چهارم عنوان کرد: دانشگاه ها مسیر تدریجی تکامل را طی کرده‌اند و این تکامل بر اساس اقتضائات علمی از یک سو و تقاضاهای اجتماعی از سوی دیگر بوده است. 

وی ادامه داد: گفته می‌شود جریان پیشرونده‌ای به سوی دانشگاه‌های تولید‌کننده ثروت آغاز شده است و بر اساس یک نگاه کلان، همه دانشگاه‌های ایران را نمی‌توان با یک چوب راند و درباره آن‌ها قضاوت کرد؛ ضمن این‌که برخی از دانشگاه‌های ایران اکنون در تراز جهانی عمل می‌کنند و این امر به خوبی در رتبه‌بندی‌های اعلام شده در نظام‌های معتبر بین المللی خود را به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: