• دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9611-12514-5
  • خبرنگار : 15218
  • منبع خبر : ----

شورا در جستجوی استاندارد گم‌شده پارک حاشیه‌ای؛

درباره الیت

«الیت» یکی از چالشی‌ترین میراثی است که به مدیریت شهری جدید رسیده است و با وجودی که شورای جدید وعده اصلاح پارک حاشیه‌ای مشهد را داده بود، تا کنون در کار آن مانده‌ و در تازه‌ترین اقدام نیز با اعلام فراخوان، دست‌به‌دامان مردم شده‌ است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دریافت بهای پارک خودرو در خیابان‌های شلوغ مرکز شهر موضوع تازه‌ای نیست. راهکاری که سال‌هاست به شیوه‌های گوناگون در شهرهای مختلف دنیا با هدف کاهش ترافیک و ساماندهی پارک خودروها انجام می‌شود. این موضوع که در مشهد توسط شرکت «الیت» اجرا و به همین دلیل به نام «الیت» شناخته می‌شود، از آغاز تا کنون با انتقادهای بسیاری روبه‌رو بوده است؛ تا جایی که بارها صحبت از اصلاح و حتی حذف آن به میان آمده، اما در عمل تغییری در ساختار آن ایجاد نشده و انتقادات مردم نیز روز‌به‌روز افزایش یافته است.

«هزینه بالای دریافتی از مردم»، «ابهام در نحوه محاسبه هزینه»، «نحوه برخورد مأموران با مردم»، «گسترش مناطق تحت پوشش از خیابان‌های اصلی مرکز شهر به خیابان‌های فرعی و بعضاً کوچه پس کوچه‌ها» از مسائل مهمی هستند که اعتراض مردم را در پی داشته است. از سوی دیگر «ابهام در خرید این شرکت توسط شهرداری»، «تورم نیروی انسانی» و همچنین «شفاف‌نبودن هزینه‌کرد درآمدهای این شرکت» بر این انتقادات افزوده است.

نکته جالب توجه در این میان، ضررده‌بودن این شرکت است که قاسم تقی‌زاده خامسی، شهرداری مشهد، نیز بر آن تاکید داشته است. درواقع هم‌اکنون «الیت» نه‌تنها سودی نصیب شهرداری نمی‌کند، بلکه پرداخت هزینه‌های آن باری دیگر بر دوش شهرداری است. بازی‌‌ دوسر باختی که از یک‌سو نارضایتی مردم را در پی داشته است و از سوی دیگر شهرداری باید هزینه‌اش را متحمل شود. 

با وجود اینکه پیش‌تر مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، از تعیین‌تکلیف الیت تا دوماه آینده خبر داده بود، اکنون در آخرین اقدام فراخوان عمومی‌ از سوی این کمیسیون منتشر شده است تا عموم مردم، متخصصین و شرکت‌ها، طرح‌ها و ایده‌های خود را در خصوص پارک حاشیه‌ای مشهد اعلام کنند. 

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد معتقد است این فراخوان راه‌هایی برای تمام منتقدین، مردم و شرکت‌ها باز کرده تا طرح‌ها و نظرات خود در مورد نحوه اصلاح و مکانیزه‌‌کردن پارک حاشیه‌ای را اعلام کنند. 

مجتبی بهاروند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اعلام این فراخوان، اظهار کرد: هدف از این فراخوان دریافت طرح‌ها و نظرات همه در خصوص اصلاح و مکانیزه کردن نحوه دریافت بهای پارک حاشیه‌ای در سطح شهر مشهد است.

وی ادامه داد: الیت با این وضعیتی که دارد با آن هدف اولیه‌اش که ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای و کسب درآمد برای ساخت پارکینگ است فاصله دارد و هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشده است.

بهاروند با بیان این‌که «الیت در حال حاضر یک شرکت زیان‌ده است»، تصریح کرد: یکی از دلایل زیان‌ده بودن این شرکت این است که در طول سال‌های گذشته به سمت مکانیزه شدن نرفته است، بلکه به طور مداوم نیروی انسانی اضافه کرده و تورم نیروی انسانی چه در حوزه نیروهای فعال در خیابان‌های سطح شهر و چه در حوزه ستاد مرکزی یکی از دلایل زیان‌ده بودن الیت است.

وی با اشاره به این‌که «دلیل این فراخوان دریافت طرح‌ها و نظرات مردم در خصوص اصلاح و مکانیزه شدن پارک حاشیه‌ای در سطح شهر است»، خاطرنشان کرد: هم‌چنین شرکت‌های خصوصی‌ای هم که طرح‌ها و برنامه‌هایی بهتر از شرکت الیت دارند می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند، زیرا موضوع پارک حاشیه‌ای و شرکت الیت از یک‌دیگر جدا هستند و اگر شرکت دیگری خدمات بهتر و مکانیزه‌تری ارائه دهد، مدیریت پارک حاشیه‌ای در سطح شهر به آن واگذار خواهد شد، چراکه هدف اصلی این موضوع ساماندهی پارک حاشیه‌ای و کسب در‌آمد برای ساخت پارکینگ است. 

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هدف شورای پنجم این است که اگر شرکتی وابسته به شهرداری است آن شرکت باید سودده باشد و اینگونه نباشد که برای نمونه ما پایانه‌داری کنیم و در سال چند میلیارد تومان زیان هم بدهیم، لذا بر این اساس عموم مردم و هم‌چنین شرکت‌هایی که طرح و ایده‌ای در این خصوص دارند که می‌تواند جایگزین شرکت الیت شود می‌توانند در این فراخوان شرکت کرده و طرح‌ها و ایده‌های خود را در این خصوص با ما درمیان بگذارند تا شرایط بهتر شود.

وی با بیان این‌که «مهلت این فراخوان تا پایان بهمن است»، عنوان کرد: هدفمان این است که اگر بتوانیم تا پایان سال در این خصوص به جمع‌بندی رسیده و سال 97 را با قدم‌ها و کارهای جدیدی که در حوزه پارک‌های حاشیه‌ای منجر به اصلاح و مکانیزه شدن پیش‌برود آغاز کنیم.

بهاروند بیان کرد: از همه شهروندان و افرادی که به الیت انتقاد داشتند خواهش می‌کنیم به ما کمک کنند، همیشه انتقاد کنیم کافی نیست. ما میدان را باز کردیم تا هرکسی هر طرح و نظری دارد به ما بگوید تا این موضوع را اصلاح کرده به سمت ساماندهی پارک حاشیه‌ای برویم و از درآمدی که دارد برای ساخت پارکینگ استفاده کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به مصوبه پیشین شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص «دریافت مطالبات الیت از شهروندان در هنگام تعویض پلاک خودرو»، تصریح کرد: با توجه به این‌که هیأت تطبیق فرمانداری این مصوبه را تأیید نکرد و شورا بر مصوبه خود اصرار داشت و این مصوبه هیأت حل اختلاف می‌رود و در آن‌جا اگر به نفع شورای شهر رأی دهد، آنگاه این مصوبه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: تا آن‌جایی که من اطلاع دارم هنوز نظر نهایی هیأت حل اختلاف در خصوص اجرا یا عدم اجرای این مصوبه به ما ابلاغ نشده است.

بهاروند با بیان این‌که «این مصوبه قانونی است»، خاطرنشان کرد: این مصوبه در راستای عدالت میان شهروندان است چراکه عدم دریافت این عوارض از شهروندانی که هزینه خود را پرداخت نکردند ظلمی به شهروندان قانون‌مدار است که هزینه استفاده خود از پارکنیگ حاشیه‌ای را پرداخت کرده‌اند، لذا نظر من این است که این مصوبه باید تأیید شده و این هزینه از آن‌هایی که بدهکار هستند دریافت شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: