• سه شنبه ۲۴ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9611-13514-5
  • خبرنگار : 15279
  • منبع خبر : ----

یک فعال حوزه کودک:
برخی مدارس کتاب‌خانه ندارند اما مجهز به تخته هوشمندند

یک فعال حوزه کودک گفت: در برخی مدارس دورافتاده هم شاهد هستیم که تخته هوشمند وجود دارد، اما حتی در برخی مدارس با امکانات متوسط کتاب‌خانه وجود ندارد.

عاطفه محیب در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، درباره عمده‌ترین مشکلات کودکان مناطق محروم در مشهد مطرح کرد: این کودکان اغلب در خانواده‌های آسیب‌دیده رشد پیدا می‌کنند و الگوهای موفقی برای پیشرفت در زندگی ندارند. آن‌ها ممکن است حتی در سطحی‌ترین مسائل زندگی آموزش صحیحی دریافت نکنند و از این نظر صدمه ببینند. این کودکان امکانات بهداشتی مناسبی نیز ندارند. متاسفانه این چرخه ممکن است ادامه پیدا کند و حتی فرزندان این کودکان نیز در آینده به مشکلات آن‌ها دچار شوند.

محیب با تاکید بر اینکه «سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد نقش مهمی در بهبود شرایط کودکان آسیب‌دیده ایفا می‌کنند»، گفت: گروه‌های بسیاری در حوزه کمک به مشکلات کودکان فعالیت می‌کنند. فعالیت این نهادها شامل تهیه و تدارک پوشاک، تغذیه کودکان، لوازم‌التحریر مورد نیاز و کتاب‌های مناسب سن آن‌ها است. حتی گروه‌هایی نیز وجود دارند که به روحیات و نشاط کودکان توجه می‌کنند و مثلاً برای آن‌ها جشن تولد تدارک می‌بینند.

این کارشناس تربیتی افزود: مشکل عمده‌ای که در ارتباط با سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد وجود دارد، این است که این حوزه‌ها پراکنده هستند و ارتباط کاملاً موثری با یک‌دیگر ندارند. علاوه‌بر گروه‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های رسمی و ثبت‌شده نیز وجود دارد. در تمامی این نهادها تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط کودکان در حوزه‌های مختلف مشاهده می‌شود.

محیب با اشاره به اینکه «گروه‌های زیادی در حوزه کودک مشغول به فعالیتند، اما هنوز مشکلات فراوانی در ارتباط با آن‌ها وجود دارد»، بیان کرد: یکی از مشکلات مدارس، به‌خصوص مدارس مناطق محروم، کمبود کتاب مناسب برای دانش‌آموزان در رده‌های سنی مختلف است. همچنین مکان مناسبی وجود ندارد که دانش‌آموزان بتوانند آن‌طور که مایل هستند از کتاب‌خواندن لذت ببرند.

وی تصریح کرد: امروزه مسئولین بیشتر مدارس، حتی مدارسی که سطح امکانات متوسطی دارند از مسئله اهمیت کتاب‌خانه برای دانش‌آموزان غافل هستند و حتی اگر کتاب‌‌خانه دارند، کتاب‌های مناسبی در قفسه‌های آن موجود نیست.

محیب با تاکید بر اهمیت وجود کتاب‌خانه مناسب در مدارس ادامه داد: بعضی از مدارس در نقاط دور‌افتاده از امکاناتی مثل تخته هوشمند بهره‌مند هستند، اما دایرکردن کتاب‌خانه برای دانش‌آموزان در اولویت کار آن‌ها قرار نمی‌گیرد. مطالعه کتاب می‌تواند در یادگیری کودکان بسیار موثر باشد. تعامل با دانش‌آموزان نشان داده آن‌ها بسیار راغب به مطالعه کتاب‌ها هستند اما متاسفانه توجه به این موضوع کاملاً در حاشیه کار مسئولان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: گروه‌های مردم‌نهاد باید سازمان‌دهی شوند. مدارسی که از کمبود امکانات برخوردارند مشخص شوند و این گروه‌ها با هماهنگی با یکدیگر به مشکلات مدارس رسیدگی کنند. این هماهنگی بین سازمان‌ها موجب می‌شود به مشکلات تمام مدارس به‌طور یکسان رسیدگی شود نه اینکه تنها بعضی از مدارس محرومِ شناخته‌شده کمک دریافت کنند.

محیب با تاکید به اهمیت هماهنگی سازمان‌ها گفت: سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد باید خودشان برای این سازماندهی اقدام کنند. با توجه به امکاناتی که امروزه در جامعه وجود دارد گروه‌ها می‌توانند سامانه‌ای را طراحی کنند تا اطلاعات را به صورت منظم منتقل کنند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: