• سه شنبه ۲۴ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9611-13614-5
  • خبرنگار : 15100
  • منبع خبر : ----

يك جامعه‌شناس مطرح كرد؛

شکل‌گیری مدارس خاص از ابتدا اشتباه بود

يك جامعه‌شناس حذف امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص را از درست‌ترين تصميمات آموزش‌وپرورش در سال‌هاي اخير دانست.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، چندي پيش معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برگزاری آزمون‌های تستی در دوره ابتدایی، استفاده از کتب کمک آموزشی و ورود موسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می‌شدند همگی ممنوع شد گفته بود « دیگر آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار نمی‌شود.» 

در همين رابطه عبدالرضا قندهاری، كارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی و مدير یک مدرسه ابتدايي در گفت‌وگو با ايسنا عنوان كرد: در يك مقطع زماني به جداسازی مدارس دست‌زده شد؛ مدارسي با عنوان كم‌توان ذهني، مدارس عادی و مدارس تيزهوشان كه البته اين عوارض مخصوص خود را داشت و اين كه برچسب‌هايی به گروه‌های مختلف دانش‌آموزان زده می‌شد. 

وي ادامه داد: اين جداسازی در واقع باعث شد رقابت‌ها و انگيزه‌ها در مدارس عادی از بين برود و ديگر كودكان از يكديگر چيزی ياد نگيرند و به صورت كلی شكل‌گيری اين مدارس از ابتدا اشتباه بود.

قندهاري گفت: عارضه دوم اين بود كه براي ورود به مدارس تيزهوشان موجی راه افتاد كه خانواده‌ها فرزندان خود را به اين سمت سوق دهند كه به اين مدارس راه يابند و در نهايت يك فضای رقابتی ناسالم اتفاق افتاد. 

اين جامعه‌شناس تاكيد كرد: در دوره ابتدايي توصيه می‌شود كه فضای كودكي نبايد دچار رقابت‌ها و حسادت‌ها و تنش‌های عصبی و اضطراب‌های امتحان گردد كه با توجه به همين مورد طرح ارزشيابی كيفی توصيفي راه انداختند و نمره را از ابتدايی حذف كردند تا اين مراد حاصل شود.

وي افزود: از آن طرف با شكل گيری اين آزمون‌ها دوباره همان رقابت‌ها به شكل شديدتری نسبت به قبل اتفاق افتاد؛ ما شاهديم بعضي مدارس ما از چند سال قبل دانش‌آموزان را برای اين آزمون كه يك كنكور مينياتوری در دوران ابتدايی محسوب می‌شود، آماده مي‌كنند البته به شكل بدتر چرا كه در كنكور يك عده نوجوان يا جوان كه مي‌توانند با يك سری رقابت‌ها و ناكامی كنار بيايند، اين آزمون را دارند ولی كودك در دوران ابتدايی هنوز به آن مرحله نرسيده كه چنين موضوعاتی را هضم كند. 

قندهاري گفت: بسياري از والدين مي‌خواستند فرزندانشان در اين مدارس خاص قبول شوند و هدف گذاری بر همان اساس چيده شده بود و مدارس ابتدايی از آن رسالت واقعي خود كه آموزش مهارت‌هاي زندگی و اصول اوليه روابط اجتماعی است، دور شد و در گرداب تست زني و رقابت اين چنينی افتاد و آن رسالت اوليه و اصلي خود را فراموش كرد.

وي تصريح كرد: يك سری عوامل خارجي و اقتصادي نيز به اين موضوع دامن زد؛ با اين مصوبه شورای عالي آموزش و پرورش بساط گردش‌های مالي عجيب كه از كتاب‌ها و تست‌ها حاصل می‌شد، نيز برچيده می‌شود و ما بابت جمع شدن اين بساط اميدواريم كه مدارس ابتدايي به آن رسالت اصلي خود برگردند چرا كه يك گردش مالی عجيب و غريبي در اين فروش كتب كمك درسی و آزمون‌های رنگارنگ وجود داشت.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: