• چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9611-14314-5
  • خبرنگار : 15186
  • منبع خبر : ----

معاون برنامه‌ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی مطرح کرد؛

لزوم توجه به افزایش درآمد شهروندان در تدوین بودجه شهرداری

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: باید افزایش درآمد شهروندان در تدوین بودجه شهرداری لحاظ شود.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان حمید قاسمی‌هنری در سمینار بررسی چالش‌ها و چشم‌‌اندازهای بودجه سال 97 شهرداری مشهد که در خانه فرهنگیان امام علی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در چارچوب و ماهیت بودجه باید مشارکت شهروندان، صاحب نظران و متخصصان را به صورت کامل در ردیف‌ها ببینیم. به عبارت دیگر باید بتوانیم این مشارکت را در ردیف‌های بودجه و سازمان‌های مختلف نهاینه و نظم مند کنیم.

وی ادامه داد: در بودجه باید اهداف و درآمدهای عمومی را پررنگ بگیریم. این موضوع در بودجه 97 کمرنگ است حتی توجه لازم به کمک‌ها برای کلان شهر مشهد به صورت بنیادی و اصولی انجام نگرفته است و فقط به کمک‌های جزئی توجه کرده‌ایم در حالی که  راهکارهای بسیار مهمی می تواند در اینجا شکل بگیرد و الگویی برای کلان شهرها باشد. مشهد ثروتمندترین شهر کشور است ولی باید این ثروت را پیدا کنیم.
 
مسائل مشهد نباید در درون مشهد حل شود

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در کل دنیا تا سال 2030 جمعیت شهری از روستایی بیشتر می‌شود ولی این موضوع در قالب کشورهایی است که به صورت یکنواخت و هماهنگ رشد می‌کنند. اختلاف بین کلان شهرهای ما با شهرهای کوچک زیاد است؛ به طور مثال مشهد سه میلیون و شهرهای سبزوار و نیشابور نهایتا 500 هزار نفر جمعیت دارند در حالی که بر اساس استانداردها اختلاف جمعیت هر شهر با شهر بعدی باید یک دوم باشد. این اختلاف باعث ایجاد جاذبه می‌شود و حاشیه نشینی را افزایش می‌دهد. بنابرابن مسائل مشهد نباید در درون مشهد حل شود بلکه باید در کشور،استان و مسائل بین المللی حل شود.

قاسمی‌هنری با اشاره به شکل گیری شهرهای فشرده در دنیا گفت: تهران هم ادعای تبدیل شدن به شهر فشرده را داشت اما این اتفاق نیافتاد زیرا تراکم فروشی هدفمند نبودو در تمام دنیا شهرهای فشرده شکل می‌گیرند اما ترافیک و آلودگی ایجاد نمی‌شود زیرا برنامه‌ریزی متمرکز وجود دارد.

وی با بیان اینکه «تفاوت بین بناها و محیط انسانی را همواره در شهرها داریم»، یادآور شد:  در خصوص اطراف حرم دو سال است با شورای عالی شهرسازی اختلاف داریم. آنها چیزی را به با ابلاغ می‌کنند که قبول نداریم. ما بافت پیرامون حرم را نشناخته‌ایم و مقیاس انسانی و بعد اجتماعی حرم را ر نظر نگرفته‌ایم و می خواهیم طرحی را اجرا کنیم. امروز جمعیت 60 هزار نفری آنجا به 14 هزار نفر رسیده است.

ارائه خدمات شهری باید برای کسب درآمد باشد

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه «نسبت به رویکردهای بودجه و توسعه باید نواندیشی داشته باشیم»، عنوان کرد: رشد و توسعه با یکدیگر متفاوت است. رشد همیشه اتفاق می‌افتد و نتیجه آن  می شود آفت شهری مثل تهران. گورخوابی و جنایت و.. نتیجه رشد بی رویه است. توسعه هماهنگ و متناسب با درآمد اتفاق می‌افتد. آنچه مهم است این است که ارائه خدمات شهری را برای کسب درآمد بدهیم نه اینکه درآمد را برای ارائه خدمات تعریف کنیم. در شهرهای ما مخصوصا مشهد اینگونه است که درآمد ایجاد می‌کنیم تا خدمات بدهیم در نتیجه درآمد ایجاد می‌شود اما خدمات ارائه نمی شود در حالی که اگر خدمات بدهیم درآمد هم ایجاد می‌شود.

قاسمی‌هنری افزود: شناسایی منابع تولید ثروت و نه تولید منابع مالی و درآمدی را از دیگر مصادیق نو اندیشی در رویکردهای بودجه و توسعه برشمرد و عنوان کرد: کارشناسان، مغزهای خلاق و سرمایه گذاران ثروت هستند نه سوداگران چپاول‌گر. این موضوع مهم است که بتوانیم ثروت‌های شهر را شناسایی کنیم. ثروت‌هایی که بخشی از آن اجتماعی، مالی و انسانی هستند.

وی با تاکید بر تدوین چشم‌انداز و آرمان برای تنظیم استراتژی توسعه شهری  گفت: در شورای قبلی یک استراتژی پر ایراد تدوین کرد. استراتژی باید 20 سال و 50 سال آینده را ببیند و بودجه 97 یک بیستم آن باشد.

لزوم توجه به افزایش درآمد شهروندان در تدوین بودجه

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش مستمر درآمد سرانه جمعیت انسانی ساکن  به عنوان یکی دیگر از مصادیق نو اندیشی در رویکردهای بودجه و توسعه بیان کرد: ما وقتی می‌خواهیم این بودجه راتدوین کنیم باید نهایتا درآمد شهروندان را افزایش دهیم. شهروندان باید احساس کنند هنگامی که شهر ارتقا پیدا می‌کند خودشان هم ارتقا پیدا می‌کنند و درآمد آنها افزایش می‌باید. ما این موضوع را نداریم.

قاسمی‌هنری در خصوص افزایش بازدهی تولید عنوان کرد: باید دید تولید شهروندان مشهد چیست تا آن را در بودجه ببینیم که تولید شکل بگیرد نه اینکه محصولات چینی بیایند و مافقط دلال باشیم. آیا ما برای صنعت گردشگری در 15 الی 20 سال آینده قطب اول اقتصادی دنیاست و برای آن جنگ‌های سیاسی راه می‌اندازند، فکری کرده‌ایم؟

 وی کاهش فقر را یکی دیگر از مصادیق نو اندیشی در رویکردهای بودجه و توسعه دانست و خاطر نشان کرد: بانک جهانی فقر را در چهار مورد بیان می‌کند. یک بخش آن فقر دسترسی حمل و نقل عمومی است. آیا سرانه حمل و نقل تمام شهروندان مشهد در هر منطقه ای یکسان است؟. در خصوص فقر اقتصادی باید اقتصاد خرد و کلان را با یکدیگر ببینیم؛ طرح بافت فرسوده آبکوه، بافت پیرامون حرم و.. تعریف می‌شود اما اقتصاد خرد منطقه را از بین می‌برند، مهاجرت ایجاد می‌شود  و عده ای غول و سرمایه گذار به آنجا می‌آیند. در زمینه فقر خدماتی هم ارائه خدمات زیر بنایی و روبنایی باید برای همه باشد تا تمام شهر توسعه یاید و ساختمان‌های تجاری فقط در بخشی از شهر مشهد شکل نمی‌گیرد.

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی درخصوص توجه به محیط زیست گفت: چرا درحال حاضر در مشهد برف نمی‌آید؟ آنقدر ساخت و ساز، سطوح آسفالته و کاهش فضای سبز داریم که جذبه گرمایی باعث می‌شود میزانی که باید بارش و هوای سالم ایجاد شود، ایجاد نمی‌شود. آیا شاخص‌های محیط زیست در بودجه ما مشخص است؟

قاسمی‌هنری تغییر در آداب و رسوم  غلط و خذف ناهنجاری اجتماعی  را از دیگر مصادیق نو اندیشی در رویکردهای بودجه و توسعه برشمرد و تصریح کرد: کجا دیده‌ایم که شهروندان ما طی افق مشخصی اسراف و هزینه انرژی را کاهش دهند؟ توسعه پایدار می‌گوید به اندازه‌ای مصرف کنیم که نسل آینده دچار بحران نشود.

وی در خصوص هوشمند سازی و شهر هوشمند یادآور شد: آیا این موضوع را به خوبی شناخته‌ایم و از متخصصان استفاده می‌کنیم؟ هنوز در مشهد به سبک شهرهای کوچک و روستاها، آسفالت‌ها لکه گیری می‌شود.هنگامی شهر هوشمند است که که مردم کم مصرف کنند و ایمن باشند.

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در خصوص حاشیه نشینی  و پایدار سازی بافت‌های ناکارآمد گفت: یکی از مسائلی که می تواند حاشیه نشینی را کاهش دهد این است که شهر مشهد را به شهرهایی با فاصله یک ساعت سفر به سیسیتم ریلی متصل کنیم. این موضوع مصوبه 15 سال پیش شورای ترافیک استان است. این موضوع باعث می‌شود شهر مشهد رشد نکند زیرا مهاجرتی صورت نخواهد گرفت.

قاسمی‌هنری مدیریت هزینه توام با مدیریت درآمد در چارچوب شاخص های توسعه و برون سپاری فعالیت‌ها و پروژه‌ها در چارچوب  نظام فنی و اجرایی را از مصادیق نو اندیشی در رویکردهای بودجه و توسعه برشمرد . بیان کرد: اینکه بتوانیم هزینه‌های شهری را بهینه  و درآمد را مدیریت کنیم بسیار مهم است. به طور مثال هنگامی که بیمارستان 540 تخت خوابی خیایان بهار خاک برداری می کرد، ماشین‌هایی کامیونی که خاک برداری می کردند، گل‌های خود را در تمام خیابان‌های اطراف پخش می کردند. شهرداری هم باید خیابان را می شست و... .در شهرهای دیگربرای این موضوع چهار تا کارگر یا دستگاه مکانیزه می‌گذارند تا گل ماشین را قبل از بیرون آمدن در خیایان بشورند.

وی با بیان اینکه «در فصل اول بودجه97 شهرداری جبران خدمات کارکنان 12 درصد افزایش یافته است»، اظهار کرد: آیا شاخصی داریم که این 12 درصد را افزایش می‍‌دهیم. آیا کارکنان شهرداری توانسته‌اند  24 درصد درآمد شهرداری را افزایش دهند که ما آنها را 12 درصد افزایش می‌دهیم؟

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه «عوارض مازاد به تراکم 11 درصد و عوارض بالکن و پیش آمدگی 47 درصد کاهش داشته است»، افزود: آیا وقنی مازاد به تراکم را کاهش دهیم باعث نمی‌شود تراکم‌ها بیشتر شود زیرا چراغ سبز را به سازندگان نشان داده‌ایم؟ 

قاسمی‌هنری تصریح کرد: در بودجه 97 شهرداری عوارض نوسازی را27 درصد کاهش و عوارض پروانه ها را 14 درصد افزایش داده‌ایم؛ یعنی به شهروندان چراغ سبز نشان می دهیم که هرچه زودتر ساختمان خود را خراب کنید. ما براساس درآمدی که داریم برای شما کار می‌کنیم زیرا شهرداری دنبال درآمد است. باید به ساختمان‌های فرسوده  پروانه رایگان بدهیم اما پس از بهره برداری سالانه یا ماهانه به مدت 20 الی 30 سال از مردم پول بگیریم که عملا درآمد پایدار در شهر ایجاد شود.

وی با اشاره به افزایش 46 درصدی عوارض سالانه خودرو در بودجه خاطر نشان کرد: آیا این موضوع باعث می‌شود تعداد خودروها کم شود. آیا حساب شده مشهد ظرفیت چه تعداد خودرو را دارد؟ در سال 76 نرخ مالکیت خودرو 0.06 بوده یعنی بین هر هزار نفر 60 نفر خودرو داشته‌اند.الان این رقم به 0.3 رسیده و 5 برابر شده است.

صفر شدن درآمد حاصل از آگهی‌ها در بودجه 97 شهرداری

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه «در آمد حاصل از آگهی ها را در بودجه 97 شهرداری صفر کرده‌ایم»، بیان کرد: آگهی‌ها چیزی است که مشهد می تواند برای آن درآمد و رسانه شهری ایجاد کند. شهرهای دنیا رسانه خود ا به بخش خصوصی می‌دهند و درآمد ایجاد می‌کنند و هزینه نگهداری و تجهیزات پیاده رو، ایستگاه اتوبوس و.. را از این افرادِ بخش خصوصی کسب می‌کند.

قاسمی‌هنری ادامه داد: حق آسفالت و لکه گیری را 43 درصد افزایش داده شده که اگر برون سپاری صورت بگیرد به آن نیازی نداریم. بهای جمع آوری و حمل مصالح را 90 درصد کاهش داده‌ایم. تمام این نخاله ها به اطراف شهر برده می شود و آب را آلوده می‌کند. همچنین در آمد پارک حاشیه ای را 10 درصد افزایش داده‌ایم. آیا پارک حاشیه ای منجر می‌شود که مردم در حاشیه پارک نکنند و پارکینگ غیر حاشیه‌ای با هزینه آن ایجاد کنیم.

وی یادآورشد: اعتبار خریداتوبوس 350 میلیارد واعتبار قطار شهری 1100 میلیارد ریال در بودجه پیش بینی شده در حالی که اتوبوس رانی روزانه حدود یک میلیون نفر را جابجا می کند اما قطار شهری 103 هزار نفر را جابجا کند. مجامع بین المللی می گویند تا سال 2025 حمل و نقل عمومی را دوبرابر کنند، آیا ما هم این هدف را داریم؟

معاون شهرسازی معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی افزود: هرجای پارکی که در بودجه شهرداری پیش بینی شده که بخواهد ساخته شود حدود 300 میلیون تومان برآورد شده است که می شود متری 10 میلیون تومان. آیا این کار ارزش دارد؟

قاسمی‌هنری اظهار کرد: باید بتوانیم شاخص‌هایی همچون زمان سفر، مصرف سوخت و... برای هر سازمان تدوین کنیم و هدف گذاری انجام دهیم و بر اساس آن اهداف از مدیر نتیجه بخوهیم و افق 5 ساله و 10 ساله را برای شهر تدوین کنیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: