• شنبه ۵ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 9612-1790-5
  • خبرنگار : 15220
  • منبع خبر : ----

مسئول کارگاه مرمتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی:

مدرسه غیاثیه خرگرد خواف از تنوع عناصر معماری برخوردار است

مسئول کارگاه مرمتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: تزئینات معماری مدرسه غیاثیه خرگرد خواف با توجه به نوع کاشی‌کاری، نقاشی، آینه کاری و...، از تنوع عناصر معماری برخوردار است.

مژگان موسی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اساسنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، حفاظت از آثار تاریخی است که اگر برخی از امکانات حفاظتی انجام نشود، کلیه شواهدی به جا مانده از بنای تاریخی همچنین تمامی عناصر و اطلاعاتی که می‌توان از آن برای بررسی و جستجو بهره برد، به مرور زمان از بین می‌رود، در واقع انجام دادن‌ اینگونه اقدامات حفاظتی می‌تواند به بالا بردن هویت و طول عمر این آثار کمک کند و برای کارهایی که در آینده شاید انجام شود نیز حتی موثر خواهد بود و یکی از اهداف این کار نیز انتقال سالم این آثار به نسل‌های آینده است.

وی با بیان اینکه معمولا موضوع تزئینات معماری و مرمت آثار، در قالب چارچوب منشورهای بین‌المللی مرمت آثار باستانی و تاریخی است، ادامه داد:  این منشور در تمام دنیا به صورت یکسان عمل می‌کند که بر اساس کاربری، اهمیت، موقعیت جغرافیایی، سبک تکنیک و دوره بنای مورد نظر از روش‌های مختلف بهره می‌برند.

مسئول آزمایشگاه مرمت و تزئینات معماری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه تزئینات معماری دارای زیرمجموعه‌های مختلفی است اما با این وجود تنوع فرمی بسیار زیادی ندارند، اضافه کرد: بدین صورت که اگر رنگ آبی لاجوردی را در نظر داشته بگیریم، این رنگ شامل چندین ساختار است که در اکثر بناهای یک دوره تاریخی این رنگ به کار رفته است.  بر همین اساس برای اینکه مطالعات مورد نظر به اهداف خود نزدیکتر باشد، مطالعات تطبیقی و کتابخانه‌ای در این مباحث کاربرد فراوانی دارد که این کار دربرگیرنده اصول و قواعد خاص برای هریک از بناها است.
 
موسی‌زاده عنوان کرد: در این میان ممکن است بسیاری از راهکارهایی که در یک اثر به نتیجه برسد، در یک بنای دیگر هم مورد استفاده قرار گیرند. باید گفت  این امکان هم وجود دارد که هر هنرمند مرمت‌گر سبک ویژه‌ای را داشته‌اند و از رنگ‌های خاصی نیز استفاده کند. به عنوان مثال می‌توان به این نمونه اشاره کرد که ممکن است این هنرمندان سبک ویژه‌ای از کاشی کاری را کار و بر روی آن تمرکز کنند.

وی افزود:  اگر این آثار را حتی به عنوان یک اثر هنری بنگریم این امکان وجود دارد که سبک کار هنرمندان یک دوره، همچنین از منظر طرح و پلان معماری و نوع تزئینات به کار رفته در اثر به عنوان یک پایلوت در نظر گرفته شود.

مسئول کارگاه مرمتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: بر همین اساس مقرر شد  بررسی‌‌های مربوط به کاربرد عناصر معماری و تزئینی بر روی مدرسه غیاثیه خرگرد صورت گیرد، چرا که با توجه به اینکه این مدرسه یکی از بناهای شاخص دوره تیموریان است، از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده و همچنین یکی از نمونه‌های تاریخی منحصر به فرد در دنیا نیز به شمار می‌رود و تزئینات معماری آن با توجه به نوع کاشی‌کاری، نقاشی، آینه کاری و...، از تنوع عناصر معماری برخوردار است.

وی تصریح کرد: در طی سال‌های 84 تا 86 بنا به اولویتی که در تزئینات معماری این بنا وجود داشت، دستور کار آن تهیه شد و بر اساس اولویت‌بندی مرمت هرکدام از قسمت‌های این مدرسه آغاز شد، در این فاصله زمانی در یکی از ایوان‌ها تزئینات معملی و در ایوان دیگری نیز تزئینات حمل‌بندی به کار برده شد.

موسی‌زاده عنوان کذد: در همین راستا در سال 96 نیز مقرر شد که تزئینات نقاشی قسمت داخلی مدرسه آغاز شود و براساس اولویت‌هایی که در این زمینه وجود داشت، مقرر شد هرساله بخشی از این تزیینات بنا به شرایط اعتباری و... که در ابتدای فعالیت به انجام رسید، کار مستندسازی، مطالعات، حفاظت و مرمت آن به ترتیب دنبال شود که بخشی از این فعالیت‌ها در حال حاضر در حال انجام است.

مسئول کارگاه مرمتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی  یادآور شد: تزئینات کاشی کاری که هم اکنون دنبال می‌شوداما هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده است، چرا که حجم کاشی‌های به کار برده شده در این بنا بسیار زیاد است و پیمانکارهایی هم که مشغول کار هستند باید حتما تجربه و رزومه کاری مشخصی داشته و همچنین اینگونه سبک را نیز در کارنامه کاری خود داشته باشند و کار آن‌ها نیز مورد تایید سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.

موسی زاده عنوان کرد: پیمانکاری این بنای تاریخی، پیمانکاری علمی بود و نگاه آکادمیک به این موضوع شده است، چرا که آنالیزهای دستگاهی تزئینات نقاشی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین یک سری آنالیزهای دستگاهی که مشخص کند که در این بنا چه عناصری به کار برده شده، شامل چه ترکیباتی است، چه درصدی از عناصر در آن استفاده شده و دوامش چقدر است، حائز اهمیت خواهدبود. بخشی از این نتایج آنالیز برای روش کار مرمت مناسب است که چطور با استفاده از این عوامل، بتوان آن‌ها را تثبیت کرد، همچنین بخش دیگری هم برای بحث مطالعات میدانی مناسب و کاربردی است.

وی افزود: در همین راستا نیز در سال جاری چند پیمانکار که مسئولیت مرمت نقاشی‌ها بر عهده آن‌ها است، مطالعات آزمایشگاهی این اثر را انجام می‌دهند و در این میان نیز مطالعات میکروسکوپی به جز کار عملیاتی این بخش هم دنبال شد. این مطالعات میکروسکوپی بر روی رنگدانه‌های به کار برده شده در این بنا و حائز اهمیت است، چرا که شامل طیف وسیعی از انواع رنگ‌ها بود که به همه جهات از جمله اینکه پایه رنگ از چه جنس است،  از نظر بسط کار، میزان استحکام و شفافیت، پیوستگی و انسجام رنگدانه‌ها اهمیت فراوانی دارد که همه این موارد در مطالعات آزمایشگاهی می‌تواند نمود پیدا کند. 

مسئول کارگاه مرمتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی  خاطرنشان کرد: بنابراین مطالعات آزمایشگاهی هم انجام شد و پیمانکار هم با توجه به تحلیل‌های علمی که انجام داد نتایج بسیاری را به دست آورد که امیدواریم این نتایج در قالب چندین مقاله در نشریات چاپ شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: