• چهارشنبه ۹ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 9612-2491-5
  • خبرنگار : 15099
  • منبع خبر : ----

گردشگری کودک یا اردوی دانش‌آموزی ؟

یک کارشناس گردشگری کودک گفت: خیلی‌ها تصور می‌کنند که گردشگری کودک مانند اداره مهد کودک و یا برگزاری اردوی دانش‌آموزی است، در حالی که این موضوعات ارتباطی با گردشگری کودک ندارد.

ریحانه جمالی هنجنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: گردشگری کودک یکی از انواع گردشگری و مختص کودکان در سنین چهار تا دوازده سال است. این نوع از گردشگری اصول و تکنیک‌هایی دارد که متفاوت از اصول سفر نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان است. 

وی خاطرنشان کرد: فواید سفر برای کودکان به مراتب بیشتر از گروه‌های سنی دیگر است، زیرا بیشتر اتفاقات مهم زندگی، در دوران کودکی ما می‌افتد. شکل‌گیری شخصیت و نوع تفکر ما انسان‌ها، در دوران کودکی رخ می‌دهد به همین دلیل در گردشگری کودک حتماً باید استانداردهایی رعایت شود تا به هدف ایده‌آل که همان پرورش حافظان میراث طبیعی و فرهنگی است، دست پیدا کنیم. 

طراح دوره راهنمای تخصصی گردشگری کودک افزود: برای پرورش نسل حافظ میراث، لازم است که مراحلی طی شود؛ ابتدا باید میراث‌مان را به کودکان خود بشناسانیم، تا آن را دوست داشته باشند و به طور یقین اگر این اتفاق رخ دهد از این میراث حفاظت خواهند کرد. 

وی با اشاره به اینکه در طی سفر، دو فرایند که شامل یادگیری و آموزش است روی می‌دهد، گفت: در واقع یادگیری بدون واسطه اتفاق می‌افتد و خود کودک آن را تجربه می‌کند البته بستر یادگیری را برای کودک فراهم می‌کنیم و فرایند آموزش با واسطه و از طریق کارشناس، راهنما و تسهیل‌گر تور انجام می‌گیرد. 

جمالی هنجنی با بیان اینکه مخاطب اجرای این تورها، بیشتر کودکان شهرنشین هستند، اضافه کرد: برای گردشگری کودک باید تمام جامعه آگاه باشند و درک کنند که کودک نیاز دارد به محیط خارج از منزل و شهر برود. کودک شهرنشین و البته روستایی چیزی در مورد میراث و اهمیت آن نمی‌داند و در هنگام سفر و لذت بردن از آن می‌توان اندیشه حفاظت را در درون او پرورش داد. 

وی درباره رویکرد آموزش و پرورش در این خصوص، گفت: اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن و بحث طرح همیار گردشگر مطرح است. این طرح را به سفارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین کردم و پکیچ آموزشی و استانداردهای آن نیز تهیه شده است. در همین راستا توافقی میان آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

طراح دوره راهنمای تخصصی گردشگری کودک ادامه داد: براساس این توافق، دانش‌آموزان، تحت آموزش قرار می‌گیرند و به آن‌ها کارت همیار گردشگر اعطاء می‌شود تا از کودکی وارد نقش گردشگری شوند. در سایت‌های طبیعی و فرهنگی حضور پیدا و نسبت به موضوعات گردشگری حساسیت پیدا کنند. تأکید ما در طرح همیار گردشگری این است که از متخصصان حوزه گردشگری کودک و راهنمایان دوره دیده استفاده شود. 

وی بیان کرد: با همکاری آقای علی شادلو در دفتر مطالعات آموزش گردشگری که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است، طرح دوره راهنمای تخصصی گردشگری کودک را تدوین، استانداردسازی و مصوب کردیم و تاکنون دو دوره آن در یکی از مؤسسات زیر نظر سازمان میراث فرهنگی برگزار شده است و اکنون در آستانه برگزاری سومین دوره هستیم. 

جمالی هنجنی درباره اختصاص یک روز از هفته به گردشگری کودک در مدارس گفت: این طرح با پیگیری سازمان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش عملیاتی و شدنی است، اما فراهم شدن بستر این رویداد، کمی طول می‌کشد و زمان‌بر است. 

وی با بیان اینکه ‌موافق تخصص‌گرایی هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهدیم بسیاری از افرادی که در حوزه گردشگری کودک تخصص ندارند، تلاش می‌کنند وارد این حوزه شوند. ما در حوزه تخصصی گردشگری کودک، متخصص هستیم و انتظار داریم هر کسی که علاقه‌مند است وارد این حوزه شود، ابتدا در این زمینه آموزش‌ ببیند و سپس ورود پیدا کند. 

طراح دوره راهنمای تخصصی گردشگری کودک عنوان کرد: برای برگزاری این دوره، 38 سرفصل تدوین کردیم و در حال حاضر 23 نفر استاد مرتبط در این حوزه تدریس می‌کنند، این در حالی است که ما هیچ دوره تخصصی گردشگری در کشور نداریم که از این تنوع سرفصل و استاد متخصص برخوردار باشد. همچنین در برگزاری کارگاه‌ها تلاش شده است که از تئوری بودن فاصله بگیریم و به سمت عملیاتی شدن برویم. 

وی گفت: وقتی رویداد جدیدی رخ می‌دهد خیلی‌ها مدعی می‌شوند که این اقدام را ما انجام دادیم و یکی از مشکلات ما، مواجهه با افراد غیرمتخصصی است که وارد این حوزه می‌شوند و حال آنکه ما معتقدیم استانداردهای مصوب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید رعایت شود. 

جمالی هنجنی بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما در رابطه با گردشگری کودک و طرح همیار گردشگر این است که افرادی بدون هیچ تخصصی وارد این حوزه شده‌اند. این اتفاق منحصر به حوزه گردشگری نیست، بلکه مربوط به تمام حوزه‌های جدیدی است که ایجاد می‌شود و افرادی با توجه به نو بودن آن حوزه و با هدف شهرت یافتن ورود پیدا می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه طرح همیار گردشگر سال گذشته همزمان با روز جهانی گردشگری رونمایی شد، تصریح کرد: خیلی‌ها تصور می‌کنند که گردشگری کودک مانند اداره مهد کودک و یا برگزاری اردوی دانش‌آموزی است که مدرسه برگزار می‌کند، در حالی که این موضوعات ارتباطی با گردشگری کودک ندارد. کودک یک موجود مستقل است که باید با او درست و استاندارد برخورد کنیم و امیدواریم با افزایش تعداد متخصصان، دیدگاه سنتی که درباره این موضوع وجود دارد از بین برود. 

طراح دوره راهنمای تخصصی گردشگری کودک درباره اهداف خود خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما آموزش راهنمای تخصصی و گسترش آگاهی در ارتباط با موضوع گردشگری کودک است. تاکنون دو دوره برگزار شده و حدود سی نفر آموزش دیده‌اند. دوره سوم نیز اردیبهشت ماه سال 97 برگزار می‌شود. هر شهر و استانی هم که تقاضا داشته باشد می‌تواند این دوره‌ها را برگزار کند. 

جمالی هنجنی گفت: زمانی که قرار است کار علمی شود نام ما آورده می‌شود، اما زمانی یک همایش ملی و یا نمایشگاهی مانند نمایشگاه بین‌المللی برپا شود به یکباره همان دفتر که این طرح را تصویب کرده است نامی از ما به عنوان طراح آن در کشور نمی‌آورد و استانی مانند همدان که شناختی از گردشگری کودک ندارد مجری برنامه‌های گردشگری کودک می‌شود. 

وی گفت: زمانی که امسال وارد نمایشگاه و سالن گردشگری کودک شدم مانند این بود که به مهد کودک رفته‌ام و کودکان را مشغول خاله‌بازی و عروسک‌بازی دیدم و از کار علمی و تخصصی هیچ فعالیتی مشاهده نشد. در نمایشگاه بین‌المللی، افرادی به نام گردشگری کودک فقط خود را تبلیغ می‌کردند، زمانی هم که اعتراض کردیم از ما عذرخواهی و اعلام شد که اشتباه شده است. 

وی تاکید کرد: حوزه کودک شوخی‌بردار نیست. به کودکان این سرزمین رحم و صادقانه برایشان فعالیت کنیم. 

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: