• پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9612-4687-5
  • خبرنگار : 15137
  • منبع خبر : ----

صادق تسبیحی:
فقر سنگینی در ترانه و شعر به‌چشم می‎خورد

صادق تسبیحی گفت: فقر سنگینی در مواجه با ترانه و اشعار وجود دارد و باید از معدن غنی ادبیات نو بهره‌ ببریم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، آهنگ‌ساز گروه پالت در نشست دیدار و گفت‌وگو با اصحاب رسانه که در موسسه فرهنگی شهرآرا برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در خصوص آلبوم «حرمان» دغدغه‌ای داشتیم و این بود که از ادبیات غنی و معدن بزرگ اشعار نو استفاده کنیم چرا که این اشعار می‌توانند در قالب ترانه قرار بگیرند و این اتفاق هم نمی‌افتد.

وی ادامه داد: زمانی که از اشعار اخوان ‌ثالث بهره‌ می‌بریم آثار سنتی هستند و باز هم با حال و هوای چهار مضراب روبرو می‌شویم و در این میان باید به مخاطبانی که به سمت موسیقی‌های روز دنیا می‌روند توجه کرد. دغدغه من و امید نعمتی این است که با این اشعار برخورد مدرن داشته باشیم.

تسبیحی در ادامه عنوان کرد: با دوستان پالت در استودیو برای ضبط و تمرین حضور داشتیم و  همان زمان بود که ایده‌ای از سوی  امید نعمتی مطرح شد.‌در فیلم «پ مثل پلیکان» به کارگردانی پرویز کیمیا با کارکتر کودکی روبرو می‌شویم که آهنگی می‌خواند. ما هم آن آهنگ را با دوستان پالت کار کردیم و قرار بر این شد همان آهنگ با همکاری من و امید نعمتی ساخته شود.

وی افزود: «حرمان» یعنی محروم شدن و محروم شدن آدم را دچار فقدان می‌کند و آدم زمانی چیزی را از دست داده، ممکن است اتفاقات مختلفی برای فرد بیفتد و به افسردگی و ناامیدی دچار شود.

تسبیحی اظهار کرد: ترجمه‌ای که در آلبوم «حرمان» می‌توان با آن روبرو شد و برای واژه محروم شدن مطرح کرد، بخش بزرگی از آن جنون و شاعرانگی است. انسان می‌تواند غمگین باشد و به چیزی که از دست داده، فکر کند و برایش زیبا شود. با توجه به اینکه بخش اعظمی از تاریخ ادبیات و شعر فارسی حول محور  فقدان و غمی که زیبا شده، است. 

این آهنگساز عنوان کرد: مسئله ای که باید به آن اشاره کرد این است که موسیقی بعد از انقلاب نسبتا رو به تعطیلی رفت و اتفاق خوبی که باید شاهد آن باشیم اما رخ نمی‌دهد این است که هنرمندان دهه 60 کار کنند و خروجی مطلوبی داشته باشند. 

وی در خصوص تلفیق موسیقی سنتی و مدرن با بیان اینکه باید گفت واژه "تلفیق" نامی است که در سال‌های اخیر تا پیش رو، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد از منتقدان و نه از موسیقیدانان گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اما باید از تقسیم‌بندی دیگری در موسیقی نام برد که تقسیم یک ژانر موسیقی نیست. تقسیم بندی است که کمتر پول درمی‌آورد و موسیقی را شامل می‌شود که بیشتر فکر پشت آن است و یا حتی می‌توان گفت موسیقی ایده‌‌مند تری است.

تسبیحی گفت: تمام تلاش ما این است که جلو ذائقه نامناسب مردم را بگیریم و  در این میان باید از تداوم سخن به میان آورد چرا که باید گروه‌هایی مانند پالت، چارتار و... بمانند و کارشان را ادامه دهند چرا که معتقد هستم تعداد ما کم، اما چگالی مخاطب ما بالا است و به سرعت با آثار موسیقایی ارتباط می‌گیرند.

این آهنگساز در ارتباط با جشن امضا آلبوم «حرمان» در مشهد تصریح کرد: استقبال خوب مردم خیلی بیشتر از انتظار بود اما همان‌طور که در جشن امضا این آلبوم در شیراز هم عنوان کردم، به نظر این کار، کار غیرحرفه‌‌ای است. اما اگر تا انتها نیز غیرحرفه‌ای بمانیم، این حرکت را ادامه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: افتخار می‌کنیم که توانستیم در این جشن شرکت کنیم چرا که هدف ما در موسیقی پول درآوردن نیست و می‌توان گفت  اقدامی فرهنگی است، همان‌طور که خوشحال می‌شویم همه ایران پر از سالن‌های کنسرت باشد تا بتوانیم اجرای موسیقی داشته باشیم و آرزو می‌کنیم مشهد نیز مانند سایر شهرها شاهد این اتفاق باشد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: