• پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9612-9114-5
  • خبرنگار : 15218
  • منبع خبر : ----

در نشست هیأت رئیسه شوراهای کلان‌شهرهای کشور مطرح شد؛

روایت هاشمی از خطبه مترو آیت‌الله/ برج میلاد کارایی برای تهران ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برج میلاد هیچ کارایی برای تهران ندارد چراکه کارایی مخابراتی آن که از بین رفته است و تهران کوه 3000 متری دارد و احتیاج به برج هم نداشته است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محسن هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه نشست هیأت رئیسه شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور که صبح امروز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا در گذشته یکی اصول معطل‌مانده قانون اساسی بود که با پیگیری‌های دولت سازندگی به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی لایحه و قانون آن تصویب شد و این قانون در ابتدای دولت اصلاحات به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی و حمایت‌های مقام معظم رهبری اجرایی شد.

وی ادامه داد: این مجموعه بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد کشور است و بیش از 200 هزار نفر در این مجموعه فعال هستند و 70 درصد جمعیت کشور را مدیریت و نمایندگی می‌کنند باید بیش‌تر از وضعیت موجود تأثیرگذاری داشته باشند.

هاشمی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که این اجلاس می‌تواند به آن بپردازد این است که چرا ما نتوانسته‌ایم در حدود 20 سالی که از آغاز شوراها می‌گذرد هنوز آن تأثیرگذاری که باید در مدیریت شهرها داشته باشیم را به دست نیاورده‌ایم و باید به این سمت برویم که جایگاه واقعی شوراها را تعیین کنیم. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چهار عامل مهم موثر در تثیبت جایگاه حقیقی شوراهای کشور، عنوان کرد: اولین موضوع مسئله فرآیند جزیره‌ای بودن تصمیم‌گیری‌ها در همه شهرها است. به دلایل مختلف قوانین شوراها به صورت کامل اجرا نشده و این فرضیه که این قوانین باید اجرا شود و مسائل مهمی که اصولا باید اختیاراتش به شوراها واگذار می‌شده و تا به حال نشده در هر دوره مسکوت گذاشته شده و خجالتی که همیشه بین شوراها و دولت بوده و هست. این موضوع باید از خجالت در بیاد و ما باید یک روزی سنگ‌های خود را وابکنیم و معلوم شود که چه عاملی باعث می‌شود قدرت مدیریت شهری بالا نرود.

وی افزود: برای نمونه باید تاکنون در شهر تهران برای حوادث غیر مترقبه 375 مخرن 100 مترمکعبی احداث می‌شده و دیروز پس از 16 سال که این تصمیم گرفته شده تنها 2 مخزن به هزینه 600 میلیارد تومان ساخته شده است و این روندی بوده که ما باید در شهر برای مقابله زلزله عمل می‌کردیم و انتظاراتی که از ما وجود دارد در اختیار بیش از 20 ارگان گذاشته شده که هماهنگی با این ارگان‌ها آن‌قدر سخت است اکثر این کارها پیش نرفته که این موضوع برای موضوعات دیگری هم‌چون مخازن سوخت نیز وجود دارد.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل مهم در یک خجالت بین شورا و دولت همچنان باقی است و خوب است ما در اینگونه نشست‌ها به آن بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه «موضوع مهم دیگر الگوی مشترک بین شهرهاست»، بیان کرد: با وجود اشتراک مسائل و مشکلات شهرها، متاسفانه در شوراها به یک الگوی مشترک نرسیده‌ایم و از یک ایده با هم دفاع نمی‌کنیم و این باعث ایجاد ناهماهنگی در شورای شهرها و شورای عالی استان‌ها شده که در مجلس هم نتوانیم از موقعیت شهرها دفاع کنیم. بین از 50 درصد نمایندگان مجلس، نمایندگان کلان‌شهرها هستند و می‌توان با استفاده از ظرفیت نمایندگان این مسائل را تبدیل به قانون کرد و این الگوهای مشترک را هم در شهرها با هزینه‌های کمی ایجاد کنیم و هم به سمتی برویم که این موارد را قانون‌مدار کنیم تا کسی نتواند از آن‌ها عدول کند. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران عامل دیگر تثبیت جایگاه حقیقی شوراها که مغول مانده را تقویت تعامل مدیریت شهری با سایر مراکز قدرت در کشور برشمرد و تصریح کرد: گه‌گاه می‌بینیم برای انجام یک کار کوچک به دلیل اینکه باید هماهنگی با بسیاری از ارگان‌ها شکل بگیرد به مشکل می‌خوریم. برای نمونه درست یا غلط مدیریت شهری در تهران تصمیم گرفته بود که الگوی طرح ترافیک تهران را عوض کرده و از روش‌های جدیدی استفاده کند، اما به قدری با مشکل مواجه شد با شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، پلیس، راهنمایی‌ورانندگی، حتی با فرمانداری و هیأت تطبیق و نقش‌های سیاسی برای اینکه این طرح موفق نشود به وضوح دیده شد. حتی صداوسیما همکاری مناسبی نمی‌کرد تا در صدد حل مشکلات طرح بر بیاید و بیش‌تردر جهت تضعیف طرح پیش رفت.

شوراها باعث تضعیف نظام نمی‌شوند

وی ادامه داد: ما باید به هم کمک کرده و به گونه‌ای عمل کنیم تا هم شوراها از سیاسی بودن در بیایند و به مسائل مردم بپردازند و هم اینکه همه ارگان‌های کشور هماهنگ شود تا وقتی مشکلی در شهر ایجاد می‌شود، مردم این مشکل را مشکل نظام فرض نکند. اساساً شوراهای ایجاد شدند که موضوع دولت از موضوع سرویس‌دهی و خدمات‌دهی در شهرها جدا شود و اگر مشکلی در شهر است مردم آن از دید منتخبان خود  و مسئولان مورد انتخاب نمایندگان خود ببینند و آن را به نظام نسبت ندهند.

هاشمی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز هر مشکلی که در شهرها ایجاد می‌شود مردم نگاه حاکمیتی به آن می‌کنند و می‌گویند حاکمیت کارآمد نیست در صورتی که باید این را فرض کنند که اگر کارمندی در شهری وجود ندارد، علت این است که آن‌ها نمایندگانی را انتخاب کردند که آنها مدیرانی را برگزیده‌اند که کارآمد نیستند و این ربطی به نظام ندارد و این باعث تقویت نظام می‌شود. در صوتی که گاهی احساس می‌شود شوراهای شهر باعث تضعیف نظام می‌شوند و به این دلیل شوراهای شهر را تقویت نمی‌کنند. 

وی با اشاره به شکل‌گیری کمیسیون شوراها در دولت، اظهار کرد: این کمیسیون می‌تواند کمیسیون پرقدرتی شود، اما تاکنون دیده نشده که ما طرحی را به این کمیسیون ببریم که از کمیسیون مصوبه‌ای برسیم و مصوبه دولت کنیم یا به سمتی برویم که این را لایحه کنیم و به مجلس ببریم. شورای عالی استان‌ها هم با وجود این که این قدرت را دارد که لایحه به مجلس ببرد عملاً این کار را نکرده است و ما کلان‌شهرها و شهرهای کوچک‌تر نتوانسته‌ایم کاری کنیم تا موارد مهمی مانند شکاف بین هزینه و درآمدهایمان را حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور گفت: چند وقتی است یک کلیپی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش می‌شود که در سال 63 در تهران خطبه مترو را خواندند و در انجا ایشان این نکته را می‌گویند که گفته می‌شود تهران حمل‌ونقل ریلی نمی‌خواهد و من این را می‌گویم که نه‌نتها تهران بلکه کلان‌شهرها همه این را می‌خواهند. الان حدود 30 سال از آن زمان می‌گذرد و متأسفانه در این مدت نه‌تنها تهران کاری را که باید انجام می‌داده نکرده است، بلکه شما می‌بینید در تهران اولویت برج میلاد از اولویت مترو همیشه بالاتر بوده است

برج میلاد هووی مترو بود

وی تصریح کرد: زمانی که من مدیرعامل مترو بودم همیشه برج میلاد را هووی مترو می‌دیدم و ناراحت می‌شدم چراکه هر شهرداری که می‌آمد به برج میلاد بیش‌تر مترو بودجه اختصاص می‌داد. در صورتی که برج میلاد هیچ کارایی برای تهران ندارد چراکه کارایی مخابراتی آن از بین رفته است و تهران کوه 3000 متری دارد و احتیاج به برج هم نداشته است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: برای نمونه در دوره گذشته ساخت پل صدر که یک حرکت کاملا خودرو محور بوده اولویتش نسبت به ساخت مترو بیش‌تر بوده است. 

وی بیان کرد: ما باید در شهرهایمان را حمل‌ونقل عمومی و مخصوصا حمل‌نقل ریلی انبوه‌بر را از روش‌های مختلف چه مترو سنگین و چه متروی سبک و روش‌های دیگر را که مکمل اتوبوس‌رانی است، جدی بگیریم و اگر این کار را کنیم می‌توانیم مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کنیم هماهنگونه که کشورهای بزرگ دنیا این کار را کرده‌اند. در تهران اگر طرح مترو را به صورت کامل کار کنیم می‌توانیم 10 میلیون نفر را جابه‌جا کنیم و اگر اتوبوس‌رانی را هم به آن اضافه کنیم روی هم رفته 15 میلیون از 18 میلیون سفر تهران را می‌توانیم توسط حمل‌ونقل عمومی کارا، غیر آلاینده، امن و سریع و عدالت‌محور انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی تهران افزود: این مورد می‌تواند کارآمدی نظام را به شدت بالا ببرد متأسفانه در دولت و مظلوم واقع می‌شود و لازم است در این مورد ما فعالیت‌های جدی را آغاز کنیم. 

وی اضافه کرد: هوشمندسازی نیز می‌تواند در شفافیت کار و از بین بردن نارضایتی‌ها موثر باشد و  یکی از راه‌کارهای شفافیت و مقابله با فساد هوشمندسازی است که می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: