• پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9612-5984-5
  • خبرنگار : 15262
  • منبع خبر : ----

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری استان:

سامانه دادور گامی جهت افزایش پاسخگویی واضح مسئولان در قبال بخش خصوصی است

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی سامانه دادور در استان گام مهمی است که منجر به ایجاد فضای پاسخگویی واضح و صریح مسئولان در قبال درخواست‌های حقیقی و حقوقی بخش خصوصی خواهد بود که این انتظار نیز وجود دارد.

شکوه میرشاهی در گفت‌گو با ایسنا- منطقه خراسان با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی کاربران سامانه دادور اظهار کرد: با اعلام مرکز ملی پایش فضای کسب و کار کشور در خصوص معرفی کاربران دستگاه‌های اجرایی سامانه دادور در دی ماه سال جاری طی مکاتبه با کلیه دستگاه‌ها و نهادهای درگیر راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: همچنین با درخواست اعلام لیست کاربران به دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بیش از 200 نفر از کاربران دستگاه‌ها به مرکز ملی پایش فضای کسب و کار کشور معرفی شدند که جلسه‌ای با حضور رئیس این مرکز در روز چهارشنبه، 9 اسفند ماه، در استانداری خراسان رضوی جهت آموزش کاربران برگزار شد. در این جلسه، آموزش روند شکل‌گیری سامانه دادور و همچنین نحوه استفاده از این سامانه اجرای آزمایشی آن نیز توسط کاربران آغاز شد.

میرشاهی عنوان کرد: این سامانه که یکی از 4 بخش سامانه اخذ مجوزات کشور است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح کشور راه‌اندازی شده است و هدف از آن، ایجاد سامانه یکپارچه الکترونیکی اخذ مجوزات و استعلامات حوزه کسب و کار در کشور است که گامی اساسی و مهم در راستای بهبود فضای کسب و کار کشور و ارتقای جایگاه کشور در شاخص‌های بین‌المللی خواهد بود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی افزود: در این مرحله با معرفی کاربران دستگاه‌های اجرایی بخش ثبت و رسیدگی به شکایات این حوزه تحت عنوان دادور در استان راه‌اندازی شد که به مرور ضمن راه‌اندازی کامل این سامانه اطلاع رسانی عمومی برای استفاده آحاد مردم و فعالان حوزه کسب و کار از این پروژه ملی صورت خواهد گرفت.

میرشاهی با بیان اینکه محیط کسب و کار مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار در سرنوشت کسب و کار است که خارج از اراده صاحب کسب و کار است، تصریح کرد: مولفه های موثر بر کسب و کار توسط صاحبان کسب و کار و کارآفرینان قابل مدیریت نیست و لازم است نهادهای حاکمیتی با ایجاد بسترهای لازم و تسهیل قوانین و مقررات و اعطای حمایت های نظام مند، نسبت به بهبود فضای کسب و کار اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در سال هاي اخیر، موانع متعددي موجب شده‌ که اقتصاد ایران علی رغم سیاست گذاري هاي کلان در برنامه هاي پنج ساله و سند چشم انداز نتواند به اهداف تعیین شده به خوبی دست یابد. کاهش رشد اقتصادي و عدم گسترش مطلوب فعالیت هاي بخش خصوصی موجب شده است که رتبه ایران در رتبه بند‌ی هاي مختلف، به خصوص بانک جهانی، رضایت بخش نباشد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در راستای بهبود فضای کسب‌و کار دولت برنامه‌هایی در این راستا تدوین کرده که می‌توان به طراحی سازوکارهای بهبود شاخص‌های رقابت پذیری اقتصاد ایران که در کلیه استان‌های کشور در حال پیگیری و اجراست و همچنین تمام الکترونیکی کردن فرایند اخذ مجوزات و استعلامات اشاره کرد. در نهایت شاهد تحول چشم گیر در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود.

میرشاهی خاطرنشان کرد: مرکز ملی پایش فضای کسب و کار بر اساس سیاست‌های ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با 4 رکن شامل سامانه اطلاع رسانی مجوزهای کشور(سام)، سامانه الکترونیکی دریافت شکایات، انعکاس و پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار(دادور)، مرکز تماس فوریت‌های محیط کسب و کار و پایگاه اطلاعات مجوزها و استعلامات کشور گام های اساسی و مهمی در راستای بهبود فضای کسب و کار کشور و ارتقای جایگاه ایران در مناسبات اقتصادی بین‌المللی برداشته است.

وی تصریح کرد: این سامانه در راستای ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، در جهت کاهش زمان، هزینه و مراحل صدور یک مجوز راه اندازی شده و هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار کاهش و حذف مجوزهای زائد، کاهش و حذف مدارک غیر ضروری برای صدور یک مجوز، ادغام مجوزها در یکدیگر، تغییر فرآیندهای صدور مجوز و بهینه‌سازی آن و اقداماتی از این دست، سه فاکتور پیشتر اشاره شده را کاهش داده و موجب تسهیل فرآیند صدور مجوزها و در نهایت بهبود محیط کسب و کار خواهد شد.

میرشاهی با اشاره به اینکه تاکنون از 2100 مجوز استانی و ملی شناسایی شده و در قالب 8956 سرویس برای دستگاه‌های استعلام گیرنده و استعلام دهنده ، 500 مورد حذف شده است، عنوان کرد: در راس دستگاه های استعلام دهنده و استعلام گیرنده می‌توان به قوه قضائیه، نیروی انتظامی، اتاق اصناف، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت کار و... اشاره نمود .

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: راه‌اندازی سامانه دادور در استان گام مهمی است که منجر به ایجاد فضای پاسخگویی واضح و صریح مسئولان در قبال درخواست‌های حقیقی و حقوقی بخش خصوصی خواهد بود که این انتظار نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نهادها و دستگاه‌های استانی در رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان کسب و کار به نحوی عمل کنند که نیازی به ثبت شکایت توسط متقاضیان در این سامانه وجود نداشته باشد و در صورت وجود شکایت در سریع‌ترین زمان ممکن با رعایت قانون و انصاف به آن رسیدگی نمایند.

میرشاهی با تاکید بر اینکه تاکنون در استان بیش از 500 میلیون دلار مجوز سرمایه خارجی صادر شده که از این جهت خراسان رضوی در رتبه نخست کشور قرار دارد، تصریح کرد: رشدی حدود 3.5 برابری نسبت به سرمايه‌گذاري خارجي مصوب سال 95 استان داشته و البته تعداد 15 طرح به ارزش 11 میلیون دلار نیز در حال بررسی و اخذ مجوز از هیات مذکور است. باید افرادی تأثیرگذار از کارشناسان تا مسئولین با تمام توان در راستای تسهیل گری، پاسخگویی و شفافیت و ایجاد فضایی امیدبخش برای بخش خصوصی بکوشند.

میرشاهی به اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود محیط کسب و کار استان عنوان کرد: ایجاد مرکز مستقل خدمات رسانی زیر یک سقف به سرمایه گذاران داخلی و خارجی با حضور 10 نماینده تام الاختیار دستگاه های اجرایی به صورت تمام وقت، شناسایی و شفاف سازی 293 فرآیند اخذ مجوز، شناسایی 107 قانون و رویه مخل کسب و کار در حوزه سرمایه گذاری و ارسال به مراجع ذی ربط جهت اصلاح قوانین و رویه ها از جمله این اقدامات است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: طراحی و راه اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد سرمایه گذاری جهت ارائه مجوزهای لازم (فاز اول: فرایندهای منتهی به کارگروه امور زیربنایی)، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ثبت و رسیدگی به شکایات متقاضیان سرمایه گذاری، به روزرسانی سایت مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به آدرس www.investinkhorasan.ir   به 3 زبان و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان و چاپ کتاب فیزیکی و ارائه نسخه الکترونیک از دیرگ اقدامات در این راستاست.

وی اضافه کرد: مسئولیت رسیدگی به اعتراضات و شکایات متقاضیان اخذ مجوز فعالیت های اقتصادی بر اساس ماده 7 قانون سیاست های کلی اصل 44 بر عهده استاندار هر استان است. به جهت حذف ستاد سرمایه گذاری سابق و در جهت انجام کار کارشناسی و تسریع در رسیدگی، این مسئولیت به کارگروهی تحت عنوان کارگروه سیاست گذاری و رفع موانع سرمایه گذاری به ریاست معاونت اقتصادی استانداری و دبیری اداره کل امور اقتصادی و دارایی تشکیل و تفویض اختیار شده است.

میرشاهی یکی از چالش‌های موجود برای شروع کسب و کار در ایران لزوم اخذ مجوزهای متعدد از مراجع مختلف است، اظهار کرد: نبود شفافیت لازم، موازی کاری، زمان بر بودن فرایندها، صرف هزینه های گوناگون و مسائلی از این قبیل نیز مزید بر علت شده و به میزان زیادی انرژی، زمان و منابع مالی سرمایه گذار را مصروف خود می کند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ایجاد مرکز ملی پایش محیط کسب و کار بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزارت امور اقتصادی محول شده است، گفت: با راه اندازی چهار سامانه ملی گام های اساسی در جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی صادر کننده مجوز، اصلاح ساختار صدور مجوز، حذف مجوزهای غیر ضرور،  پایش عملکرد دستگاه ها و در نهایت شفاف شدن اطلاعات مجوزها و الزامات آن ها گام ارزشمندی در جهت بهبود محیط کسب و کار است.

وی تصریح کرد: سامانه دادور که تا کنون در تعدادی از استان ها راه اندازی شده نیز با توجه به اهدافی که برای آن تعریف شده است، می تواند تاثیر بسزایی در رفع مشکلات فعالین اقتصادی و پاسخگویی شفاف و سریع به درخواست ها و شکایات آن ها داشته باشد. امید است با تلاش های انجام شده در جهتی حرکت نماییم که صدور مجوز فعالیت های اقنصادی به صورت صددرصد الکترونیکی در کشور انجام پذیرد.

میرشاهی خاطرنشان کرد: از کلیه مدیران، روسای دستگاه ها و فرماندارن انتظار می رود ضمن نظارت بر عملکرد کاربران معرفی شده است. در این سیستم، تسریع و تسهیل در پاسخگویی به مسائل و مشکلات متقاضیان مجوزهای کسب و کار را در اولویت امور قرار دهند. با توجه به اینکه شاخص بهبود محیط کسب و کار از سال 96 جزء شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی قرار گرفته عنایت بیشتر به موضوع مورد تاکید قرار می گیرد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: