• چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 9612-4491-5
  • خبرنگار : 15099
  • منبع خبر : ----

یک استاد خلبان مطرح کرد:

سطح خلبانان ایرانی از سایر کشورها بالاتر است/ گران شدن آموزش خلبان مسافربری

یک استاد خلبان گفت: با قاطعیت و به عنوان یک استاد خلبان باید بگویم که سطح خلبانان ایرانی از خلبانان سایر کشورها بالاتر است.

غلامرضا ثابت در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: دلیل این امر هم به شرایط سختی که در تحریم بودیم و هستیم برمی‌گردد، وقتی وسیله‌ای در اختیار شماست که می‌دانید تا چند سال قطعات این وسیله به‌دست نمی‌آید به خوبی از آن محافظت می‌کنید، و در واقع بعد از انقلاب تمام خلبانان با این اندیشه خلبان و آموزش داده شدند.

وی با بیان اینکه چکاپ‌های سختگیرانه پزشکی متعلق به خلبانان جنگی است، گفت: چکاب‌هایی مانند نداشتن دندان پرشده مربوط به خلبانان جنگی است ولی برای خلبانان مسافری در صورت خرابی دندان، پر کردن آن یا در صورت کاهش دید، لیزیک کردن چشم منعی ندارد، اما آزمایشات خون، ادرار، قلب و... هرساله برای همه خلبانان تکرار می‌شود.

این استاد خلبان گفت: متقاضیان خلبانی چهار کتاب را باید فرابگیرند و 4 گواهی را اخذ کنند، اهمیت دروس تئوری بسیار بالاست و یک خلبان بالغ بر 8 تا 10 رشته تخصصی دانشگاهی مانند هواشناسی، وزن و تعادل، روان شناسی، ناوبری و نقشه‌خوانی را می‌خواند. 
 
وی با بیان اینکه اخذ گواهینامه‌های پرواز حدودا 4 سال طول می‌کشد، گفت: اولین گواهینامه خلبانی شخصی (Private Pilot,s Licence (PPL، گواهینامه دوم خلبانی بازرگانی Commerical Pilot,s Licence CPL و گواهینامه Instrument licence برای پروازهای کور و شب است که بعد از این دوره‌ها، آموزش خلبان به اتمام رسیده و خلبانان به شرکت‌های هواپیمایی معرفی می‌شوند و به مرحله simulator و شبیه‌سازی پرواز می‌رسند و آخرین گواهینامه air transport pilot,s licence است.

ثابت ادامه داد: حداقل 5 تن از دانشجویان خانومی که آموزش دادم اکنون خلبان هستند، حتی بانوان در عرصه آموزش خلبانی حضور دارند چنانکه یکی از اساتیدم در سال 70 یک خانم بود و در شمار بهترین خلبانان کشوری قرار داشت، در حال حاضر بخشی از خلبانان ما را بانوان تشکیل می‌دهند.

این استاد خلبان با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش خلبان مسافربری گران شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی حداقل باید بیش از 100 میلیون هزینه کرد تا خلبان شد، ما هیچ وقت به آقایان توصیه نمی‌کنیم که خلبانی را به عنوان شغل اول انتخاب کنند، زیرا خلبانی شغلی است که  آموزش آن زمان‌بر است، شرایط جسمانی خاصی را نیز می‌طلبد و یک خلبان ممکن است به‌یکباره با تغییر فشار خون از چرخه کار کنار گذاشته شود. 
 
وی با بیان اینکه عاقلانه نیست که خلبانی به عنوان شغل اول انتخاب شود اضافه کرد: برای بانوان می‌تواند شغل بهتری باشد، چنانکه آنها نیازی به گرفتن کارت پایان خدمت سربازی ندارند و بلافاصله بعد از اخذ دیپلم می‌توانند تحت آموزش قرار گیرند.

این استاد خلبان درباره شرایط و مقررات خلبانی بیان کرد: خلبان در بدو ورود به کار باید چکاپ‌های پزشکی را بگذراند و هرساله این چکاپ‌ها تکرار می‌شود و اگر فشار، چربی و قند و سایر موارد از حد طبیعی خارج شود ادامه فعالیت برای آنها امکان‌پذیر نیست، از این رو وجهه و تصور مردم از یک خلبان شاید واقعی نباشد زیرا خلبانی یک زندگی حرفه‌ای را می‌طلبد. 
 
وی با بیان اینکه به طور یقین می‌توان گفت خلبانان سالم‌ترین افراد در جامعه ما هستند، افزود: در حقیقت قوانین سختگیرانه برای خلبانان از ابتدای آموزش تا پایان آن لازم و ضروری است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: