• سه شنبه ۲۱ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
  • دسته بندی : ورزشی
  • کد خبر : 971-4588-5
  • خبرنگار : 15160
  • منبع خبر : ----

اهمیت تمرین و تکنولوژی در لیگ برتر انگلیس

حضور در لیگ برتر جزیره برای بسیاری از فوتبالیست‌های جهان یک آرزوی بزرگ است. درآمد هفتگی هر یک از بازیکنان لیگ برتر انگلیس از درآمد سالانه بسیاری از انسان‌های معمولی در کل جهان بیشتر است. فوتبالیست‌های انگلیسی زندگی مرفهی دارند و مانند سلبریتی‌ها زندگی می‌کنند، اما این امتیازات به راحتی به دست نمی‌آید و برای حضور در لیگ برتر انگلیس باید سطح جدیدی از تمرینات بدنسازی و افزایش قدرت بدنی را تجربه کرد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، برای درخشش در لیگ برتر جزیره قدرت بدنی فراتر از انتظاری لازم است و کسب چنین توان بدنی، صرفا با تمرینات بدنسازی پیشرفته و فشرده ممکن می‌شود. یک فوتبالیست حرفه‌ای باید علاوه بر توانایی حضور 90 دقیقه‌ای در میدان هرگز خسته نشود و همیشه انرژی ذخیره برای حرکات ناگهانی را حفظ کند.

با توجه به رقابت‌های فشرده در لیگ برتر انگلیس و حضور دو بار در هفته هر کدام از تیم‌های لیگ در زمین مسابقه، این سوال مطرح می‌شود که چگونه بازیکنان قادرند در طول یک هفته دو بار در بالاترین سطح ممکن در زمین ظاهر شوند؟ برای پاسخ به این سوال چالش برانگیز بخشی از برنامه تمرینات بدن‌سازی و افزایش مقاومت بدنی در تیم‌های لیگ برتر جزیره را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

توجه به اهمیت تمرین‌های ورزشی سخت
طبق مطالعات انجام شده در مورد عملکرد بازیکنان لیگ برتر انگلیس در زمین فوتبال مشخص شد که هر بازیکن به طور میانگین در هر بازی بیش از 14 کیلومتر می‌دود و در این میان بازیکنان خط حمله معمولا تا سرعت 35  کیلومتر در ساعت را هم ثبت کرده‌اند. با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که در طول یک فصل 9 ماهه فوتبال هر بازیکن مسافت قابل توجهی را طی می‌کند، بنابراین برای حضور در این رقابت فشرده باید قبل از شروع فصل تمرینات ورزشی فشرده به طور جدی پیگیری شوند.

برای کسب حداکثر آمادگی و حفظ توان بدنی در هر بازی، هر تیم از یک متخصص ورزش و تمرینات بدنی استفاده می‌کند و هر متخصص با استفاده از مطالعات انجام شده در این رشته تمرین‌های اختصاصی و سازمان یافته‌ای را با هدف دستیابی به حداکثر سرعت، قدرت، استقامت و کیفیت بازی طراحی می‌کند. بنابراین بازیکنان در هر فصل بر اساس یک برنامه ورزشی و رعایت اصول مربوط به تغذیه،‌ قدرت بدنی لازم را کسب می‌کنند.

طبق مطالعات انجام شده توسط متخصصان فوتبال، شرایط بازی و فعالیت ناگهانی بازیکنان خط حمله موسوم به استارت‌های انفجاری در فوتبال نوین جهان افزایش یافته‌است. مثلا در 6 سال اخیر آمار استارت‌های انفجاری تا 80 درصد افزایش یافته‌است، این در حالی است که با یک طراحی هوشمندانه حجم دویدن‌های طولانی مدت تا دو درصد کاهش یافته، بنابراین بر اساس الگوی جدید فوتبال، سرعت دویدن بازیکنان در زمین تا 30 درصد افزایش یافته‌است.

تامین انرژی در زمین فوتبال
فوتبال یک ورزش پر جنب‌وجوش و پر تحرک است. معمولا در طول یک مسابقه غیر از دروازه‌بان سایر بازیکنان همواره در حال دویدن، پریدن و تکل کردن‌ هستند. به طور معمول برای انجام این فعالیت‌ها در طول یک بازی بیش از 1000 کالری انرژی نیاز است و تامین این انرژی از منابع ارزشمند و بی‌ضرر در خروجی بازیکنان بسیار اهمیت دارد.

تنها روش تامین این انرژی مضاعف، مصرف هوشمندانه غذاهای مناسب و کم‌چربی است. در بدن انسان کربوهیدرات، چربی و پروتئین به مولکول‌های انرژی‌زا مثل آدنوزین تری فسفات یا ATP تبدیل می‌شوند. این مولکول‌ برای تامین انرژی عضلات ضروری است.

مهمترین تفاوت بین افراد معمولی و ورزشکاران از نظر عملکرد عضلات، میزان تولید ATP  است. در بدن یک فوتبالیست حرفه‌ای مقدار بیشتری از این ماده در مقایسه با افراد معمولی تولید می‌شود. برای کمک به افزایش تولید ATP  فوتبالیست‌ها از روش‌های مختلف ورزشی مثل تمرینات هوازی و غیر هوازی استفاده می‌کنند. در واقع هرچه مقدار این ماده در بدن بیشتر شود توانایی بازیکن نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به عملکرد یا نقش هر بازیکن در زمین، سطح متفاوتی از ATP  لازم است، بنابراین مربی با مشورت متخصص ورزش و تغذیه بهترین تمرینات ورزشی را برای هر بازیکن طراحی می‌کند.

اهمیت به تغذیه صحیح
برای حضور در لیگ برتر انگلیس باید از رژیم غذایی مناسب و طبق دستور مربی پیروی کرد. اندام بازیکنان باید مناسب و عضلانی باشد، معمولا رژیم غذایی بازیکنان به صورت ترکیبی از مواد سالم و بدون چربی مثل سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات است.

بهترین روش برای تامین انرژی در 90 دقیقه هر بازی مصرف غذاهایی مملو از کربوهیدرات مثل سیب‌زمینی، نان، برنج قهوه‌ای، غلات و ماکارونی است. مصرف این مواد قبل از هر بازی کمک می‌کند که بازیکن انرژی ذخیره مناسبی داشته باشد. انرژی ذخیره مفهومی است که کمک می‌کند که یک بازیکن علاوه بر انرژی لازم برای فعالیت‌های معمول در زمین فوتبال، انرژی اضافی برای حرکات ناگهانی را نیز در اختیار داشته باشد.

البته مصرف چربی در بعضی از موارد برای بازیکنان مجاز است و توصیه می‌شود. با توجه به اینکه 60 درصد از مغز انسان از چربی ساخته شده، بنابراین مصرف اسید‌های چرب غیر اشباع مثل روغن ماهی آزاد یا سالمون و چربی‌های موجود در خشکبار و دانه‌ها برای حفظ تمرکز بازیکنان اهمیت دارد. معمولا این وعده‌های غذایی سبک بعد از هر بازی یا ورزش انرژی از دست رفته را جبران می‌کند.

به منظور کسب بیشترین انرژی ذخیره در حین بازی معمولا بازیکنان مواد غذایی را به شکل کامل یا با پوست مثل سیب‌زمینی مصرف می‌کنند. این روش کمک می‌کند که انرژی مواد به صورت تدریجی آزاد شود. معمولا برای بعد از بازی نیز مصرف غذاهایی سرشار از پروتئین مثل شیر برای کمک به ترمیم بافت‌های عضلانی آسیب‌دیده اهمیت دارد.

بسیاری از کارشناسان فوتبال معتقدند هوشمندی و هماهنگی بازیکنان در زمین اهمیت بیشتری در مقایسه با توان بدنی آنها دارد، چرا که آمار نشان می‌دهد میزان دوندگی بازیکنان تیم‌های صدرنشین لیگ برتر انگلیس در مقایسه با تیم‌های ضعیف تر کمتر است، چرا که بازیکنان حرفه‌ای با پاسکاری دقیق کمتر می‌دوند.

عدم توجه به شانس و اهمیت به تکنولوژی
به طور کلی در لیگ برتر انگلیس شانس هیچ جایگاهی ندارد، هنگامی که یک تیم صدرنشین با یک بازی بزرگ مواجه می‌شود، مسئولان تیم با بررسی تمام فاکتورهای موثر در نتیجه فوتبال، خود را برای یک رقابت جدی و حرفه‌ای آماده می‌کنند.

معمولا باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس از فناوری‌های پیشرفته برای رصد بازیکنان استفاده می‌کنند. یکی از این فناوری‌های رایج بهره‌گیری از فناوری GPS در حین تمرین و مسابقه برای ذخیره و بررسی وضعیت بازیکنان است.

تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده جهت رصد فعالیت بازیکنان در زمین اغلب به صورت تراشه‌های کوچک ساخته می‌شوند، این تراشه‌ها در زیر تی‌شرت بازیکنان نصب می‌شود و اطلاعات مهمی همچون سرعت، شتاب، میزان دوندگی و ضربان قلب را ذخیره کرده و در پایان در اختیار گروه تحقیقاتی تیم قرار می‌دهد.

اطلاعات بدست آمده از این تراشه‌ها بسیار اهمیت دارند. مثلا مربی می‌تواند با این اطلاعات مصدومیت احتمالی بازیکنان را از روی افت محسوس فعالیت در زمین تشخیص دهد، همچنین استفاده از تکنولوژی نوین کمک می‌کند که هر بازیکن با توجه به نقطه ضعف تمرینات ورزشی اختصاصی را دریافت کند.

منابع:
www.premierleague.com
www.skysports.com
www.express.co.uk


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: