• پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 971-7186-5
  • خبرنگار : 15172
  • منبع خبر : ----

یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

توسعه بی‌رویه مراکز آموزش‌‌عالی علت ضعف مهارتی فارغ‌التحصیلان در بازارکار

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما اشتباه کردیم که اول توسعه مراکزآموزش‌عالی را آغاز کردیم، بلکه باید نظیر بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ابتدا توسعه مهارتی را شروع می‌کردیم، تا امروز شاهد ضعف مهارتی در بازارکار نباشیم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی امروز 23 فروردین ماه در افتتاحیه همزمان مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD) در دانشگاه‌های آزاد اسلامی مشهد و قوچان و دانشگاه صنعتی سجاد که در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  زمانی وزارت علوم در خصوص توسعه رشته‌های دانشگاهی معتقد بود که ما باید تنها براساس نیاز آموزشی و تا زمانی که داوطلب باشد، رشته‌ها را توسعه ‌دهیم و به ما ارتباطی ندارد که آینده آن رشته چه می‌شود.

وی ادامه داد: اما ما امروز مدیران دانشگاه آزاد اسلامی به این مورد توجه دارند که فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود، چگونه باید وارد بازارکار گردد و چه بخش‌هایی باید در وی تقویت شود. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز سال‌ها تلاش می‌کند که در کنار آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها قرار گیرد و به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمک کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه نرخ بیکاری در افراد دیپلم و زیردیپلم حدود 60 درصد نرخ بیکاری در افراد دانشگاهی است، تصریح کرد: نتایج یک بررسی که حدود هشت سال گذشته صورت گرفت نشان داد 95 درصد از افرادی که در مراکز مهارتی و نیمه مهارتی نظیر فنی و حرفه ای و مراکز و آموزشکده های فنی وابسته به آموزش و پرورش آموزش دیدند، جذب بازار کار شدند، درحالی‌که حدود 60 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فردوسی در آن زمان جذب بازار شدند. اما امروز که حجم فارغ التحصیلان افزایش یافته، این مسئله نیز بیشتر خود را نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه امروز داشتن یک مدرک دانشگاهی برای ورود به بازارکار کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: مدرک دانش آموختگان دانشگاهی عمدتا نشان دهنده صلاحیت علمی فرد است، اما وجود آن لازمه‌ی ورود بازارکار نیست. ما باید برای تقویت حس اعتماد به‌نفس دانشجویان به منظور ایجاد کارآفرینی به جای روحیه کارمندی و وابستگی تلاش کنیم.

وی گفت: بحث‌هایی در مجلس شورای اسلامی به منظور اصلاح بازارکار مطرح شده است. باید تلاش شود که نظام آموزش عالی و مدارک دانشگاهی در راستای مهارتی شدن باشد و هدایت تحصیلی نیز به سمت رشته‌های مهارتی، هنرستان و کاردانش حرکت کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان، اضافه کرد: باید مراکزی باشند که افراد را با توجه به نیازهای بازارکار پرورش دهند و دانشجویان باید آموزش‌های مهارتی را از عمومی تا تخصصی در این مراکز فراگیرند. امیدواریم شاهد توسعه این مرکز در تمام استان باشیم تا در آینده هر فارغ‌التحصیل ما یک یا چند مهارت ویژه داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا افراد به تک مهارتی و تمرکز خود به صورت ویژه بر روی آن گذاشته‌اند، اما متاسفانه بازارکار ما به افرادی نیاز دارد که مهارت‌های متنوعی داشته باشند و تک مهارتی در ایران تنها در رشته‌های تخصصی پزشکی دیده می‌شود، لذا باید به این مسئله در کشور توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم کم کم سیستم مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها دیده شود تا بخش خصوصی از جذب نیرو از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خیالشان راحت باشد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: