• پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 971-7586-5
  • خبرنگار : 15172
  • منبع خبر : ----

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

«سن شروع فعالیت اقتصادی» در ایران باید کاهش یابد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سال‌های زیادی از عمر دانشجویان ما صرف کارهایی شده که تاثیر چندانی در آینده شغلی آنان نداشته لذا ما باید سال‌های تحصیل را کم کنیم و سن شروع فعالیت اقتصادی افراد را نیز کاهش دهیم تا آنان زودتر بتوانند وارد بازارکار شوند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سلیمان پاک ‌سرشت، امروز 23 فروردین ماه در افتتاحیه همزمان مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD) در دانشگاه‌های آزاد اسلامی مشهد، قوچان و صنعتی سجاد که  در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آمارها از جمعیت تحصیل کردگان کشور نشان می‌دهد که بیکاری در افرادی که دارای مدارج تحصیلی هستند، نسبت به تحصیل نکردگان بیشتر است؛ یعنی هرچه تحصیلات عالیه افراد بیشتر باشد، شانس بیکاری آنان افزایش می‌‎یابد که البته این موضوع همیشه درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه عمده نگرانی‌ها در کشور از این است که تحرکی که سال‌ها پیش در آموزش عالی ایجاد شده با نیازهای کشور همخوانی ندارد، ادامه داد: موضوع مهارتی سازی آموزش‌ها در وزارت علوم  و آموزش و پرورش جدی شده است؛ کشورهایی که در مسیر برنامه آموزشی خود با اختلالاتی روبرو هستند، مهارت سازی آموزش‌ها می‌تواند به رفع مشکلاتشان کمک کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه تصریح کرد: سال‌هاست که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قصد دارد که با مراکز دانشگاهی ارتباط برقرار کند اما موفق نبوده، زیرا دانشگاه‌ها تصور می‌کردند آموزش‌های فنی و وحرفه‌ای در سطح افراد تحصیل نکرده است.

پاک‌سرشت اضافه کرد: اخیرا وزارت علوم و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توافق کرده اند تا دانشجویان آموزش‌های استاندارد را در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش ببینند؛ این یعنی ما پذیرفته‌ایم که دانشجویان نباید تازه پس از فارغ‌التحصیلی به  فکر کسب مهارت بیفتند.

وی افزود: سال‌های زیادی از عمر دانشجویان ما صرف کارهایی شده که تاثیر چندانی در آینده شغلی آنان نداشته است ما باید سال‌های تحصیل دانشجویان را کم کنیم و سن شروع فعالیت اقتصادی افراد را نیز کاهش دهیم تا آنان زودتر بتوانند وارد بازارکار شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه زمانی که از صلاحیت شغلی صحبت می‌کنیم، تنها منظورمان زبان مهارتی نیست، تاکید کرد: در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تنها به افراد کار کردن نمی‌آموزند، بلکه یاد می دهند که چگونه نسبت به شغل خود تعهد، هویت و احساس تعلق خاطر داشته باشند و چنین آموزشی است که می‌تواند رضایت شغلی در افراد ایجاد کند.

پاک ‌سرشت با تاکید براینکه ما باید به سمت مهارتی سازی آموزش عالی حرکت کنیم، البته کار اصلی باید در آموزش و‌پروش اتفاق بیفتد، گفت: ما درنظر داریم که از آموزش عالی صرفا تئوریک به سمت آموزش عالی که بخشی از آن برای محیط های مهارتی مهیا شده، حرکت کنیم.

وی با اشاره به افتتاح مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD)، بیان کرد: مراکز ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان یک راهبرد و نگاهی است که در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای همکاری مشترک با دانشگاه‌ها شکل گرفته و در این مراکز بناست که دانشجویان در حین تحصیل با شایستگی‌های مورد نیاز برای برخورداری از صلاحیت‌های شغلی، فضای کار، نیازهای مهارتی و دانشی، بینشی و نیازهای رفتاری که در کار است، آشنا و توانمند شوند تا در صورتی که علاقه مهارت‌هایشان را ارتقا دهند، به دنبال آن فرصت بیشتری در بازار کار برای اشتغال آنان ایجاد می‌شود. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که آموزش‌های دانشگاهی ما ارتباط و نسبت چندانی با فضای واقعی و نیاز بازارکار ندارند که افتتاح این مرکز به نوعی امکان آموزش‌های مرتبط با دنیای کار و رشته تحصیلی را برای دانشجویان فراهم می‌کند که موجب کاهش نگرانی‌های ما از عدم انطباق آموزش‌های دانشگاهی با فضای واقعی بازارکار می‌شود.

پاک ‌سرشت اضافه کرد: امیدواریم با تاسیس مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در دانشگاه آزاد مشهد و قوچان و دانشگاه سجاد مشهد  الگوی همگرا کردن آموزش‌های مهارتی با آموزش‌های رسمی چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی توسعه یابد و ما دانشجویانمان را در زمینه اشتغال‌پذیری تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: کاری که انجام می‌شود اینجا دانشجویان را اشتغال‌پذیرتر می‌کند ما نمی توانیم تضمینی ایجاد کنیم که در این مرکز برای افراد شغل ایجاد کنیم و با مسائل و کاستی‌هایی که از ناحیه عدم اشتغال‌پذیری دانشجویان گرفتار هستند آشنا می‌شوند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان با توجه به اینکه در کدام رشته‌های دانشگاهی تجهیز شوند، منابع متفاوتی دارند و طبیعتا باید ببینیم خود دانشگاه‌ها تمایل دارند در چه رشته و حوزه‌هایی توسعه یابند و سپس ما مجوز تاسیس آن را صادر می‌کنیم.

پاک ‌سرشت خاطرنشان کرد: ما نظارت بر آموزش‌ها، خروجی آموزش‌ها و گواهینامه‌هایی که از این مرکز صادر خواهد شد را  اعمال و تضمین می‌کنیم که دانشجویان از صلاحیت لازم برخوردار هستند. مدیریت و اجرای آموزش‌ها در دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه اگر زبان صلاحیت علمی و شغلی به هم نزدیک شود، آموزش‌های رسمی نیز دچار تحول خواهند شد، یادآورشد: آموزش‌های مهارتی در استان خراسان رضوی از شتاب خوبی برخوردار هستند. امیدواریم این هماهنگی میان دانشگاه‌ها، آموزش وپرورش و بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی بیشتر شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: